Alltid sulor på!

Dolce

Trådstartare
Hur på verkas hoven om hästen alltid har sulor på sig? Detta pga att hästen är öm i hovarna. Tänker att strålen aldrig berör marken och de borde inte vara så bra, eller vad säger ni som kan hovvård?
 
Jag tror att det är ett nollsummespel. Om hästen har så stor stråle att den rör sulan så belastas den ju när marken är så mjuk att sulan går i marken. Om underlaget är hårt hade ju strålen inte nått marken i alla fall.
 
Har en häst med väldigt tunna sulor fram och som alltid haft det - dvs inte hovslagarens fel. Har haft sulor och försökt ta av dem men varje gång blev hon halt/oren och det försvan varje gång vi satte på sulor så de senaste 5åren har hon alltid haft sulor fram. Hon har funkat bra med sulorna
 
Min har nästan alltid sulor på. Han är född med väldigt tunna sulor och blir öm för ingenting.
Dock har det hänt att han bildat dubbelsulor som varit frächa och inte skapat problem vilket gjort att han kunnat gå utan ett tag, nästan ett halvår denna gång.
Men, jag räknar med att han går med sulor hela tiden och det andra är bara bonus.

Strålen går i sulan om den annars går i marken så det är inget problem.
 
Jag hade låtit såna hästar gå barfota en period (ingen ridning då) på bra underlag, då växer hovarna till sej och sulorna blir bättre. Senast nuvarande häst som haft tunna sulor och ömmat och fått sulor på runt om. Jag lät henne förra året gå barfota och vila på mjukt underlag från maj till oktober. Nu säger ny hovslagare att hennes sulor är tjocka och bra, hårda och inte alls dålig kvalitet.
Måste man ha sulor så måste man, det är jag den första att erkänna men efter att ha sett samma på fler hästar och två av dem mina, så skulle jag ge en ordentlig barfotaperiod för att se om sulorna blir kraftigare.

Sen ang dubbelsula som nån skrev så är det tecken på att något inte är bra i hoven så bör kollas. Oupptäckt hovböld eller andra problem, som tex fång.
 
@traceys nja alla hästar "härdas" inte av att gå barfota. Så något universalråd är det knappast. Dessutom kräver det underlag och möjligheter som de flesta hästägare saknar.

Till TS
Jag har haft flera hästar sulade konstant. Inga problem. Sen kan vissa få problem tex med röta, tappskor etc men de märker man och får då hitta en annan lösning för.
 
Det är lite moment 22 då hästens sula inte stimuleras till tillväxt men den kan ändå vara för tunn för att funka utan extra sula.
 
Det är lite moment 22 då hästens sula inte stimuleras till tillväxt men den kan ändå vara för tunn för att funka utan extra sula.

Min får tjockare sulor av att ha sulor (eller, friska dubbelsulor) som han sedan kan gå på i nästan 1 år innan det är suldags igen.
 
Jag kan varmt rekommendera Propadsulor och även Razerskor till jag som rider distans har dessa och det blir lite mer gympasko istället för träsko för hästen. Propadsulan är upphöjd vid strålen så att strålen också får kontakt med marken och på så vis ökar blodcirkulationen i benen. Är värt att googla på och läsa lite mer om i alla fall ☺
 
Mina som båda har haft fång får numera gå med sulor fram. Dock får de vila från helsulan om vintern då jag jag måste ha snösulor istället. Än så länge inga problem men min hovis tycker det är bra med den där vinterpausen så hoven får lufta lite. För vår del blir även underlaget lite "jämnare" vinterhalvåret då det blir mer ridning i ridhuset och så på snö, eller skritt på is. Inder sommaren är det lite tuffare med lite hårdare underlag vilket är vad mina hästar reagerar på.
 
Lite Knapplån :

Finns ju även andra lösningar med samma funktion i form av flytsula som equi-pak då man slipper instängdheten och ökad tappskorisk.

Att härda känsliga sulor genom att ställa av och låta dem gå oskodda många månader är ju knappast hållbart för väldigt många hästar och ej heller för ryttare som inte vill ställa av sina hästar så länge . För väldigt känsliga hästar kan det ju ta nästan något år för dem att härda sulorna trots enbart anställd på vila, och många skulle inte må bra heller under lång tid utan försöka avlasta sig/stå stilla mycket osv.
 
Min häst har duploskor fram. En sko som gör det möjligt för hoven att flexa samt stimulerar strålen. Hovarna växer betydligt mer med dessa skor än med vanliga. Jag är helnöjd över dem. Googla på dem så får ni upp bild. Slipper snösulor på vintern oxå och man kan kratsa ur hoven som vanligt
 
Lite Knapplån :

Finns ju även andra lösningar med samma funktion i form av flytsula som equi-pak då man slipper instängdheten och ökad tappskorisk.
Hur menar du att man slipper instängdheten med equi-pak? Hela hoven är ju liksom fylld med silikon då... Vi har faktiskt gått över från equi-pak till lädersula på vårt sto som har känsliga/tunna sulor och lite dåliga hovar. Upplever det mindre instängt med lädersulan än med equi-paken, och just denna skoperioden har sko + lädersula faktiskt suttit som berget - annars var ju hovslagarens enda fundering att det kunde bli lite större risk för tappsko med sula.
 
Hur menar du att man slipper instängdheten med equi-pak? Hela hoven är ju liksom fylld med silikon då... Vi har faktiskt gått över från equi-pak till lädersula på vårt sto som har känsliga/tunna sulor och lite dåliga hovar. Upplever det mindre instängt med lädersulan än med equi-paken, och just denna skoperioden har sko + lädersula faktiskt suttit som berget - annars var ju hovslagarens enda fundering att det kunde bli lite större risk för tappsko med sula.

Klokt tänkt å skor man med sk flytsula å icke helfalsad sko så ÖKAR tappskorisken på gräs (vilket alla för dagen vill att sina hästar ska gå på) eftersom det blir helt grepplöst.
 
Klokt tänkt å skor man med sk flytsula å icke helfalsad sko så ÖKAR tappskorisken på gräs (vilket alla för dagen vill att sina hästar ska gå på) eftersom det blir helt grepplöst.

Är du återuppstånden efter åratal nu ?! :)

Varför skulle mitt svar innebära att skon inte är helfasad ? Utöver det är din kommentar om gräs /ökad risk för tappsko jmf med vanliga lädersulor helt obegriplig för mig i sammanhanget . dessutom så svarar den ju öht inte på det @Roheryn egenrligen frågade om ...

Men som sagt : välkommen tillbaka :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: skiesabove
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 443
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 473
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp