Bukefalos 28 år!

Alternativ till tratt mm?

Indiv

Trådstartare
Ja vad finns det för alternativ förutom plasttratten, uppblåsbar krage, helkroppsbody, eller sårförband med äcklig smak för att undvika att hunden biter på sår? Då menar jag sår på olika ställen av kroppen, som inte kan behandlas (de försvinner ej pga slickandet/ bitandet).
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Jag har använt munkorg på mina som omväxling till tratten.
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Om såret är på bakroppen så kan man tillverka en "ballerinakjol" av av typ solstolsdyna, man klipper upp den o gör ett hål för midjan o sätter fast på hunden.
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Drar han av sig också, har testat olika varianter, de flesta kan han slicka igenom dessutom... :(
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

ballerinakjol? Hm, såren som finns just nu är på höften och ljumsken samt bredvid svansen/ analen. Tror du det kan hjälpa? Hur får man den att hålla kvar o inte bli sönderbiten?
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Finns lite mjukare trattar nu som är mer böjliga och inte lika lätt knäcks om man har hundar med "bulldozer" tendenser.

Fäst sedan tratten i en sele, så kan hunden inte krypa ur!

/Swat
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Vad gör man åt att hunden håller på att få hjärtkasper av tratten då? :P Han vågar inte ta ett enda steg, just för att tratten är så fruktansvärt stor/ lång. Han vägrar ta godis med den, han kan inte dricka, inte ligga i sin säng, hur ska jag kunna lämna honom med en sådan tratt med gott samvete i 3 timmar? :S
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Boxershorts kanske kan funka? Klipp ett hål för svansen och dra på.
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Jag har faktikst inte träffat en enda hunda som inte efter någon/några dagar vant sej vid tratten!

Om du är orolig för att lämna hunden ensam så se till att skaffa någon som kan passa den under de få timmar du är ute/borta!

Mina hundar älskar så klart inte heller tratten till en början, men jag brukar inte bry mej så mycket! Bara hjälpa dem om de "kör fast" och visa dem till sin plats.
Om hunden är skadad/sjuk brukar det dessutom vara främjaden för läkningen att hunden är lite mer passiv och vilar.

Du kan ju självklart ta av tratten när ni rastar, när hunden skall äta/dricka osv.

Ju mer du daltar och "tycker synd om", desto värre kommer hunden tycka att det är! Om du istället ser ser tratten som den snabbaste vägen till läkning = bättre livskvalitet = roligare liv för både dej och hunden så går det kanske lite lättare?

/Swat
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Provat också, fast med tajta barntrosor :p
De drog han av på 2 minuter även när jag var med...
Påhittig jycke man har!
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Men han är ensam 3 timmar en gång i veckan pga skolan, har absolut ingen möjlighet att ha hundvakt då. han är inte direkt sjuk och ska inte behöva vila sas heller, men hans sår hinner aldrig läka, samt att han börjar bita upp nya när han är ensam, ren jäkla trots.

hade inte hans "sjukdom" varit som den är (dvs hans panik för tratten förvärrar och ger nya skov) så hade jag inte tvekat, men han kan ju inte ens vila när tratten är på. Måste finnas andra lösningar?
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Fast om hunden:
* inte går att vänja vid tratt - utan får panik
* inte kan ha byxor - då han plockar av dessa
* inte kan ha upplåsbar krage
* inte kan bandageras
* inte kan passas av någon de timmar du är upptagen

För mej låter det som en hund som mår VÄLDIGT dåligt...främst mentalt...
Att inte kunna hantera någon form av "begränsning" utan att bli destruktiv eller panik?!

Då hade jag kontaktat vet!!

Kanske kan du få lugnande, kanske kan de pga att det är lite "katastrof" söva och sy ihop såret eller något annat...

/Swat
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Håller med Swat # 13
Fö så har hundar inte den kognitiva förmågan att kunna trotsa.
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Han är ju under utredning herregud, han har fortfarande inte fått någon diagnos och mår inte dåligt fysiskt förutom med den där jäkla tratten, och han passar på att bita på sina sår när han blir ensam ,dvs den ena gången under veckan, och då hjälper ju liksom inga av alternativen vi testat.

Varför måste ni alltid stämpla en som okunnig och djurplågare som inte kollar upp sin hund bara för att det man HAR testat inte fungerar??
Hunden kan bandageras, men det fungerar inte på samtliga sår, hunden KAN ha sitt täcke, har kunnat i en månad men nu har han kommit på hur han kommer ur det, och han KAN ha byxor men vilken hund kommer inte ur de?

Kan ju tillägga att veterinären rekommenderade bodyn och den har ju fungerat hittills, annars visste inte han heller hur vi skulle göra då huden inte kan få lugnande medicinering utan att ha fått en diagnos först. herregud.
Enda grej han reagerar med panik på är tratten, därför jag startade tråden...
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

så tror jag verkligen inte att det går att sy ihop sår som orsakats av slickande, dvs där det ytliga hudlagret är borta...
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Jag kanske har missat men varför kan han inte ha den uppblåsbara kragen? Tycker han att den är lika otäck?

Inga hundar brukar gilla tratten så mina hundar har jag istället varit åt så fort de försökt slicka på sår (alltså inte skällt eller så utan bara sagt ett lugnt nej). Det har fungerat bra på alla hundar utom en envis liten dam som i alla fall fick ha tratt, men enbart när hon var själv.
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Har testat den uppblåsbara kragen i affären men med den når han fortfarande såren. :( han har inget emot att ha den på sig.
Han slickar inte när jag är hemma (dvs i princip dygnet runt), ibland händer det på natten när han vill klättra upp i sängen men inte får, då går han och lägger sig och slickar tills man säger ifrån. Sen är det bra liksom, så han vet ju att han inte får.
Problemet är att såren läker jättebra under veckan men just så fort han blir ensam (säg han är själv inne i 10 minuter för jag springer till tvättstugan) så försöker han slicka på det, men då hinner han inte få av sig täcket än så länge.

Så just när jag är i skolan hinner han förstöra sig själv något otroligt, och sen läker såren en vecka tills han börjar om.
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Pepparmyntolja? Luktar/ smakar det så de låter bli? hur fungerar det på "öppna" sår, alltså sådana som vätskar sig?
 
Sv: Alternativ till tratt mm?

Det luktar och smakar pepparmynta :p de flesta hundar skyr det som pesten, men de luktar väldigt gott när de har det på sig :D

Och ja, det funkar på öppna sår, svider ingenting. fick tipset av en kompis som fick rådet av en veterinär när hennes hund hade öppna kliande sår.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skulle vilja ha lite erfarenheter kring hur uppblåsbar krage fungerar på katt. Finns det olika modeller som fungerar olika bra? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 544
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 529
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 795
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp