Alternativa klädstilar

Fast @Kaos du måste ju inte dra på dig "det tunga artelleriet" på grund av andras klädval, det är ju helt upp till dig att bestämma hur du ska se ut & är ju inte någon annans fel?

Jag t ex drar inte på mig mina Lundhags-brallor när jag ska ut bara för att andra ska kunna se att jag har hundar.
 
Nu är jag verken ungdom eller tillhör någon speciell alternativ klädstil, men jag syr en del av mina kläder själv inspirerad mycket av andra alternativa klädstilar och andra tidsåldrar också.
Jag har alltid haft min egen stil, förmodligen sett ut som en hippie/medeltida/goth om det går att blanda? :)

Det här är mitt senaste projekt, en medeltidsinspirerad poncho.
Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, men den är sydd i ylle och den synliga fodringen är siden med en läderromb fram.
Det är inte helt klar, kunde inte låta bli att lufta den häromdagen, den fattas lite knappar fram så öppningen går att stänga ordentligt när det blir kallare.

Den röda tråden för mig i mina kläder är att jag vill att de ska vara bekväma att ha på sig samtidigt som jag vill känna mig fin.
Vackra tyger och färger inspirerar mig.
Jag klarar inte av kläder som sitter åt på fel sätt och hindrar min rörelsefrihet och är av ett material som känns fel/kliar.
Så det blev att fodra insidan av kragen på den här innan jag klarade av att bära den. :D

10616438_10152547359589011_7717134034271500378_n.jpg


1012258_10152547359584011_7413109410449957465_n.jpg
 
Jag hör väl inte hit egentligen heller eftersom jag lagt ner det där med "alternativa" stilar (dock kör jag min egen, så vi kan ju låtsas...) men jag bara måste säga:
@Rhodugune - JÄKLAR vad vacker du är!! :love:

@Kaos - du får väl skaffa en neonskylt som blinkar "Metalhead" ovanför dig så är problemet löst :idea:
Eller gör det skittufft och skriv med stora bokstäver på ryggen och låt ungdomarna ha vilka kläder och stilar de vill. Det är väl kanon att det finns "budget"-alternativ (:p) som är mer lättillgängliga för ungdomar som dels inte får handla på nätet, dels kanske inte har någon riktig "alternativshop" i närheten och dels inte har ekonomi att köpa dyra "riktiga" kläder.
 
@Ryttaren, @niphredil, @Red_Chili,

mitt problem med läderfjortisarna är att de endast klär sig så för att det är trendigt och att detta resulterar i att jag själv måste dra på det tunga artilleriet och gå i de där otympliga superkängorna och täta läderbrallor (haha, skojar bara, det är ju också trendigt nu, herregud) och en liter smink överallt om jag vill kunna bli igenkänd av andra metalheads. För däri ligger problemet för min del: att många metalheads knappt kan identifiera varandra i horden av icke-metalheads som härmar stilen bara för att det är trendigt.

Och så får vi inte glömma orättvisan i att killar bara behöver ha tillräckligt långt hår för att bli identifierade, medan jag alltid får anstränga mig. Får väl börja ha en jättestor bandtröja utanpå jackan eller något. :banghead:

Men alltså, finns det en hemlig klubb för s.k metalheds? Eller varför måste man kunna känna igen varandra?
 
får ej använda smink så mycket på grund av känsliga ögon men brukar klä mig mer goth när jag går ut. sen färgar jag håret i roliga färger. så jag är väl en mix^^
 
Alltså, förlåt min mossiga fråga, men VAD är en metalhead för ngt?
Goth vet jag vad det är, hippie likaså...till och med Lolita kände jag till (känner mitt lite stolt över allt detta faktiskt :p )..men metalhead?

Hjälp vad gammal jag känner mig nu! :o

*Catherine, som är i total avsaknad av stil*
 
Men alltså, finns det en hemlig klubb för s.k metalheds? Eller varför måste man kunna känna igen varandra?
Det är en indikation på att man eventuellt har saker gemensamt. Istället för att gå fram till varenda människa och be om en genomgång av vad de gör på fritiden så kan man snabbt sålla ut de som är mer sannolika att vara av intresse och ta kontakt med dem.

Alltså, förlåt min mossiga fråga, men VAD är en metalhead för ngt?
Goth vet jag vad det är, hippie likaså...till och med Lolita kände jag till (känner mitt lite stolt över allt detta faktiskt :p )..men metalhead?
Metalheads är folk som lyssnar på metal. Det är inte en klädstil, men metalheads klär sig ofta i bandtröjor, nitar och läder samt har långt hår (lite förenklat – det finns massor av olika stilar inom metal också).
 
Jag är egentligen för gammal för forumet, och kanske stilen, men den gamla gothen i mig vägrar dö helt, hon hänger envist kvar ;) jag ser mig lite som en övervintrad synthare/gothare som numera är lite mer diskret. Har överlag bara svarta kläder och svart-vit-randiga-tröjor, dvs kanske min stil fått lite indietendenser ;) Vidare vägrar jag bli solbränd och har alltid spf 50 för att förbli så blek som möjligt och håret är svartfärgat sedan jag var 13 år, och kommer nog förbli så under många år till. Rent musikaliskt så lyssnar jag fortfarande på goth, fast gärna poppigare sådan som The Cure, vidare gillar jag fortfarande elektronisk musik (synth mestadels) och new romantic, new wave och postpunk :)

Överlag så är jag intresserad av subkulturer och även det gotiska (som väl inte ska förväxlas med goth men överlag ser jag en inspiration där) i litteraturen. Ämnar dessutom skriva min masteruppsats i litteraturvetenskap om Joy Division :)
 
@Kaos - du får väl skaffa en neonskylt som blinkar "Metalhead" ovanför dig så är problemet löst :idea:
Eller gör det skittufft och skriv med stora bokstäver på ryggen och låt ungdomarna ha vilka kläder och stilar de vill. Det är väl kanon att det finns "budget"-alternativ (:p) som är mer lättillgängliga för ungdomar som dels inte får handla på nätet, dels kanske inte har någon riktig "alternativshop" i närheten och dels inte har ekonomi att köpa dyra "riktiga" kläder.
Ne, skriva budskap på ryggen är punk och inte metal ju. :D

Jag tycker också att det är jättebra att det finns budgetalternativ. Jag betalar aldrig mycket pengar för kläder, för köper jag fina grejer så är det alltid begagnat (Tradera :love:). Så jag inser att mitt inlägg kunde tolkas väldigt fel. Jag ska tänka på det i fortsättningen.
Fast @Kaos du måste ju inte dra på dig "det tunga artelleriet" på grund av andras klädval, det är ju helt upp till dig att bestämma hur du ska se ut & är ju inte någon annans fel?

Jag t ex drar inte på mig mina Lundhags-brallor när jag ska ut bara för att andra ska kunna se att jag har hundar.
Fast om jag t ex tyckte att hundägandet var en oerhört viktig del av min identitet, så skulle jag tycka att det var jobbigt om ingen någonsin uppfattade mig som hundägare pga att alla människor sprang runt i Lundhagsbrallor hur som helst. Då skulle jag känna att min identitet blivit lite utsuddad.
 
ohh följer gärna denna tråd! :D Själv klär jag mig som vilket artsy kid som helst och alltså inte i någon speciell alternativ stil, men tycker att det är väldigt intressant med dessa stilar och inspireras ofta av dem :)
 
Fast om jag t ex tyckte att hundägandet var en oerhört viktig del av min identitet, så skulle jag tycka att det var jobbigt om ingen någonsin uppfattade mig som hundägare pga att alla människor sprang runt i Lundhagsbrallor hur som helst. Då skulle jag känna att min identitet blivit lite utsuddad.

Då är vi nog väldigt olika. Alltså hundarna är såklart en extremt stor del av mig, men jag vet ju om att jag har hundar även om det inte alltid syns på utsidan? Min identitet hänger inte ihop med vad andra ser på det viset riktigt.
 
Då är vi nog väldigt olika. Alltså hundarna är såklart en extremt stor del av mig, men jag vet ju om att jag har hundar även om det inte alltid syns på utsidan? Min identitet hänger inte ihop med vad andra ser på det viset riktigt.
Jag har inget behov av att uttrycka det faktum att jag identifierar mig som bl a ryttare och musiker genom min stil heller, men av någon anledning är just metal väldigt viktigt. Vet inte riktigt varför!
 
@Kaos @Sörlatungu Jag håller med er båda! Det kan väl handla lite om att göra ett statement också. Man vill att folk ska kunna se och identifiera en som metalhead/hundägare/whatever. Folk har väl olika behov av att uttrycka sig på det sättet och för vissa räcker det alldeles fint med att bara veta själv hur man identifierar sig, medans andra vill ex. väcka reaktioner eller känna någon typ av tillhörighet med andra människor från samma clique eller subkultur. Sedan är det väl så, som kaos säger, att vissa saker (av olika anledningar) kan känns betydligt viktigare att uttrycka än andra. :)

(Menade förresten inte att lägga mig i er diskussion egentligen... förlåt för det)
 
Det är en indikation på att man eventuellt har saker gemensamt. Istället för att gå fram till varenda människa och be om en genomgång av vad de gör på fritiden så kan man snabbt sålla ut de som är mer sannolika att vara av intresse och ta kontakt med dem.

Jaha, då förstår jag hur du menar.

Men det måste ju finnas massa intressanta människor som du missar genom att fokusera på enbart klädstil? Jag tycker generellt att klädstil säger ganska lite om någons personlighet.
 
@Kaos @Sörlatungu Jag håller med er båda! Det kan väl handla lite om att göra ett statement också. Man vill att folk ska kunna se och identifiera en som metalhead/hundägare/whatever. Folk har väl olika behov av att uttrycka sig på det sättet och för vissa räcker det alldeles fint med att bara veta själv hur man identifierar sig, medans andra vill ex. väcka reaktioner eller känna någon typ av tillhörighet med andra människor från samma clique eller subkultur. Sedan är det väl så, som kaos säger, att vissa saker (av olika anledningar) kan känns betydligt viktigare att uttrycka än andra. :)

(Menade förresten inte att lägga mig i er diskussion egentligen... förlåt för det)

Jo men absolut. Känns bara lite väl när det blir så viktigt att man har det jobbigt om andra har liknande kläder!
 
Jaha, då förstår jag hur du menar.

Men det måste ju finnas massa intressanta människor som du missar genom att fokusera på enbart klädstil? Jag tycker generellt att klädstil säger ganska lite om någons personlighet.

Överlag säger ju ett enda attribut rätt lite om en person. Det hindrar ju inte att t.ex. folk som äger hundar av samma ras inleder ett samtal just tack vare hundarna, eller att jag petar på någon som sitter bredvid mig på tåget då jag ser att denne har en bok som jag själv har eller har haft som kurslitteratur.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Blyger
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 189
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 823
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp