Alternativa klädstilar

Vad innebär livsstilen?

Jag som en en gammal kärring med några år på nacken och därmed hunnit får lite mer insikt av hur den där livsstilen kan se olika ut för olika personer, känner att det är på sin plats att säga att det finns fler svar än det @Ryttaren gav.

Det kan vara så enkelt som att det finns ett stort intresse för musik, konserter och att umgås med likasinnade. Det behöver inte alls vara så att man är såpass "seriös" att man bara ser till det mörka ;)
 
Nu är jag verken ungdom eller tillhör någon speciell alternativ klädstil, men jag syr en del av mina kläder själv inspirerad mycket av andra alternativa klädstilar och andra tidsåldrar också.
Jag har alltid haft min egen stil, förmodligen sett ut som en hippie/medeltida/goth om det går att blanda? :)

Det här är mitt senaste projekt, en medeltidsinspirerad poncho.
Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, men den är sydd i ylle och den synliga fodringen är siden med en läderromb fram.
Det är inte helt klar, kunde inte låta bli att lufta den häromdagen, den fattas lite knappar fram så öppningen går att stänga ordentligt när det blir kallare.

Den röda tråden för mig i mina kläder är att jag vill att de ska vara bekväma att ha på sig samtidigt som jag vill känna mig fin.
Vackra tyger och färger inspirerar mig.
Jag klarar inte av kläder som sitter åt på fel sätt och hindrar min rörelsefrihet och är av ett material som känns fel/kliar.
Så det blev att fodra insidan av kragen på den här innan jag klarade av att bära den. :D

10616438_10152547359589011_7717134034271500378_n.jpg


1012258_10152547359584011_7413109410449957465_n.jpg

Vad fin den är! Du är verkligen duktig, vill också kunna sy.
Javisst, det går! Det finns olika genrer inom goth (och kanske hippie samt medeltid?) så man kan blanda.

får ej använda smink så mycket på grund av känsliga ögon men brukar klä mig mer goth när jag går ut. sen färgar jag håret i roliga färger. så jag är väl en mix^^

Vilka färger är det?

Svart, jag är inte sminkad om jag inte har svart! :p Lägger jag till färg så är det lila som gäller! :)
Men vore grymt kul att bli sminkad av någon som verkligen är "in to it" - typ goth.. :)

*High five* Svart är den bästa färgen, om det nu får klassificeras som en färg. :3
 
Förlåt om jag nu inte gillar/svarar på allas, försöker verkligen. :crazy:

Alla är välkomna i denna tråden, fastän ni inte är en ungdom. Jag visste endast inte riktigt var jag skulle placera den..O_o
 
mitt problem med läderfjortisarna är att de endast klär sig så för att det är trendigt och att detta resulterar i att jag själv måste dra på det tunga artilleriet och gå i de där otympliga superkängorna och täta läderbrallor (haha, skojar bara, det är ju också trendigt nu, herregud) och en liter smink överallt om jag vill kunna bli igenkänd av andra metalheads. För däri ligger problemet för min del: att många metalheads knappt kan identifiera varandra i horden av icke-metalheads som härmar stilen bara för att det är trendigt.
Vad otroligt jobbigt det måste vara att ens välmående hänger så mycket på hur andra klär sig, så pass att ens egen identitet blir utsuddad pga det.

Jag antar att du är väldigt ung så det förklarar väl varför du känner som du gör. Anledningen till att jag argumenterar emot folks sågningar av "fjortisar" är för att det stör mig något gräsligt när folk i nån form av snobberi dissar hur andra klär sig. Jag tycker folk får klä sig hur de vill faktiskt. Oavsett musiksmak, oavsett om det gör osäkra människor sura. Dina identitetsissues är ditt problem, inte andra ungdomars.

Det här påminner mig om när nån skitnödig 20-åring var upprörd över att de sålde Ramones-tshirts på HM för "då kommer ju massa fjortisar som inte lyssnar på dem gå klädda i såna!". Jag, stort Ramones-fan, kunde inte bry mig mindre. Om jag ens reagerar blir jag mest bara glad, kul att se att tonåringar fortfarande har deras namn på t-shirten och att de fortfarande lever på så vis liksom.
 
Vad otroligt jobbigt det måste vara att ens välmående hänger så mycket på hur andra klär sig, så pass att ens egen identitet blir utsuddad pga det.

Jag antar att du är väldigt ung så det förklarar väl varför du känner som du gör. Anledningen till att jag argumenterar emot folks sågningar av "fjortisar" är för att det stör mig något gräsligt när folk i nån form av snobberi dissar hur andra klär sig. Jag tycker folk får klä sig hur de vill faktiskt. Oavsett musiksmak, oavsett om det gör osäkra människor sura. Dina identitetsissues är ditt problem, inte andra ungdomars.

Det här påminner mig om när nån skitnödig 20-åring var upprörd över att de sålde Ramones-tshirts på HM för "då kommer ju massa fjortisar som inte lyssnar på dem gå klädda i såna!". Jag, stort Ramones-fan, kunde inte bry mig mindre. Om jag ens reagerar blir jag mest bara glad, kul att se att tonåringar fortfarande har deras namn på t-shirten och att de fortfarande lever på så vis liksom.

Jag hoppar in lite. Jag tror nämligen inte alls att det måste vara på det viset att Kaos är väldigt ung. Det här med autenticitet är ju ett begrepp som varit viktig för subkulturer under en lång tid. Om man ser till rockens historia (det är väl i den vi hittar mest vetenskaplig forskning så det är enklast att dra de parallellerna) så har autenticitet spelat en väldigt stor roll, i synnerhet när det kommer till framträdanden.

Visst är det en onödig och bajsnödig sak, det du beskriver, men det är nog svårt att komma ifrån helt och hållet.
 
@EmmaBovary Nej, hon måste ju såklart inte vara ung. Menade bara att jag förstår att hon resonerar som hon gör OM hon är väldigt ung.

Och du behöver inte förklara subkulturer för mig, men tack ändå! Jag tycker bara att det är otrevligt att racka ner på andra för hur de klär sig, oavsett vad för bra eller dåligt skäl man har för det.

Alla har inte råd med Dr Martens och måste istället köpa Din Sko-skor. Vissa klär sig på ett visst sätt för att de tycker att det är snyggt. Get over it liksom.
 
@niphredil Jag menade inte att ge dig en lektion, jag gissar på att du är väl införstådd. Men jag tycker väl att det är lite ledsamt att du inte i samma anda som du inte vill att det ska racka ner på andra, kunde få med en förståelse för att det här kan vara viktiga saker för de som identifierar sig med en subkultur, och inte racka ner på dem!
 
@niphredil Nej, jag förstår det. Men samtidigt så uttrycket du dig ju själv väldigt raljant i din tur och är därmed inte så mkt bättre själv ;)

(helt ot, men jag är lite rädd för dig! Läser en del på buke även om jag inte skriver så mkt själv. Sett dig i många trådar och imponerats över hur genuint medkännande och snäll du är i vissa trådar, men i andra så är du huuur skarp som helst :D)
 
@Ryttaren, @niphredil, @Red_Chili,

mitt problem med läderfjortisarna är att de endast klär sig så för att det är trendigt och att detta resulterar i att jag själv måste dra på det tunga artilleriet och gå i de där otympliga superkängorna och täta läderbrallor (haha, skojar bara, det är ju också trendigt nu, herregud) och en liter smink överallt om jag vill kunna bli igenkänd av andra metalheads. För däri ligger problemet för min del: att många metalheads knappt kan identifiera varandra i horden av icke-metalheads som härmar stilen bara för att det är trendigt.

Det låter ju inte alls kul att du ska behöva gå klädd i kläder du inte vill för att behöva passa in i en mall, för vad, att bli igenkänd som metal på stan? Likasinnade metalintresserade människor hittar du annars i mängder på barer, spelningar och forum. Klä dig i kläder du trivs i och tycker är snygga, trender svänger så snabbt ändå att det knappt kan vara värt bekymret att köpa nya kläder för att undvika dem.
 
@EmmaBovary Nej, hon måste ju såklart inte vara ung. Menade bara att jag förstår att hon resonerar som hon gör OM hon är väldigt ung.

Jag har också någon slags föreställning om att en sån där stark gruppidentitet är lite förenat med tidiga tonåren, så jag förstår din tanke. Jag förstår att det förekommer högre upp i åldrar också men det är ju trots allt en stor del av tonåren att få hitta sin "gruppidentitet", för mig känns det lite som en osäkert trevande för att man inte riktigt är trygg i sig själv till hundra procent ännu men jag förstår att det säkert är en del fördomar.

Känner igen mig själv från mina tonår liksom, jag var också "alternativ" och huva mig när "min klädstil" eller "min musik" blev poppis för det var ju hemskt! Det var ju min identitet, bara jag (och andra med samma "identitet") som förstod, som var autentiska osv. Men dessa känslor är ju långt borta nu :)
 
Jag har också någon slags föreställning om att en sån där stark gruppidentitet är lite förenat med tidiga tonåren, så jag förstår din tanke. Jag förstår att det förekommer högre upp i åldrar också men det är ju trots allt en stor del av tonåren att få hitta sin "gruppidentitet", för mig känns det lite som en osäkert trevande för att man inte riktigt är trygg i sig själv till hundra procent ännu men jag förstår att det säkert är en del fördomar.

Känner igen mig själv från mina tonår liksom, jag var också "alternativ" och huva mig när "min klädstil" eller "min musik" blev poppis för det var ju hemskt! Det var ju min identitet, bara jag (och andra med samma "identitet") som förstod, som var autentiska osv. Men dessa känslor är ju långt borta nu :)

Vet att du inte svarade mig, men uppenbarligen så känner jag för att svara på det mesta här ;) Men jag tycker att du uttryckte dig bra här, och det är ungefär så jag känner själv. Ofta så är det ju förknippat med osäkerheten i tonåren, ville bara belysa att det kan se annorlunda ut. Och sen så skulle jag väl vilja stryka under att det ju ofta är en osäkerhet som gör att man känner så starkt inför sin gruppidentitet, och därmed kanske inte bör halshuggas för att man känner som man gör.
 
Jag har också någon slags föreställning om att en sån där stark gruppidentitet är lite förenat med tidiga tonåren, så jag förstår din tanke. Jag förstår att det förekommer högre upp i åldrar också men det är ju trots allt en stor del av tonåren att få hitta sin "gruppidentitet", för mig känns det lite som en osäkert trevande för att man inte riktigt är trygg i sig själv till hundra procent ännu men jag förstår att det säkert är en del fördomar.

Känner igen mig själv från mina tonår liksom, jag var också "alternativ" och huva mig när "min klädstil" eller "min musik" blev poppis för det var ju hemskt! Det var ju min identitet, bara jag (och andra med samma "identitet") som förstod, som var autentiska osv. Men dessa känslor är ju långt borta nu :)

Jag tror att en stort del av der svenska samhället präglas av osäkerhet. Oavsett ålder! Svenskar är generellt sett ängsliga. Viljan att tillgöra en grupp är ifs ganska grundläggande för mänskligeheten
 
Jag tror att en stort del av der svenska samhället präglas av osäkerhet. Oavsett ålder! Svenskar är generellt sett ängsliga. Viljan att tillgöra en grupp är ifs ganska grundläggande för mänskligeheten

Ja, visst är det så. Människor är sociala varelser och det har alltid varit viktigt för oss att vara accepterade av en grupp.
 
@niphredil Nej, jag förstår det. Men samtidigt så uttrycket du dig ju själv väldigt raljant i din tur och är därmed inte så mkt bättre själv ;)

(helt ot, men jag är lite rädd för dig! Läser en del på buke även om jag inte skriver så mkt själv. Sett dig i många trådar och imponerats över hur genuint medkännande och snäll du är i vissa trådar, men i andra så är du huuur skarp som helst :D)
Jag skulle aldrig sitta och hua över att fjortonåringar har på sig fel skor. Aldrig någonsin. Inte heller att de lyssnar på fel musik, klär sig fel, beter sig fel. Jag gör liksom inte sånt. Visst, jag är raljant ibland, det är så jag uttrycker mig men i min värld handlar det liksom lite om vad man raljerar om. Jag raljerar över en vuxens människas (?) dissning av tonåringar och deras klädstil. Hen raljerar över att tonåringar är så himla :wtf: för att inte klär sig eller är tillräckligt rätt. För mig är det ingen skillnad på att såga fjortonåringar för att de inte har fina kläder som att såga dem för att de inte är tillräckligt "äkta" för att få klä sig på ett visst sätt.

Tonåringar testar sig fram. Så låt dom. Och absolut, man kan tycka att det är helt okej att dissa småtjejer för hur dem klär sig men då får man också räkna med att nån kanske tycker att det är otrevligt. Jag menar, hellre att jag säger ifrån och nån osäker tonåring tänker "Aha, så då kanske jag får klä mig som jag vill trots att jag lyssnar på fel musik" än att det bara ska stå oemotsagt.

Man kan vara genuint medkännande, snäll och skarp. Som tur är :up:.

Nu föreslår jag att @Ryttaren får tillbaka sin tråd så att den kan få återgå till vad den faktiskt skulle handla om :).

Löv joo @niphredil

ps. har druckit stora ämängder lavelglögg så kunde inte uttrycka mig så tydligt. Därfr gillade jag alla dina inläggg istället ;)

slut på meddelandet!
Haha! Lööööv joo too! Och jag uppskattar din manifestation av din kärlek (gillningarna alltså) :up: :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Blyger
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 187
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 823
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp