Bukefalos 28 år!

Amatörtränarfrågor!

Sv: Amatörtränarfrågor!

Jag gjorde min praktik en vecka i taget! (hos en amatör). Var svårt att få ihop det pga att jag pluggade till sjuksköterska samtidigt, samt att steg 2 gick så kort efter steg 1. Vår steg 2 var uppdelad i två omgångar, så jag la en vecka före kursstart och en vecka mellan omgångarna. Svammel... Trött nu...

Jag har 8 mil till täby och det funkar bra. Vete katten om jag skulle orka harva 20 mil dock, men när det går bra så är det värt allt slit i världen :laugh:.

(Men när det inte går alls, som sist, då vill man bara skita i allt och lämna kvar hästen i mökret på Täby... Tur att man bara behöver sova på saken en natt för att orka ta nya tag! Och inse att hästen är underbar ändå :love:).
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Men kurs 2 går inte den på strömsholm över 2 veckor i en stött? Eller har jag missuppfattat nu?

Jag har iofs närmast till Göteborg såg jag har drygt 30 mil till Täby men man behöver väl inte åka så ofta? 1 gång i månaden orkar man väl harva upp
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Jag har 8 mil till täby och det funkar bra. Vete katten om jag skulle orka harva 20 mil dock, men när det går bra så är det värt allt slit i världen :laugh:.

För ca. 10 år sedan lastade vi på hästen och körde Gbg-Övrevoll för att hinderträna, (läs Steeple), äta och åka hem igen. :eek: Tre sådana resor blev det innan vi startade honom.

Då var det nära att dom i dom vita rockarna hämtade oss. :angel:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Nu är det ju några år sedan jag gick steg2 men jag har för mig att den var uppdelad på två gånger.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Jag tror också att den är uppdelad i två omgångar.

Fragan fick tillgodoräkna sig att hon hade varit hos Ina Karpe för sådär 273 år sedan. Men jag tycker absolut att du ska försöka få in lite praktik även om du inte skulle behöva det rent formellt. Om du kan vara hos till exempel Marie lite kommer du att lära dig massor och slippa göra en massa misstag. Det smarta kan vara att åka med till Danmark när Marie har starthästar. Då kan du snappa upp massor och även vara till lite hjälp.:idea:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Men inte kan jag få tillgodo räkna mig tiden jag var anställd på täby för sisådär 15 - 20 år sedan? Mycket har ju ändrats sedan dess kan jag tänka mig eftersom resten av hästvärlden har ändrats mycket.

Kan passa på att fråga ni som vet massa. Jag har hört ryktesvägen att det ska finnas en jockey här i krokarna som även har hästar hemma. Vet inte om hon även är tränare men det hade varit kanon om jag kunde vara hos henne då i så fall för det är bara drygt milen dit.

Om inte annat behöver jag nog lite tid hos någon med galoppörer för att känna av om detta verkligen är något jag fortfarande vill så det inte är en gammal dröm. Var trots allt på Homosassas tid jag höll på med galoppörer så det är ju ett tag sedan. Jag kanske inte ens vågar rida dessa krutpaket längre. :D
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

*kl mig själv*

Om jag nu då skulle få amatörlicens. Hur lätt/svårt är det att hitta en lämplig första häst att träna? Dte bör ju vara en som varit med ett tag även om jag nu mest "tränade" unghästar i min forna ungdom. :laugh: Men jag vill ju i så fall ha en äldre som har erfarenheten men som inte är helt slut givetvis.

Är det lämpligast att spana efter dessa strax innan åringsauktionen för det är väl då de blir hästbyten? Hur mycket kan man räkna med att få betala ungefär. Kan man hitta något skapligt för ca 30 - 40 000 kr eller bör man räkna med att behöva lägga mer?

Har ju inte så stor koll på var priserna på fullblod ligger riktigt. På min tid kunde man få en åring för 1000 kr på auktionen.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Men inte kan jag få tillgodo räkna mig tiden jag var anställd på täby för sisådär 15 - 20 år sedan? Mycket har ju ändrats sedan dess kan jag tänka mig eftersom resten av hästvärlden har ändrats mycket.

Kan passa på att fråga ni som vet massa. Jag har hört ryktesvägen att det ska finnas en jockey här i krokarna som även har hästar hemma. Vet inte om hon även är tränare men det hade varit kanon om jag kunde vara hos henne då i så fall för det är bara drygt milen dit.

Om inte annat behöver jag nog lite tid hos någon med galoppörer för att känna av om detta verkligen är något jag fortfarande vill så det inte är en gammal dröm. Var trots allt på Homosassas tid jag höll på med galoppörer så det är ju ett tag sedan. Jag kanske inte ens vågar rida dessa krutpaket längre. :D

Jag kan tänka mig att din erfarenhet kan räknas lite i alla fall, du kanske inte behöver exakt 76 timmar eller vad det var. Men jag tycker i alla fall att du ska ha kontakt med en tränare, dels för att ha någon att fråga och dels för att hitta en, eller fler, lämpliga hästar.

Vem var det du var hos?

Var är det du är?? Svårt att säga annars. Det är knappast en aktiv jockey i alla fall, dom behöver ju hänga på banan. Det kanske är någon som rider amatörlopp.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Min Sune kostade 30´som åring. Skutt kostade 10´ så det är inga jättesummor. Och, som jag skrev i mitt förra svar, det är en anledning till att ha kontakt med en tränare. Djungeltrummor är det bästa sättet att få reda på vad som är till salu - och varför!:angel:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Jag kan tänka mig att din erfarenhet kan räknas lite i alla fall, du kanske inte behöver exakt 76 timmar eller vad det var. Men jag tycker i alla fall att du ska ha kontakt med en tränare, dels för att ha någon att fråga och dels för att hitta en, eller fler, lämpliga hästar..
Här håller jag absolut med dig. Jag behöver ju friska upp minnet lite och sedan kan det vara bra att ha någon som lite mentor även i framtiden.

Vem var det du var hos?.
Jag var hos Leif Löfgren men hjälpte även till hos Micha Kahn och Olle Stenström under tävlingsdagarna åtminstone. Träckte en hel del åt Mischa nästan mer än hos Leffe som jag ändå var anställd av.
Var är det du är?? Svårt att säga annars. Det är knappast en aktiv jockey i alla fall, dom behöver ju hänga på banan. Det kanske är någon som rider amatörlopp.
Okej denna fråga fattar jag inte riktigt. menar du vart i landet? Utanför Västervik ska denna ryttare finnas. Vad jag fått höra av folk som då iofs inte håller på med galoppörer själv så ska hon vara en av de duktigaste kvinnliga ryttarna. I min värld känns det lite konstigt att hon i så fall skulle bo i en håla i småland.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Somliga är ju till och med så galna att de kan tänka sig att ta sig an ohanterade 3-åringar. De brukar vara billiga! :D
:eek: Säg inte så för det skulle mycket väl kunna vara jag som är så galen. TYvärr älskar jag utmaningar. Min ridhäst jag har nu är en gammal travare (5 år) som aldrig gick på travet för hon vägra lämna stallplan utan kompisar. Sedan gick hon i princip ohanterad på lösdrift i 3 år innan hon kom till mig. Nu efter ett halvår kan jag rida ut själv utan problem och då är hon ändå bara riden 15 ggr ungefär.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Lånar min egen knapp igen. var in på galoppinfo och sökte på tränare. Hittade en proffstränare bara 2 mil bort. Åsa Borger någon som vet om hon är bra? Tänkte om jag skulle våga ta kontakt med henne.

Sedan har jag visst 2 amatörer bara 5 mil bort. Det är ju helt knäppt egentligen. Här har jag gått och längtat tillbaks till galoppen i säkert 10 år och sedan lyckas jag flytta så jag hamnar supernära (här nere är 2 mil supernära) en proffstränare.

Nä nu får jga väl helt enkelt bara samla mod till mig och ta tag i saken. Kan en proffstränare bo här nere och träna här nere så är det bara min feghet som sätter stopp för mig.:o
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

:eek: Säg inte så för det skulle mycket väl kunna vara jag som är så galen. TYvärr älskar jag utmaningar. Min ridhäst jag har nu är en gammal travare (5 år) som aldrig gick på travet för hon vägra lämna stallplan utan kompisar. Sedan gick hon i princip ohanterad på lösdrift i 3 år innan hon kom till mig. Nu efter ett halvår kan jag rida ut själv utan problem och då är hon ändå bara riden 15 ggr ungefär.

Du låter perfekt för galopp! Man ska vara lite galen, det har jag i vart fall förstått.

Jag har också planer på att skaffa licens och fullblod någon gång i framtiden. Hittills har jag "bara" tränat travare. Någon gång måste man prova att träna en riktig häst också, tänker jag. :D

Nu har jag sån tur att jag bor nära Jägersro och här vimlar av engagerade galoppare.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Åsa Borger har araber så det är lite annorlunda och jag känner inte henne. Har lite svårt att förstå mig på arabgalopp. Jag menar, vill man bomba så vill man väl att det ska gå så fort som möjligt??:angel:

Om du har hjälpt Olle och Mischa borde du veta vem jag är, kallas för Calle och kom hem från USA 1984 och då red jag ut för både Olle och Mischa.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Det är just de där hästarna som är lite galna och som säljs billigt som kan bli SUVERÄNA amatörhästar. Ofta behöver de komma från banan och få ryttare/tränare som är öppna för att göra saker lite annorlunda än vad som är kotym inne på banorna.

Nu är jag iofs medveten om att tränarkåren så sakteliga byts ut och att det är betydligt öppnare än vad det var för bara 6-7 år sedan så det går åt rätt håll och allt fler försår vikten av att variera träningen och att ge hästarna lite mental stimulans.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Det var dom som tar sig an oinridna treåringar som är galna. Hästen är det inget fel på, bara människorna. I det här fallet i alla fall!:D

Så, att ta en oinriden treåring ska du absolut inte göra om du inte har nära till banan och tillgång till sällskapshäst!:eek:

Däremot en proffstränad treåring som gått i de lite bättre loppen och inte riktigt klarat konkurrensen. Den kan allt om startboxar och transporter och är så bra grundtränad att allt den behöver är lite lugn och ro.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Åsa Borger har araber så det är lite annorlunda och jag känner inte henne. Har lite svårt att förstå mig på arabgalopp. Jag menar, vill man bomba så vill man väl att det ska gå så fort som möjligt??:angel:.
Okej nu är jag inte så insatt i arabgaloppen för det är väl inte så många löp eller var inte då i alla fall. Men löper inte araberna lika fort då eller tränas de annorlunda?

Känenr du till Ingrid Kinhd eller Katarina Törngård? De finns ju också inom rimligt avstånd. Iofs amatörer men de kanske räknas som erfarna. :)
Om du har hjälpt Olle och Mischa borde du veta vem jag är, kallas för Calle och kom hem från USA 1984 och då red jag ut för både Olle och Mischa.
Japp namnet klingar då bekant. Då vet ju du säkert vem jag är också. Leffe flyttade ju in till Täby efter att jag börjat hos honom och det var då han anställde mig. Kallades för Alex och var alltid rödhårig. Hade en viss vana att bli avdragen från åringarna ett år. Hade en åring som jag alltid red och han drog mig ur sadeln typ jämt. Jag gick även jockey kursen som Santos höll i om du minns. Meningen var att jag skulle blivit lärling men tyvärr hamnade mina föräldrar i konflikt med Leffe och bytte tränare till Neuman på vår häst. Då blev jag uppsagd av Leffe och började bara träcka åt Micha. I samma veva fick jag en axelskada så jag fick tyvärr sluta även med träckningen en tid och tog mig tyvärr aldrig tillbaks. Massa babbel men men. :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 230
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 346
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 034
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 278
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp