Bukefalos 28 år!

Amatörtränarfrågor!

Mysaan

Trådstartare
Jag vet att det finns endel amatörtränare här så därför frågar jag. jag vill veta vad ni tror och vill därför inte bli hänvisad till någon sida där det står hur man gör för att bli amatörtränare.

Tror ni det är möjligt/rimligt att vara amatörtränare med drygt 20 mil till närmaste bana?
Hur löser man/ni träningen som ingen bana har hemma?
Är det svårt att gå utbildningen och sedan komma igång? Alltså om man som jag nu tex inte varit och hållt på med galoppörer på ca 18 år.
Blir man helt utskrattad på utbildningen för att man är gammal? (läs 35+)
Man måste gjort minst 10 starter för att kunna avancera till proffs är detta 10 starter per häst och måste hästen placerat sig alla 10 starter?
Hur svårt är det sedan att avancera till proffs och då helst få in hästar om man bor i en avkrok som jag gör tex?

Tacksam för alla svar då sambon tycker att jag om jag ska hålla på med hästar åtminstone kunde göra något där hästarna försörjer sig själva.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Tycker att galopp är toppen,ser dock lite problem för en proffstränare som inte varit aktiv i sporten tidigare att attrahera kunder på en plats som, enligt mysan själv ligger lite off.:eek::eek::eek:
Det finns kanske ngn travbana i närheten.Om du inte är riktigt säker på att det är just galopphästar du vill jobba med,kanske ni finner större tillfredsställelse inom travet,om det är pengar och närliggande bana som är de största kriterierna,enligt sambon:devil:
Klart att det går att träna hemma, :bump:om du har en fantastisk rid terräng med BRA sandmarker att cantra på,kanske du kan anlägga en bana där du kan göra dina snabbare arbeten.
Det handlar ju i huvudsak om hur stort ditt egna intresse är och vilken input du är beredd att göra.
LYCKA TILL,vi behöver fler intressenter,i denna fantastiska sport.:love:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Nja till och börja med skulle jag i så fall vara amatör givetvis typ de första 30 åren. Nä skämt å sido men meningen är väl i första hand att jag ska vara amatör tränare. Frågade om proffs mest för att kolla om det ens är lönt att drömma om det när man bor off som jag gör.

Men det jag funderar på är om det fungerar öht iom att jag bor helt off och har varit borta i 15 år eller så.

Nja närliggande banor är inget större krav egentligen och pengarna i sig handlar inte om några stora summor. betalar i princip bara för foder på det stället jag har de uppstallade så de behöver inte springa särskilt bra för att åtminstone betala sitt uppehälle. Sedan betalar jag givetvis hovslagare och veterinär.

Det jag klurar lite på är hur svårt det blir att lösa praktiken som man ska ha mellan kurs 1 och 2. För den skulle ju ske hos ett proffs vad jag förstår. Har hört ryktes vägen att någon jockey tydligen bor i närheten av mig och har hästar hemma. Vet inte om dessa är i träning men annars hade det varit smidigt om man kunde gjort praktiken där.

Travare vet jag inte har kollat lite på deras licenskrav osv men det där med vagnen skrämmer mig lite och galoppisar har jag faktiskt tränat och ridit en gång i tiden så där vet jag lite i alla fall.

fast detta är typ ännu bara tankar och det är skrämmande tankar så jag vet inte om dessa kommer förverkligas.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Det är klart att det blir jobbigare om banan ligger 20 mil bort än om den ligger 2 mil bort men vem har sagt att det ska vara lätt?:angel:

Börja med äldre hästar som behöver komma från banan så löser du det problemet lätt som en plätt!:laugh:

Och skrattar någon åt dig så är det deras problem, eller hur? Snabba på och ta ledigt i helgen. Då går en Steg 1 kurs i Stockholm och sen är det bara att köra på. Praktik kan du göra hos MaLus, hon bor nästan i Småland.:cool:

Säg inte att jag har sagt det men det går lika bra med en amatörlicens. Kan du hitta folk som vill vara med och sponsra dig räcker det med att ni äger hästen tillsammans!

Lycka till och välkommen!:banana:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Nä ledigt behöver jag inte ta eftersom jag är arbetslös i princip. Men detta kommer nog inte bli verklighet förrän nästa år elelr möjligtvis till hösten.

Förresten vet du vad de menar det står ju att man som amatör bara får träna sina egna och sin familj och nära släktingars hästar. Skulle jag då utan att vara delägare tex kunna träna pappas häst eller tex svärfars häst?

Vem är Malus?
Såg i en annan tråd att det tydligen mellan Västervik och Kalmar ska finnas ett gäng tränare och det är ju inte så långt då om man kunde lösa det så jag kunde vara där. Men det är klart är de amatörer så går dte ju inte.

Fast jag tycker de kunde göra undantag för min skull så sporten sprider sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Amatörtränarfrågor!

Ja, det är jag ganska säker på. Jag har alltid haft en andel i de hästarna jag tränat men det borde räcka att det är en dig närstående person som äger, eller deläger, hästen.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

*kl*

Går utan för ämnet lite och undrar om någon vet hur det blev. För visst var deyt prat om för något år sedan att Kalmartravet (tror jag) skulle anlägga galoppbana utanför elelr om det var innanför travbanan. Minns att jag belv så glad för då skulle jag kunna gå på galopp igen
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Ma Lus är Marie Lustig, jag är Ca Ost. Det är Svensk Galopps förkortningar som står i alla startlistor och liknande. Underlättar när man är för lat att skriva hela namn!:angel:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Är det inte fortfarande så att praktiken ska göras hos proffs eller "erfaren amatör", så var det när jag gick kurserna men då hande jag jobbat nästan 10år hos amatör.....
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Okej det låter bra för jag tror att pappa säkert gärna skulle vilja bli delägare om inte annat i så fall. det är ju hans fel att jag ens började med galopp för 22 år sedan.:eek: Oj vad gammal jag känner mig nu.

En fråga till MaLus bor nästan i småland sa du vad är nästan småland då?
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Ma Lus är Marie Lustig, jag är Ca Ost. Det är Svensk Galopps förkortningar som står i alla startlistor och liknande. Underlättar när man är för lat att skriva hela namn!:angel:

Ja det är klart tänkte bara på Buke nick nu och kunde inte för mitt liv minnas att jag sett ett sådan nick som MaLus
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Och på den tiden var det dessutom så att kurserna sällan var fulla. Jag har tom gått steg tre fast jag aldrig haft någon tränarlicens.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Tyvärr ingen galopp (åtminstone inte avsiktligt:angel:) i Kalmar. Men åk ner till Ma Lus, hon har ett jättestort hus fullt av pizzar8 (italienska vinthundar) så hon har plats för en praktikant.

Eller hur Marie?:cool:
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Är det inte fortfarande så att praktiken ska göras hos proffs eller "erfaren amatör", så var det när jag gick kurserna men då hande jag jobbat nästan 10år hos amatör.....

Vad räknas som erfaren amatör då? Går det på antalet år eller antalet startade hästar eller hur räknar de då? Det underlättar givetvis eftersom jag har svårt att tro att de tränare som sägs finnas här nere är proffs
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Tyvärr ingen galopp (åtminstone inte avsiktligt:angel:) i Kalmar. Men åk ner till Ma Lus, hon har ett jättestort hus fullt av pizzar8 (italienska vinthundar) så hon har plats för en praktikant.

Eller hur Marie?:cool:

Det är säkert så men visst var det tal om det eller var det någon annan travbana?

Vart bor Marie då lite så där på ett ungefär?

HUr läng tid behöver man ha praktik?
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Ma Lus och Pizzar8orna bor i Örkeljunga och är definitivt kvalificerad att ta emot praktikanter. Även jag är godkänd enligt Fragan som frågade när hon gick kursen. Skillnaderna mellan amatör och proffs är ganska diffusa inom galoppen nuförtiden. Tränare byter licens som andra byter skjorta. Vilket vi, åtminstone jag och Ma Lus, ser som positivt. Kan man sköta och träna hästar nog för att få ut en amatörlicens spelar det väl ingen roll vem som äger hästarna? Jättebra om vi kan få in nya ägare i sporten, speciellt såna som aldrig skulle få för sig att ha häst hos en professionell tränare. Typ från byhålor i Småland..
 
Senast ändrad:
Sv: Amatörtränarfrågor!

Säkert varierar det från fall till fall men förmodligen någon som tränat flertalet hästar under flera år. Jag skulle kalla typ Marie Lustig erfaren och fullt kapabel att ha praktikant, någon som regelbundet startar hästar iallafall.
Det är nog mest att du ska ha fått vara med på löpdagar och provat att sadla ut osv.
 
Sv: Amatörtränarfrågor!

Säkert varierar det från fall till fall men förmodligen någon som tränat flertalet hästar under flera år. Jag skulle kalla typ Marie Lustig erfaren och fullt kapabel att ha praktikant, någon som regelbundet startar hästar iallafall.
Det är nog mest att du ska ha fått vara med på löpdagar och provat att sadla ut osv.

Och just de bitarna hoppas jag ju att jag minsn sedan jag var på Täby för där fick vi hjälpa till med allt sådant och fick av vår tränare väldigt god inblick i det mesta runt just löpdagar
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 345
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 034
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 278
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 487
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp