Amerigo Vega bomvidd

Centaur

Trådstartare
Kollade på Vegan och det står att den finns i
narrow
medium
medium wide
wide

Vad motsvarar dessa vidder i Amerigos nr system??? :confused:

Eller om någon vet hur vid wide är i gradtal (ungefärligt). Vilka ryggar passar Vega?
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

Det är väl utomlands de använder bokstäver på vissa ställen? Här hemma har jag bara sett siffror.

Jag fick förklarat för mig att Classic är mkt kortare i fronten och mer svängd än Vega. Så Vega verkar vara till för lite rakare ryggar.
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

aha.
men jag har sett folk skriva här att dom har vega på svankiga hästar? :confused:

ja var en engelsk sida jag var inne på... wide är kanske +2 det då?
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

aha.
men jag har sett folk skriva här att dom har vega på svankiga hästar? :confused:

ja var en engelsk sida jag var inne på... wide är kanske +2 det då?

Inte en aning, jag har inte själv sett någon Vega, men jag frågade om det var lönt att prova när man egentligen var ute efter Classic och då fick jag det svaret!

Jag är också nyfiken på det där med medium wide osv, dock tror jag bara det är sadlarna i usa som har det måttsystemet.
Jag har kollat lite på amerigo i England och där har de precis som vi siffror (de är ju mkt billigare där :angel:)
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

ja dom sålde även amerigo och dom hade +1 måttsystemet, var bara vegan som hade annorlunda mått...
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

Vill också veta vad M bomvidd i Vegan motsvarar i +/- systemet. Kan knappast vara 0:a, det ser det alldeles för brett ut att vara.
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

VA, har du inte precis införskaffat en superdyr ny sadel?

säger det återigen : TA HÄSTEN TILL EN UTPROVARE. Det löser alla shoppingproblem i blindo på ett mkt effektivt sätt. att shoppa på egen hand är ju som att BE om konstanta problem ang. att de inte passar osv.
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

Jag väntar på en + 1,5 vilket står för normal mot vid, alltså borde + 1 vara medium :)
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

I mitt fall har utprovare använts, mkt duktiga, flitigt använda med stort utbud av sadlar. Vi trodde vi hittat nått som herrn gillade, men tji fick vi. Efter några veckor dög det hela inte längre så det var bara att snällt lämna tillbaka sadeln och inse att det inte fanns något kvar att prova hos vederbörande. Snopet, men så kan det vara!

Har nu kommit fram till att herrn vill ha luft eller ull stoppat och behöver rundbossor så luften går automatiskt bort då de flesta av de modellerna inte har det.

Själv trivs jag allra bäst i amerigo och equipe, så en amerigo ligger väl ganska högt upp på listan just nu.

En känslig herre där det man tror ligger bäst enligt ögat inte alltid är bäst enligt honom, så det är bara att försöka komma över så mycket sadlar som möjligt att provrida och känna sig fram.
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

Det låter ju ganska rimligt. Men eftersom det finns narrow, medium, medium-wide och wide, och wide kan ju inte bara vara +2 så borde kanske medium vara lite bredare ändå??
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

kl

Någon som vet ungefär hur många grader som skiljer mellan de olika storlekarna. 1 och 1,5 exempelvis, vad ligger de på ungefär i gradantal.
 
Sv: Amerigo Vega bomvidd

Hej alla som är förvirrade av alla bom storlekar.
det är inte lätt.
Amerigo har uppåt 12 vidder på sina modeller.
vegan är ett eget märke som designas av Samma designer och tillverkas på samma ställe. Men det är en ekonomisadel i många länder.
Den görs i 4 bomvidder. I sverige säljer vi medium som motsvara ca +0,5.

I sverige säljs + 1,5 vilket motsvarar wide.
och +2,5 vilket är extra wide.
Vegan är mer generös i utrymmet tvärs över ryggen och i öppningen i framvalvet redan från början så den kan ofta inte jämföras rakt av med någon annan amerigo än Dj och cortina.
vega dressyr passar hästar med relativt rak rygg, inte för lång manke och ryggar som sluttar lite uppåt så att hästen är lite högre baktill.
Close contact versionen passar korta hästar som är breda på mitten och lite smalare längsta fram samt ofta överbyggda.

Hoppvegan passar hästar med inte för hög manke, rak rygg och hög rumpa. De kan gärna vara breda då den har bra med utrymme runt hästen under ryttaren. I sverige säljs vegan när den passar bäst. I utlandet säljs den ofta av butiker som kankse inte har amerigo. m
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har precis kollat upp min Gold medel Agnes och den ligger perfekt, dock är den för smal i bomvidden. Har en x-wide, alltså...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: Lenasisu
·
Utrustning Jag letar hoppsadel till min häst. Jag har mätt honom och han kräver en bom som motsvarar 105 grader. Han är hyfsat rak, kort sadelläge...
Svar
0
· Visningar
2 307
Senast: Andrii
·
Utrustning Jag funderar lite över vad som motsvarar passiers bomvidden, har en 28,5 pegasus som ligger som en smäck på hästen och är väldigt nära...
Svar
15
· Visningar
2 606
Senast: sommarminne
·
Utrustning Det finns ju en uppsjö av västar och jag vet att prova sig fram är det enda sättet att VETA. Nu vill jag bara ha lite tips på vilka...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp