Amerikansk cocker spaniel

Lavine

Trådstartare
Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag på rasklubbssidor, kanske RAS, uppfödarsidor, letar instagramkonton, men nu tänkte jag starta i den här änden i stället. Jag ser dem inte särskilt ofta, till att börja med. Måste vara bortåt 15 år sen, och jag minns var jag såg den. Eller är de ofta så klippta så man inte känner igen dem?
 
Jag träffade en på en viltspårkurs och några på ringträningar. Sen har jag varit ringsekreterare på dem flera gånger på utställning.

I ringen ger de ett glatt och sportigt intryck. Ofta bra kontakt med handlern. Rör sig glatt och med drive.

Sen har pälsmängden och även formen på huvudet blivit för extrem. Den amerikanska cockern har mycket länge haft annan form på nospartiet och på bakskallen än den engelska, men det mycket korta nosparti och den rundande skalle man ibland ser idag är vare sig sunt eller snyggt.

Vardagsamrisar tror jag ofta är klippta, men det är inte heller någon vanlig ras.
 
Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag på rasklubbssidor, kanske RAS, uppfödarsidor, letar instagramkonton, men nu tänkte jag starta i den här änden i stället. Jag ser dem inte särskilt ofta, till att börja med. Måste vara bortåt 15 år sen, och jag minns var jag såg den. Eller är de ofta så klippta så man inte känner igen dem?
Har en granne och klubbkompis som har fyra, tror hennes syster (?) föder upp. Hon tävlar agility, rallylydnad och nosework med sina. Verkar trevliga 😊
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp