Amningsplanering...

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Jag är ett under av att vara planerande, jag har ännu inga barn, är inte ens i närheten av att vara gravid, men funderar ändå lite för framtiden. Och vilka kan jag då hellre fråga än er barnkunniga bukeflister! :)

Detta med ammning och att vara föräldraledig. Det är ju lämpligt att kvinnan är hemma första halvan av tiden eftersom man i början måste amma med täta intervall, vad jag förstår. En kollega jag haft hade två barn. Hon hade varit hemma de första sex månaderna, sedan hade hennes man varit hemma resterande sex månader. Han hade då kommit till hennes arbete någon/några gånger per dag så att hon fick amma, och hon ammade barnen tills de var elva månader.

Visst borde det fungera att göra så? Jag menar, efter sex månader ammar man väl inte mer än några gånger per dag?

*nyfiken*
 
Sv: Amningsplanering...

Det där med vad som fungerar är nog rätt individuellt, men kanske också beror på vad man tycker är riktigt viktigt och kämpar för... Jag tyckte egentligen aldrig riktigt om att amma, och när min dotter började äta mer "vanlig mat" vid 6-7 månaders ålder tyckte jag inte det blev riktig ordning på nånting. Hon fick sin "vanliga" mat, men ville ändå bli ammad lika ofta som innan och åt inte ordentligt av någondera. Så vi lade ner amningen då, vilket var en av de största befrielser jag någonsin upplevt.... Hade jag haft en annan inställning från början, hade det dock säkert funkat att göra som du beskriver. Men för mig hade det bara blivit oerhört jobbigt.

Jag började för övrigt jobba halvtid när min dotter var nio månader, och har långsamt trappat upp jobbandet. Nu, med snart femårig dotter, jobbar jag 87,5%, dvs 7 timmar per dag.
 
Sv: Amningsplanering...

Visst går det att göra så, men om jag skulle dela exakt lika på ledigheten med min man så skulle jag snåla med mina dagar så att jag fick vara hemma de första 7-8 månaderna. Jag tycker det låter jobbigt att mannen ska behöva ta med barnet till mammans jobb så hon kan amma, bättre om man väntar tills barnet klarar sig hela dagarna och tex bara ammas morgon och kväll.
 
Sv: Amningsplanering...

Håller med Pauling. Kan man klara sig ekonomiskt så är det ju smidigare att ta ut lite färre dagar, eller jobba deltid i början, än att karln ska komma in med bebisen till jobbet. Det går ju även att pumpa (för de flesta ialla fall) och ge på flaska om man hellre vill det när mamman är borta på jobbet.

Jag har bara tagit ut 3½ dag FP (ungefär) och det tog 14 månader innan jag tagit ut min hälft av dagarna.
 
Sv: Amningsplanering...

Försöker bara finna ett sätt där man kan skaffa barn utan att göra för stort avkall sitt arbete och sin karriär. Att vara borta sex månader och sedan komma tillbaka och jobba heltid ger ju inte så stort avbräck på arbetet, man missar inte så mycket med andra ord. Samtidigt som man vill ge barnet det bästa och inte sluta amma för tidigt. Var så jag tänkte. Visst kan det väl vara "jobbigt" för mannen att komma till jobbet med barnet för att amma, men det får man väl ta.
 
Sv: Amningsplanering...

Du lär upptäcka att det knappast är amningen som är problemet med att gå tillbaka och jobba halvtid, utan en känsla av att man "aldrig" träffar barnet och att man missar så otroligt mycket av uppväxten. Jag förstår faktiskt inte hur så många pappor struntar i att ta ut föräldraledighet...
 
Sv: Amningsplanering...

Ja, det kan jag tänkta mig, och jag avsåg dessutom att gå tillbaka och jobba heltid, inte halvtid (då skulle det varken bli hackat eller malet på min typ av jobb). Jag får väl nyttja klyschan (?) om kvalitetstid framför kvantitetstid.

Jag förstår heller inte män som inte tar ut föräldraledighet och är hemma halva tiden. Varför skaffa barn överhuvudtaget då? Och hur kan man som kvinna skaffa barn med så ointresserade män? (Ajaj, jag duckar, någon kommer att slå mig hårt! Kryper ner och gömmer mig under skrivbordet, längst in till vänster.... ajajaj. :crazy: )
 
Sv: Amningsplanering...

jag jobbade 25% plus enstaka 200% veckor första året med Vidar.

Då var han ofta med mig på jobbet (förstående och desperata (?) arbetsgivare) eller så hade jag en backup-barnvakt med mig som gick promenader med vagnen mellan amningarna.

Nu med Eskil har jag jobbat lite strödagar/nätter/veckor under hans första halvår och ska jobba ca 60% i höst när han är 7-12 mån. Det löser vi genom att han delvis är med, delvis kommer in för tankning. Vi bor nära min arbetsplats och pappan är hemma/studerar på flexibla tider. Jag helammar och det kommer bli en del tuttande på dagtid också även i höst.

Prata med din arbetsgivare. Om man ersätter din tjänst med en vikarie är det svårt att jobba lite på egna villkor men om man som i mitt fall inte får någon vikarie på sin tjänst och jobbet är oändligt så kan de ju bli glada för allt man kan hjälpa till. :idea:
 
Sv: Amningsplanering...

heltid kan du jobba från månad 8 om du ammar mkt. OM pappan är ledig och kan ta in bebin till tankning på dina raster. Hur ser miljön kring ditt jobb ut - kan ni åka in ihop och han hålla sig sysselsatt på caféer och lekplatser i närheten under dagen?
 
Sv: Amningsplanering...

Nu är det som sagt inte alls aktuellt just nu, jag bara siar...

Det fungerar säkert för en del att jobba deltid och lite strödagar, och då är ju det jättebra för de som trivs med det. Men som jag ser på mitt arbete, idag och i framtiden, skulle det inte vara givande att göra så. Antingen är jag ledig till 100% eller så jobbar jag till 100%. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna fungera och utveckla mig själv och min befattning genom deltidsarbete. Det var därför jag satt och klurade på detta med ammningen... :smirk:
 
Sv: Amningsplanering...

Hur miljön ser ut vet jag inte ännu, eftersom det inte ligger något barn i magen ännu och jag kan hinna byta arebte innan dess. Men med största sannolikhet kommer jag ha ett flexibelt arbete där det går bra för både pappan att komma till jobbet, och för mig att gå ifrån och åka hem en sväng.

Varför först från månad 8? Hade som sagt en kollega som började jobba heltid efter sex månader och hon verkade då ha varit vädigt noga med ammningen. (Jag inser svaret; "det är olika för alla", rätta mig om jag har fel.)
 
Sv: Amningsplanering...

Jag tror att du kommer att omprioritera en del när du väl ha fått barn oavsett hur mycket du anser att du vill jobba 100 % just nu... Just att kunna jobba strödagar/timmar är faktiskt bättre för karriären än att vara helt borta en halv år och sedan komma tillbaka... Det hinner hända en hel del på ett halvår...

Men nu är jag i en helt annan situation där jag jobbar hemifrån och har i princip jobbat sen första veckan jag kom hem från BB med elin... Men jag har kunnat flexa extremt mycket eftersom jag har kontoret hemma... Nu med bebisen i magen kommer det antagligen att bli på samma sätt för att det överhuvudtaget ska fungera inom företaget...
 
Sv: Amningsplanering...

Man kan ju pumpa ur mjölk på jobbet och förvara i kylen under dagen, sedan så kan pappan ge den mjölken nästa dag medan man är borta.
Man skall inte komplicera det hela så mycket.

Dessutom så är det inte ens säkert att du kommer att kunna amma så länge som 6 månader, och då så är ju den saken löst.
 
Sv: Amningsplanering...

Man helammar i 6 månader, sedan börjar smakportionerna, men bebin ammar lika mycket för det! Först när de lärt sig äta typ gröt kan man hoppa över ett amningsmål.

Alla bebisar tar inte flaskan heller, jag har haft en av varje sort. Nu med den andra har jag 2½ timmes räckvidd mellan amningarna på dagen.

Jag har för övrigt ett utvecklande, mycket ansvarsfullt och givande jobb - och fortsätter att utvecklas och ta hand om nya ansvarsområden trots att jag inte jobbar heltid. Däremot vågar jag inte vara borta flera månader i sträck för då springer utvecklingen ifrån mig :o

Flexibiliteten är viktigare än procenten :idea:
 
Sv: Amningsplanering...

Garpen skrev:
Jag är ett under av att vara planerande, jag har ännu inga barn, är inte ens i närheten av att vara gravid, men funderar ändå lite för framtiden. Och vilka kan jag då hellre fråga än er barnkunniga bukeflister! :)

Detta med ammning och att vara föräldraledig. Det är ju lämpligt att kvinnan är hemma första halvan av tiden eftersom man i början måste amma med täta intervall, vad jag förstår. En kollega jag haft hade två barn. Hon hade varit hemma de första sex månaderna, sedan hade hennes man varit hemma resterande sex månader. Han hade då kommit till hennes arbete någon/några gånger per dag så att hon fick amma, och hon ammade barnen tills de var elva månader.

Visst borde det fungera att göra så? Jag menar, efter sex månader ammar man väl inte mer än några gånger per dag?

*nyfiken*

Funkade jättebra för oss. Vi hade bara fyra månaders mammaledighet på mitt jobb (nu fem :crazy: ) och min man kom dels till ett fik nära jobbet på min lunch ibland och dels pumpade jag. Det enda var att jag fick ta med pumpen till jobbet också "för ingenting" för att jag inte skulle explodera innan jag kom hem... :D
 
Sv: Amningsplanering...

Helamma i sex månader är väl inte heller alla som gör. Jag har inte gjort det på nån av mina, av olika orsaker.

Jag har kunnat jobba från början eftersom bebisarna har kommit in för tankning. Nu har jag bara jobbat nån vecka varje månad och de funkade utmärkt. Det var enbart för att jag ville kunna vara hemma så länge som möjligt.
 
Sv: Amningsplanering...

Nej men bvc:s rekomendationer är ju 6 månaders helamning nu.
Sen finns det de som inte ammar alls utan väljer flaskan av olika anledningar från början...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 954
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 933
Senast: Farao
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 592
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp