Bukefalos 28 år!

Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag visste helt ärligt inte ens att katter hade analsäckar. Att hundar har och kan få problem visste jag, och hört skräckhistorierna, men aldrig haft någon hund nånsin med problem (och tackat min lyckliga stjärna för det).

Imorse satt siameshonan och slickade sig i ändan en stund för länge så jag lyfte upp henne för att kolla. Och blev genast klarvaken trots att klockan var blott halvsex. För det fformligen vällde ut gult var. Försökte tvätta av för att se vad det var, men så fort jag strukit bort varet som kommit ut kom lika mycket mer, när hon rörde sig (vilket hon gärna gjorde) pumpades det ut mer.

Så, in med katten i buren, och styra kosan mot jobbet, men istället för att åka till jobbet åka till Ultuna (härligt med ett helgjourbesök såhär i juletider när man är rik som ett troll, eller hur det nu var..)

Misse sederades alt sövdes (de sa sövdes men jag tyckte det liknade tung sedering, skitsamma) och de klippte, tvättade och konstaterade att det var en brusten analsäcksböld modell stooor. Hudnekros från tryck från bölden, och själva analsäcken var rejält tilltrasad. De spolade ur upprepade gånger, klippte bort en del av den döda huden, och sen fick jag tillbaka henne (fick tyvärr inte se 'ingreppet', hade varit intressant).

Jag såg ju ut som en fågelholk, men var en superbra och trevlig veterinär som förklarade länge och väl. Dock så har katten haft NOLL symptom ända fram till imorse, inte ens varit lite off eller slickat lite mer än normalt innan. Jag tyckte spontant att det väl var 'synd' att hon sagt till innan, men vet tyckte att man kan ju se det från andra hållet, hon har inte haft speciellt ont av det (konstigt nog).

Hursom, jag fick ju förklarat för mig, så förstår väl hur det uppstått etc. Veterinären förklarade även hur man kunde lokalisera analsäckarna för att kunna hålla koll i framtiden, då risken för nya problem tydligen är stora. Men med tanke på att katten är öm och trasig i det aktuella området så blev det ju en teoretisk genomgång. Har försökt med hjälp av den att lokalisera dem på de andra katterna men måste erkänna att jag bokstavligt talat famlar i mörker. Så kan nån ge en förklaring för idioter? :o

Sen, har någon haft analsäcksböld på katt? Blev det problem med läkningen? (Vet varnade för att ibland är det rejält envist på att läka utifrån och in och bli nya bölder). Blev det problem senare med upprepade problem? Hur lång tid tog det innan det läkte osv?

Det är ju min mammas katt eg, men av någon anledning så har hon med varm hand överlåtit till mig att sköta sårtoaletten (som dock kräver två personer och både handduksinvirande och tjuvhållning, hals om en ål och fullkomligt ickeroad av tilltaget är katten), då på ren svenska ser förjävla äckligt ut. Jag vet ju att det ska soppa och dränera, men äcklet som rinner från 'hålet' är obeskrivbart :crazy: (Dock luktar det inte, förvånade nog).

Men om någon har erfarenhet lyssnar jag gärna, och en analsäckslokaliseringskurs för idioter typ? ;)
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

När jag var in med Yoga får sån koll så har jag för mig att veterinären satte ena fingret på analöppningen så att säga och det andra precis på utsidan av analsäcken och klämde. Analsäckarna sitter på varsin sida av själva analöppningen, väldigt nära. Hade en skitbra video på det utlagd här, men jag hittar tyvärr inte den länken.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Vet förklarade att de satt klockan 5 och klockan 7. Men efter din beskrivning tror jag att jag var för långt från själva analen och letade. Får göra ett nytt försök.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Jag såg när hon klämde ut lite och då såg det ut som analsäcksöppningen satt bara 2-3 mm från analöppningen.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

*KL*

Öppningarna sitter ofta, iaf på hund, en liten bit in i analen så att man liksom får "vika ut" kanten för att hitta öppningen. Ska det bara klämmas är det inte så viktigt att hitta öppningen utan är analsäcken fylld blir det som en kula alldeles bredvid analöppningen som man får försöka klämma om med fingrarna, en i analen och en utifrån som missFideli skrev, så kommer innehållet förhoppningsvis ut den naturliga vägen.

Bäst är att inte vara där och pilla för mycket, kanske bara känna på huden runt analen om någon "kula" under huden kan kännas.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Jag har dock för mig att jag såg små öppningar på utsidan? Men jag kan ha drömt :p
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Typ bildlänk... Om den funkar...
Fast jat tycker bilden är lite fel, dom brukar ligga närmare analöppningen men annars är det klockan 5 och 7 som gäller.

Ibland kan man känna dom genom att sätta tummen ungefär där ena analsäcken ska vara och pekfingret när den andra ska vara och sen klämma ihop tummen och pekfingret med vävnaden emellan. Oftast är dom i storlek som en ganska liten ärta.
En liten varning dock. Om man klämmer för hårt så tömmer man analsäckarna och det luktar oftast död och förbannelse om det... Lite toapapper som skydd är inte fel.
Dock brukar man oftast inte behöva tömma analsäckarna på katter om dom inte har eller har haft problem...
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Jag har gett upp, jag lyckas varken lokalisera var de ska vara, eller bli klok på om det är ärrvävnad, svullnad eller 'påfyllning' på den skadade sidan. Får hoppas katten säger till tidigare helt enkelt, och att man inte står där med en brusten böld. Lite oroad att såret läkt ihop för fort med..
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Det har jag (nä, katten) råkat ut för. Precis som din visade den inga symtom alls. Något sämre aptit samma dag, och så ett extremt slickande. Plötsligt luktade det AS. Såg efter en stund att en böld gått upp bredvid analsäcken:cry: Det sköljdes ur (tog veterinären båda? Den andra var också rätt så full. Jag fick se på ingreppet, och det var äckelintressant, men stinkande!) och sattes några stygn, och drän om jag minns rätt. Fick din antibiotika och antibiotikasalva?

Det läkte iallafall jättebra, och snabbt, och jag kan säga att det såg riktigt hemskt ut, stort som fan.

Katten har -peppar peppar- inte haft mer problem. En gång försökte jag kolla och då for en brunbeige sträng ut, kanske 5 cm.

Iallafall. Jag tycker snarare hålen sitter klockan 3 och 9. Jag tror du krånglar till det! De sitter nära öppningen och har du flera katter så borde iafl någon av de ha svarta prickar, det blir ofta så.

Men jag vill gärna ha tips på hur man känner om de är överfyllda. Vet brukar kolla när jag ändå är där men alltså jag fattar inte?? Känner försiktigt men vad är ev analsäckar och vad är ändtarm när man känner utifrån så att säga?

Och. Vilken konstistens är acceptabel? Har sett klar vätska. Men kan också gulvitt klegg i liten mängd vara okej?
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Båda kollades ja, men den andra var tom och som den skulle. Ingen antibiotika, man har gått ifrån att sätta in antibiotika på rutin/slentrian på dylika, utan sätter in om/när det behävs. Vilket det enligt veterinären sällan behövdes. Men isf skulle jag bara ringa så ringde de in ett recept. Men inga tecken på infektion/etc, dvs inte behövts antibiotika =)

Så hon fick 'bara' antiinflammatoriskt och smärtis (metacam).

Hittar som sagt inga prickar på någon av missarna. Även här har det käkt fort, lite för fort kanske (det jag är mest rädd för), ska ju läka inifrån. Inga stygn här dock, de fick ju klippa bort död hud osv, så går inte 'dra ihop' såret.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Aha, men det är ju ändå ett öppet sår med massor av tarmbakterier intill. Vetten tyckte att det är så stor risk att det blir infekterat.

Nu har mina varit försöksobjekt (poppis...) och hålen ser lite olika ut. Den ena har dom mer utanför, den andras sitter mer i mynningen, den har en mer utstående och ihoprullad kant . Klämmer och känner och det känns ingenting alls- kan ju såklart missas om de ligger an direkt mot tarmen antar jag.

Ibland kan man känna dom genom att sätta tummen ungefär där ena analsäcken ska vara och pekfingret när den andra ska vara och sen klämma ihop tummen och pekfingret med vävnaden emellan. Oftast är dom i storlek som en ganska liten ärta.
Citat från tidigare i disk.
Alltså, det här har jag försökt lite försiktigt men då klämmer jag mest ihop analöppningen verkar det som??

Det låter onekligen som om din läker väl fort? Jag hade väl tur. De första dagarna hände ingenting, sen sa det swooosh och såret slöt sig inifrån och utåt. Jag kan säga att jag trodde aldrig det skulle läka ihop till en fungerande säck igen, utan fistelgångar och jävulskap.

Att det är knöl nu är nog inget att oroa sig, det är väl rätt naturligt med en rejäl svullnad så här i det akuta stadiet? Vänta du tills det lugnat ner sig och känn senare, då borde knölen vara borta eller mycket liten. Har det redan börjat läka fel, så kan man väl inte göra så mycket än att klippa upp såret? Kommer det igen så hinner du säkert upptäcka att det börjar växa, även med ett smärttåligt djur!

Hoppas det går bra för kissen och att det kommer in någon expert här snart:idea: jag vill också veta!!
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Den här damens sår sitter över centimetern från analöppningen, så ingen risk för kontaminering därifrån. Däremot från golv etc. Ser dock som sagt utmärkt fint ut, tvättat tre gger per dag tills nu, nu är det 'bara' två'.

Var ju in till Ultuna jag, och där hade de som sagt som policy att inte sätta in förrän det behövdes, ingår säker i någon generell antibiotikapolicy de har.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

såg att någon hade bifogat en bild på placeringen av analsäckarna hos hund. sitter dom på samma ställe på katter?
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Hade detta problem på lilla stallkatten. Var inne i akut skede och klämde ut var. Efter några veckor fick jag komma tillbaka när det inte var infekterat och ta bort analsäckarna helt eftersom det var ett återkommande problem. efter detta mått hur bra som helst.
 
Sv: Analsäcksböld hos katt, och hur lokaliserar man analsäckarna?

Japp dom sitter på samma ställe på katter, fast dom kan vara svåra att känna på katter som inte har några problem med analsäckarna eftersom dom är så himla små.
 

Liknande trådar

Katthälsa Siameshonan blir 12 år nästa år, dvs 'ingen ålder för en katt'. Hon har för flera år sedan fått tänderna utdragna pga FORL och har haft...
Svar
7
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp