Analys av hö...tips (?)

doris

Trådstartare
Jag har precis börjat köpa eget hö då stallets hö inte ser bra ut eller verkar smaka bra ( pållarna äter det inte ), och eftersom jag vill ha en noga beräknad foderstat skall jag nu analysera mitt hö.

Vilket företag skall man "anlita" ?
Hur mycket blev sluträkningen för dig inkl moms o annat för en analys med Protein, Energi, Mineraler ??
Verkar analysen stämma, dvs funkar pållen på den foderstat som du räknat fram med de värden du fått på ditt hö ?

Sen funderar jag varför det är så få som analyserar sitt hö, hur kommer det sig ? Av de 4 hö-bönder som jag ringde till för att köpa hö var det ingen som hade analyserat sitt hö.... :confused:

Tacksam för alla svar!!
 
Du kan skicka ditt grovfoder till Analycen tex. Du kan gå in på www.analycen.se och beställa provpåsar.
Jag har betalat 605 kr för höanalys och 689 kr för hösilageanalys(inkl. mineralanalys på båda)
Vi har analyserat i 3 år och mitt fullblod har aldrig varit så fin som när vi började med det.
Det är fler och fler som analyserar sitt grovfoder iallafall där jag bor. De flesta av mina hästvänner har börjat med det sen jag påpekade hur viktigt det är men bönderna vet jag inte. De överlåter väl för det mesta det till köparna antar jag.
 
Hej,
o tack för ditt svar. Jag har beställt påsar från analycen nu, för de verkar vara de enda "riktiga" som jag hittar info om på internet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 434
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 036
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp