Bukefalos 28 år!

Analysera vid mejeri (tips att kolla)

tgd

Trådstartare
Jag bor numera i Finland och när jag kollade på höanalyser för häst här så kostade dom kring motsv. 600kr för heltäckande analys (fler mineralvärden än dom vanliga i Sverige ingick dock). Jag skickade in min analys till Hjortens för strax under 400 kr inklusive mineralerna men har fortsatt "forska" i saken. Nu har jag hittat ett super alternativ! Här hos oss har jag insett att man vid mejeriets laboratorium (mjölk mejeri) kan analysera hö! En analys på endast energi och protein kostar motsv. 85 kr!! För oss som ibland måste köpa in mindre partier hö eller hö från olika små ängar är detta ett super alternativ. Kanske värt att kolla upp för er andra också som har mindre höpartier och ibland måste göra många analyser per vinter.
 
Jag fick det tipset för några år sedan, skulle köpa hö som inte vara analycerat. Ringde och kollade. Dom kollade i "pärmen", frågade hur gammal marken, lokalisering, hur mycket gödning och när det slagits.
Sedan fick jag ett ungefärligt värde, det var precis som jag gissat, eftersom många häromkring menar att hästen ska ha ett sent slaget och näringsfattigt hö, helt värdelöst sett ur näringssynpunkt...så visst kan man få hjälp bland, utan att det kostar skjortan. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp