Bukefalos 28 år!

Anatomiska träns

Sätter du på clipsen på Miklem så blir ju bettet helt stilla dock får du ju ett tryck på nosen istället

Ett tryck på nosen gör nog honom inget så länge bettet ligger helt stilla. Han är inte alls förtjust i att det rör sig. Testar att sätta fast dom när jag rider med det i helgen igen. Annars tänkte jag att jag kunde prova remonten på honom igen. Han funkade rätt så bra på det men jag har inte ridit med det sen han drog ut vargtänderna för två månader sen. Han har fått ha den engelska nosgrimman jättelös men det gillar han inte det minsta. Han vill nog ha lite mer stöd.
 
Nä en häst utan träns är knappast något man vill, tyglarna går av snabbt om de trampar på dem. Betydligt värre med ett träns som hänger runt halsen, för det är inte alls säkert att tyglarna åker med över huvudet de kan lika bra hänga kvar runt halsen liksom martiniglas och liknande inte heller åker av
Utan och hamna ifrån ämnet ;) så har han inget martingall och skulle man spänna hans käkrem hårt så blir han irriterad lovar han är inte rolig när han är irriterad. Nu har jag inte varit med om att det åker av så har inte sätt hur det blir eller hur lätt det är.
 
Det blev att jag testade tränset idag igen och det gjorde skillnad!
Höjde ett hål till nere vid bettet och satte på clipsen. Han gjorde ingenting!
Inget huvud på sned och inget tuggande. Någon gång sådär när han ville ha längre tyglar i skritten bara men det är acceptabelt. Inget upp och ner med huvudet i nerförsbackar.
Ska testa att rida med det några ggr till så får jag se så det inte bara är någon tillfällighet. Men det ser lovande ut :)
 
Utan och hamna ifrån ämnet ;) så har han inget martingall och skulle man spänna hans käkrem hårt så blir han irriterad lovar han är inte rolig när han är irriterad. Nu har jag inte varit med om att det åker av så har inte sätt hur det blir eller hur lätt det är.
Fast käkremmen spänner man aldrig hårt
 
Knytnävsregeln är en MYT

Käkremmen ska spännas så hårt att den inte kan åka över ganascherna !!!

Är den för lång när du köper tränset ber du en sadelmakare/skomakare att korta av den eller knyt en knut om du står ut med det.
 
Knytnävsregeln är en MYT

Käkremmen ska spännas så hårt att den inte kan åka över ganascherna !!!

Är den för lång när du köper tränset ber du en sadelmakare/skomakare att korta av den eller knyt en knut om du står ut med det.
även om det innebär att den spänner på hästen när hästen går på tygeln? Jag har kanske defekta hästar men för mig fungerar det inte.
 
Då får du testa att spänna ut det hål för hål tills det slutar spänna.

Fick göra så själv när jag fick hem en fjording med fångnacke utan dess like. Den kunde inte ens ha kvar tränset på huvudet om man inte spände käkremmen så hårt det gick.
Släppte jag ut ett endaste hål trillade tränset av direkt utan att hästen rörde sej överhuvudtaget.

Men enligt veterinären var det inga problem med att spänna käkremmen så hårt.
Läder är alltid lite flexibelt till skillnad från syntet och metall ;)
 
Men alltså... är det viktigt att käkremmen sitter åt? Det finns träns utan käkrem helt och de fungerar ju också. Har aldrig hittills (peppar peppar) varit med om att tränset åkt av.
 
Har man en gång varit med om en incident slarvar man ALDRIG med någon utrustningsdetalj...

Alla delar på ett träns har sin funktion och överlever alla modenycker.

Sen kan det vara så att vissa hästar pga sjukdom eller exteriöra avvikelser inte kan ha en viss detalj, men det är något helt annat.

Men modenycker kommer och går. ...
 
hur hårt ska man spänna den då, ifall den ska göra nytta? Tycker tyvärr att även med knytnävesregeln kan jag dra av tränset över öronen, spänner jag hårdare klämmer den på hästen när den böjer på nacken.

Jag spänner mellan det, det betydligt svårare att få av tränset med en lös käkrem är utan.
 
Jag har alltid tyckt att käkremmar är ganska onödiga, på min lilla häst som har full på träns och där käkremmen alltid blir superlång, då är den bara onödig tycker jag, skulle jag spänna en käkrem så pass hårt att den hindrade tränset från att åka över öronen om jag ramlade av så hade han inte kunnat gå i ens en vanlig arbetsform på en uteritt, han är trång bakom ganascherna och har så pass bred halsansättning att det skulle aldrig fungera ;)
 
Kommer med ännu en uppdatering. Igår fick sonen skritta på hästen en halvtimma i skogen med mig som ledare. Han brukar vilja tugga och även bita tag i tygeln men han gjorde ingenting. Helt stilla i munnen. Börjar inbilla mig att tränset faktiskt är värt allt beröm det fått av andra :)

Tänkte om jag vågar att jag kan testa och rida någon dag nu och filma och lägga upp en före och efter film. Kommer bli totalsågad för förefilmen :crazy:
Det man lägger upp på buke förföljer en för all framtid så ska fundera på det ett tag :p
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 124
Utrustning Ska införskaffa ett anatomiskt träns av typen micklem. Någon som vet vad skillnaden är på micklem och liknande från h**ks typ modellerna...
2
Svar
23
· Visningar
2 915
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag funderar på ett Rambo Micklem träns, men priset är ju rätt högt (jämfört med Hööks-tränsen jag har idag), så jag vill inte köpa...
2
Svar
25
· Visningar
11 026
Senast: Marvin
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp