andalusier

orri

Trådstartare
är det någon som importerat en andalusier pre och haft erfarenheten att hästen förändrats av miljöombytet när den kommit till sverige tex att den ej är lika cool här som den var i spanien el fått andra miljörelaterade problem som allergi beteskänslighet för vårt gräs mm vore intresant att veta
 
Sv: andalusier

de flesta som har lite vana av att importera från spanien brukar highlighta aspekten av att det är en stor miljö omställning för hästen som kan innebära de faktorer du nämner i din tråd. så nej - det är inget ovanligt, av vad jag vet.
 
Sv: andalusier

Klart att hästen inte är densamma som i sin hemma miljö ! Det är skillnad för dom som flyttar från stall till stall inom samma land ,och destå större för en häst att transporteras i flera dagar och komma till en helt annorlunda miljö .
Främmande dofter,språk mat m,m

Angående bete så är det en fråga om var i spanien kommer hästen i från ? Norrifrån där det finns grönt gräs eller södra delen där det mesta är torrt ?

Men dom som jag tagit in har jag alltid låtit beta lite i början och sen ökat efter hand ,

Sen snälla det finns inget som heter ANDALUSIER ;)
Det är antingen PRE som har stambok eller korsning :)

Se till att umgås och arbeta mest från marken med din häst så den verkligen lär känna dig och du den , Ut och gå promenader och en massa mys , så ska du se att den snart faller till ro :)

Tesora
 
Sv: andalusier

kl

Dessutom är ju alla hästar betydligt piggare när temperaturen är är lite svalare än vad de normalt är vana vid.

Så om hästen kommer från solstekta nejder och sedan landar i gamla svedala så lär det ju vara en 10-15 graders skillnad sommartid.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 571
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp