Bukefalos 28 år!

Andningsproblem?

Sasse

Trådstartare
Jag har märkt att under de senaste dagarna när jag busat med katten, att han "andas" med munnen öppen (eller om han bara har munnen öppen, jag vet inte). Det känns konstigt att han skulle vara trött, då det ofta bara handlar om några minuters inte alltför avancerad lek. Jag märkte även att hans andetag "rosslade" för ett par sekunder, något som aldrig har hänt innan (under de tre veckor jag har haft honom).

En annan engångsföreteelse som hänt är att han någon gång haft väldigt svårt att andas, han kunde inte få luft utan satt bara och "nös". Den gången höll också endast på ett par sekunder.

Är det någon som vet vad det här kan bero på? Kan det ha att göra med att han har lite perser i sig, även om han inte alls har den korta nosen? Något annat som kan vara orsaken? *orolig*
 
Sv: Andningsproblem?

Jag tycker att du skall kontakta veterinär- omedelbart.
Vore det så att katten endast gapade så kunde det bero på att den "fenar" så som katter kan göra inför okända eller/och intressanta dofter men rosslar i andningen låter ju inte bra. Så ring veterinären är mitt tips.
 
Sv: Andningsproblem?

Tack för svar! Får ringa och höra med en veterinär fortast möjligast.

Märkte att han även denna gången under lekstunden öppnade munnen, tungan hängde ut och han flämtade. Vi slutade direkt efter det och sen tog det inte många minuter innan han däckade av sömn.

Förhoppningsvis har det bara att göra med att han kanske blir för varm/trött.
 
Sv: Andningsproblem?

Jag var inte riktigt beredd på att den här tråden skulle komma upp igen :p

Det var inget fel enligt veterinären. Det enda min katt gör i nuläget, är att flämta, när jag har lekt länge med honom eller gått en promenad. Det andra jag beskrev har inte hänt fler gånger. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: tuaphua
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: Lyan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp