Ändrad dragvikt 2011?

Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tack det där är mer vad det handlar om folk tror sig kunna och veta allt bara för dom har papper på det. Intressant att man inte inser att praktiska saker är OMÖJLIGA att lära sig teoretiskt...

Och de teoretiska är högst olämpligt att lära sig praktiskt. Visst KAN man lära sig att köra rattfull är dumt genom att praktisera det. Fast det är bättre för alla inblandade om man lär sig det i teorin från början.

Samma sak med vad som händer med bilens egenskaper när man hänger på släp. Man KAN lära sig praktiskt att bromssträckan blev hemskt mkt längre - men det är bättre man lär sig det teoretiskt först så man kan tänka på det INNAN sen när man kör. Detsamma kan appliceras på överlast, lastsäkring, lastplacering osv osv.

När folk INTE ENS har koll på det teoretiska (se alla trådar om 'får min bil dra det här släpet på B-kort?' Det är alltså något man kan läsa innantill och får lära sig på B-kortsutbildningen var man läser innantill) så känns det hyfsat vanskligt att de ska ut och praktisera helt på egen hand från allra första gången med släp.

Vi skulle ju om man drar ditt resonemang till sin spets strunta i körkort helt. Folk kan ju få praktisera bilkörning och när de kört i några år/x antal mil och inte orsakat några allvarliga katastrofer 'kan' de ju köra bil... Trafikregler och sånt är ju nåt man kan ta på vägen eller fråga grannen om? Och för den delen, har man inte orsakat någon olycka för man inte riktigt kan trafikreglerna så spelar det ju inte nån större roll..
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Men vad är din lösning? Skit i utbildning, låt alla som vill dra så mycket bilen förmår?

2 enligt mig bra alternativ.

1: Låt alla som har haft körkort i minst 5 år köra alla släp enligt dagens BE behörighet. Samt lägg in obligatoriskt körprov i körkortet med släp!

2: Gör en snabbkurs utan teoretiskt prov som bekostas till större delen av staten för alla som haft körkort minst 5år och lägg till obligatoriskt körprov med släp i körkortsutbildningen!

Jag anser dessutom att det borde göras om lite vad olika bilar får dra. Min väns pyttelilla nissan får bra mer på B kort än vad min 95a får göra :crazy: nått som e fel där kanske?

Min gamla 944a fick dra 1480 på B medans kompisens 945a fick dra 1560
Båda dom bilarna klarar lätt av att köra vanliga 1550 hästsläp så varför krångla till det?
En Jeep som idag får dra 650-750kg som utan problem kan dra 2 ton så varför får man inte göra det?
Jo bara för någon som förmodligen inte har en praktisk aning säger att det är så.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Fast du får ju tänka lite utanför din lilla värld också. Det finns folk som aldrig någonsin har kört ens en liten lätt kärra bakom bil. Trots körkort i kanske 25-30 år. Dessa är livsfarliga om dom helt plötsligt inhandlar en häst och hänger på en hästkärra med 2 halvblod i.
Att du har kört kärra länge och anser dig kunna det (vilket nog iofs många tror sig kunna tills dom orsakar en olycka pga denna höga tro om sig själv) betyder inte att alla kan det.

Och jo, faktiskt kan man lära sig en hel del teoretiskt. Man kan lära sig att ha respekt för saker och man kan lära sig att man inte klarar allt.

MissFideli som får köra över 27 ton ledbuss med över 120 personer i, men inte bil med tungt släp.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ja, eller hur....jag fick oxå köra buss ( typ 12-15 tons totalvikt ) med 50-60 pers i, levande last ej att förglömma, men inte bil med tungt släp.....sen tog jag BE kort ;)

det är väl det där med tungt SLÄP som är skillnaden, att allt ändras när ett släp kopplas på....
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Fast en ledbuss har ju släp. Nåja. Jag har funderat på att ta BE bara för att, men nu har jag ingen bil så det blir för dyrt.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Nu måste du väl ändå skoja?! Jag träffar folk som inte borde köra 750 kgs släp, som inte kan framföra dem RAKT FRAM. Och de ska få lasta på en Bobcat på ett flaksläp och dra iväg utan någon som helst utbildning utöver B?! Nej, tack. Absolut inte.

Varför i all sin dag skulle staten gå in och sponsra individens körkortsbehörighet? Jag kan för mitt liv inte fatta det. Det handlar inte om många tusenlappar (om man kan köra), varför inte lägga dem om man nu har intresset och behovet av en bokstav till på kortet? Kan man däremot inte köra med släp, blir det dyrt (körlektioner), men då behövs det å andra sidan.

Ju längre den här tråden fortgår, desto hårdare förespråkar jag BE från 750 kg och upp!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

2 enligt mig bra alternativ.

1: Låt alla som har haft körkort i minst 5 år köra alla släp enligt dagens BE behörighet. Samt lägg in obligatoriskt körprov i körkortet med släp!

-klipp-

Min gamla 944a fick dra 1480 på B medans kompisens 945a fick dra 1560
Båda dom bilarna klarar lätt av att köra vanliga 1550 hästsläp så varför krångla till det?

Du skulle alltså tycka det var helt okej att min MOSTER körde en bil med lastat hästsläp efter? Min moster har haft körkort i 40 år. Hon har inte kört bil en enda meter senare 20 åren...

Min mamma har haft körkort senaste 40 åren, och kör rätt mycket/år. Hon är livrädd de FÅ gånger hon kört släp, och kan INTE backa med släp ALLS.

Nu är båda damerna ovan i besittning av självinsikt, och kör inte släp alls. Men med ditt resonemang så är de mer än väl kvalificerade att dra släp - för de har haft körkort i minst 5 år...

Sen ang vad bilen får dra etc. Jag har en Citroen C4, dvs en bil av 'mellanstorlek'. Den drar 1410 kg på B-kort och 1630 kg på BE-kort. Jag skulle inte under NÅGRA omständigheter oavsett körkortsbehörighet dra ens 1400 kg med den. Helt enkelt för den t ex blir väldigt vindkänslig med släp. Den orkar dra rent styrkemässigt, det har den inga som helst problem med. Men den har för kort hjulbas och är just för vindkänslig för att vara en riktigt bra dragbil när det blåser, och reagerar tillräckligt mkt vid vind med dryga tonnet på kroken för att jag som sagt aldrig i livet (möjligen om det bokstavligt talat gällde livet) hänga på 1410 kg på kroken på den.

Min förra bil, mycket längre schabrak fick dra 1490 på B och 1500 på BE, så ingen vits rent så ha BE. Men den låg som en padda på vägen och var inte alls vindkänslig etc.

Så på pappret ganska likvärdiga dragbilar för den med B-kort, 1410 kg vs 1490 kg, och med BE så är den mindre 'bättre' då den får dra 1630 jmf med en begränsning vid 1500 kg på den större. Observera att även om jag har BE och hänger på 1630 kg på kroken på min C4a så är bruttovikten vid olastad bil 3050, och att tillverkaren satt en max tågvikt även på C4an (begränsning vid 3100 kg) så med fullastad bil är det inte meningen ens från tillv sida att man ska dra 1630 kg.

Men det är IDIOTI att stirra på siffrorna. Även om tillverkaren bestämt och anser att min C4 klarar att dra 1630 kg så skulle det vara rent idiotiskt att hänga på det. Att den större bilen fick dra såpass lite på BE var för att TILLVERKAREN hade satt en maximal tågvikt, och de har ju sina skäl till det.

Men att bara tycka att t ex, i enlighet med ditt ex: 'min C4 klarar utan problem dra 1500 kg så varför skulle inte en B-korsförare få göra det' är att trots allt orerande om praktik ha blivit alldele för fast i det teoretiska. För ingen vettig förare värd namnet skulle hänga på 1500 kg efter min bil om det inte fanns en vindstyrkegaranti under heeela resan..

Jag är ledsen, men du framstår som skrämmande okunnig och nonchalant i mina ögon, och jag vill inte möta dig med tungt släp på vägarna.

Jag har inte varit 'rabiat' ang att 'ingen släpkörning alls utan utbildning för det' - även om jag alltid tyckt det är vansinne att man kan haka på ett tungt släp och tuta och köra dan efter man fått körkort, utan att nånsin kört släp. Men jag börjar BLI rabiat och tycka att man inte borde få dra NÅGOT släp (ens under 750 kg) om man inte har särskild körkortsbehörighet för släp. (Alt att körkortsutb görs om och man blir tvungen att lära sig köra släpför att få sitt B)
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ett tungt, fullastat, släp ligger väl bättre på vägen vid hård blåst?

Delv. kl.

Finns det verkligen ett reellt behov av särskilt BE-körkort? Jag tycker inte heller skillnaden mellan att köra med ett lättare och ett lite tyngre släp är så väldigt stor så länge bilen klarar av det.

Skillnaden mellan olika modeller på bilar är mycket större, tex. en bakhjulsdriven äldre bil utan ABS jämfört med en modern framhjulsdriven med både ABS och antisladdsystem vid halka, då kan man verkligen tala om skillnad. Eller jämför köregenskaperna hos en liten 750 kilos stadsbil med en lätt lastbil som väger dryga tre ton, som natt och dag nästan även vid bra väglag och inte många tycker att bilbyte skall kräva ny uppkörning även om det i teorin skulle kunna vara befogat.

Men om ni har rätt i att det händer många allvarliga olyckor pga. av tunga personbilssläp kan jag också se det berättigade i att ha en extra körkortsklass. Ungefär som när det infördes speciella krav för att få köra extra motorstarka motorcyklar.

Att vissa inte kan backa med sina släp tycker jag inte har någon större betydelse, det blir bara betydelselösa småskador av det som föraren själv kan ansvara för.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Kanske ett körkort för vilket släp som helst;)

för några år sen hade polisen fullt upp med unga förare med nytaget körkort som gav sig ut med sin häst på släp.

En del förstår inte vad vikterna har för betydelse när även fart kommer in i bilden o när man lastar in 2 stora hästar o dessutom kör i 110 :eek:
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Bor du i Skåne är du välkommen att köra ekipaget när vi lastat på Bobcaten. Om du efter en tur i rondeller, vanliga vägar och normal farleder fortfarande hävdar att det inte är skillnad på 750 kg och 3,5 ton efter bilen - ja, då blir jag förvånad!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Fast det är väl inte en riktigt rätt jämförelse? Att er stora bil bara får dra 750 kg med B-kort beror på ett konstigt regelverk och inte på att det är en lämplig gräns när min lilla bil med smala däck får dra 1300 kg, vilket antagligen med er bil skulle motsvarar det dubbla om man mätte hur mycket körningen påverkas.

Såklart är det skillnad mellan att köra ett lättare släp och ett tyngre, jag tycker bara inte att den skillnaden är så stor att det nödvändiggör ett särskilt körkort. Man kör lite långsammare och har lite större marginaler men förutom det är det inget märkvärdigt. Saker som lastsäkring och koppling av släpet är viktigt att man kan, men det ingår väl i den vanliga körkortsutbildningen? Om inte så borde det göra det. Och om man tar ditt fall, så att rätt säkra en mindre grävmaskin ingår nog inte i provet för BE, inte heller att köra med hästar som last vilket också kräver omdöme.

Jag tror helt enkelt inte att den särskilda BE-behörigheten tillför något nämnvärt när det gäller trafiksäkerheten.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är ju precis det jag menar. Utan BE-behörighet kan vem som helst framföra det ekipage jag beskriver. Själv fasar jag för det - är jag ensam om det?

Körde f ö förbi en kontroll idag, där stod både ett och två släp som fått lämnas kvar. Jag kan bara gissa varför.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Lär man verkligen sig så mycket när man tar BE-kort?

Vad man läser här på forumet verkar det mest handla om att kunna beskriva hur bromsarna fungerar och att kunna backa och sen förstås plugga in alla last och hastighetsregler som man ändå aldrig kommer att ha riktig koll på eftersom de ändras hela tiden.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är väl som med alla andra behörigheter- du får sen öva själv.
För mig var det bra att behöva göra om B-delen o tycker synd om ungdomarna idag:cool:
nu tog jag mitt för 10 år sen o redan då vad det mkt man skulle kunna- som i mitt tycke var lite irrelevant. -Hur många olyckor sker i mörker utanför tättbebyggt område...............:crazy:

Tunga fordon med dito släp är trots allt en större fara i trafiken o ännu värre en lätt bil med tungt släp:eek: Å visst står hästfolket för just det.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Lastföreskrifter är ju ett absolut minimum för att ö h t koppla ett släp anser jag. Och jag kan inte minnas att jag läste ett ord om lastsäkring när jag tog b-kort, det är ändå i modern tid.

Att få sätta sig in i vad som påverkar och hur det påverkar i olika situationer, detta att koppla ett släp med m e m tung last är också rätt nyttigt att veta, innan det går åt skogen. Bra sak att ha i bakhuvudet när jag kopplar ett för mig nytt ekipage.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Lär man verkligen sig så mycket när man tar BE-kort?

Vad man läser här på forumet verkar det mest handla om att kunna beskriva hur bromsarna fungerar och att kunna backa och sen förstås plugga in alla last och hastighetsregler som man ändå aldrig kommer att ha riktig koll på eftersom de ändras hela tiden.

Ja tex så lär man sig om HUR man ska lasta och VARFÖR. Hur påverkar negativt resp. positivt kultryck vägegenskaperna. Det är bara att se sig omkring när svenssons kommer med sina husvagnar....
Vad händer när du kört i en lång utförsbacke med ett släp med påskjutsbroms?
Hur lastsäkrar man, hur räknar man ut hur många spännband man behöver? Hur vet man hur många kg lastöglorna tål. Osv osv.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Lär man verkligen sig så mycket när man tar BE-kort?

Ja, det gör man!

Lastsäkring är en ganska stor del av själva BE-teorin, även om provet mest består av repetition av B-kortet. Friktionstal, beräkning av spännband etc...

Jag ska ärligt säga att jag knappt memorerat ett enda dugg av detta eftersom jag i princip bara kör häst, men jag vet att det är saker jag måste läsa på och ta reda på den dagen jag står där och ska lasta t.ex. en Bobcat, en hög stapel pallar eller något annat som kräver riktig förankring.

(Dessutom lär man sig varför man inte ska knyta upp kabel och wire runt draget, som jag sett otaliga "pedanter" med B-kort göra... ;) )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 879
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 601
Senast: Sel
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 459
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp