Tittar på att eventuellt köpa fullblod, ge mig era för- och nackdelar!

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett!

Jag letar aktivt efter en allroundhäst och har inga större tävlingsambitioner i någon disciplin. Vill ha kul och göra allt möjligt! Och även om jag hade haft råd att köpa ett halvblod så är jag liksom inte intresserad av någon megaförmåga med kanonstam och kapacitet för 140 hoppning typ…

Tittar mer och med på fullblod och hör ju både hyllningar och varningar om dessa hästar.

Kanske är det jättedumt att köpa sig en hästras man inte vet något alls om, eller så är det precis en sån häst jag söker! Så…

Hit me! För- och nackdelar, ris och ros, solskenshistorier och åskovädershistorier 😃
 
Nackdelar: kan vara svårfödda och vissa individer har kass hovkvalitet. De kan bli dyra att hålla. De jag känt har behövt stödfodras på bete.

Fördelar: ofta roliga, reaktiva med mycket nerv och ofta relativt snälla hästar (samtidigt krävs det skalle för att vilja springa först).

Kommer de från galloppen kan det krävas mycket jobb att träna om dem. De tar rejält stöd i tyglarna när de lägger iväg, så signalerna kan vara lite annorlunda än vad vi skolryttare är vana vid. Vi umgås också sällan med hästar i den form som en aktiv galoppör är i,
 
De är individer som alla andra såklart med lite generellt:
Dyra i drift, det du sparar i inköpspris äts snabbt upp i vardagen. De kräver ofta MYCKET grovfoder, det går inte att räkna på efter en tabell.
Även de som har bra hovkvalitet för rasen kräver ofta tätare skointervall, räkna inte på 8 veckor. Många behöver sulor.
Något mer benägna att ha kissing spines och magsår. Något mer skadebenägna överlag, även om det bara rör sig om småsår. Känslig och tunn hud, ytliga blodkärl - problem med insekter.
Reaktiva på gott och ont.
Kan ha svårt att komma ner i varv om de har börjar stressa upp sig.
Lättlärda och arbetsvilliga, ofta roliga att jobba med och mångsidiga. Ofta vänliga och bra grundhanterade.
Modiga, gör saker fast de tycker att det är läskigt.
Plus (kanske oxå minus?) att man själv får hålla sig i hyfsad vikt för att inte bli för tung :D
 
Har tyvärr endast negativa erfarenheter.
Känsliga och reaktiva både i psyket och i kroppen. Skav, småsår, små stressmoment blir snabbt stora grejer. Dåliga hovar generellt- fler än en hovslagare som sagt till mig att fullblodshovar är dåligt lämpade för vårt svenska klimat. Ofta svårfödda vilket innebär dyra i drift samt att man ofta får extra hispighet på köpet.

Jag skulle inte vilja ha en till även om jag fick den gratis. Har fått tillräckligt mkt ben brutna sen sist jag hade en.
 
Mitt fullblod som gått löp hade bra hovar, gick på lösdrift med mitt SWB, var inte känsligare mot insekter, hade inga problem med ständiga skador eller sår, mycket snäll att hantera och rida. Gick fram överallt. Hon var av en grövre modell och fem år när jag köpte henne ganska billigt då hon inte var speciellt framgångsrik i galoppen utan såldes som ridhäst. Hade fri tillgång på grovfoder och höll hullet bra på det tillsammans med ett par kg kraftfoder + mineraler. Inga magproblem och inga olater.

Mina hästar tas in varma sommardagar pga insektstrycket, gäller även shettisen, går annars ute i stort sett året runt.

Hovslagare var 6:e vecka till samtliga.
 
Mina fullblod hade mer tappskor, högre maxfart och lite dyrare foderräkning än de av annan ras. Båda var lite oroliga i munnen. I övrigt inga generella konstigheter. Bägge fd galoppörer, den ena hade inte lust att springa och togs av banan som treåring och såldes. Den andra hade en mångårig karriär bakom sig när en gaffelbandsskada gjorde att han fick bli ridhäst. Den yngre visade sig ha stark separationsångest över att bli lämnad i stall/hage (noll problem att lämna) vilket var lite besvärligt. Den andra hade inte en enda olat eller knepig grej för sig.

Den ena fick en del sår pga väldigt obrydd, men inte känsligare än en annan häst - bara mer vårdslös. Den andra varken känslig eller vårdslös
 
Nackdelar: kan vara svårfödda och vissa individer har kass hovkvalitet. De kan bli dyra att hålla. De jag känt har behövt stödfodras på bete.

Fördelar: ofta roliga, reaktiva med mycket nerv och ofta relativt snälla hästar (samtidigt krävs det skalle för att vilja springa först).

Kommer de från galloppen kan det krävas mycket jobb att träna om dem. De tar rejält stöd i tyglarna när de lägger iväg, så signalerna kan vara lite annorlunda än vad vi skolryttare är vana vid. Vi umgås också sällan med hästar i den form som en aktiv galoppör är i,
Det fetade är så viktigt! Det är måååånga som blir rädda när de försöker sakta ner en löphäst genom att sätta sig ner och ta i tyglarna och får motsatt effekt 😅

Fullblod är fantastiska hästar men herregud vad min plånbok inte saknar det.
 
Min erfarenhet är att de äter mängder, kräver mycket kläder och är otroligt smarta. Hovkvalité varierar kraftigt och KS är väldigt vanligt. Har haft ett fullblod och aldrig mer. En elev har ett fullblod som rör sig väldigt fint, är modig, snäll och trevligt psyke. Men alltså nä.
 
Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett!

Jag letar aktivt efter en allroundhäst och har inga större tävlingsambitioner i någon disciplin. Vill ha kul och göra allt möjligt! Och även om jag hade haft råd att köpa ett halvblod så är jag liksom inte intresserad av någon megaförmåga med kanonstam och kapacitet för 140 hoppning typ…

Tittar mer och med på fullblod och hör ju både hyllningar och varningar om dessa hästar.

Kanske är det jättedumt att köpa sig en hästras man inte vet något alls om, eller så är det precis en sån häst jag söker! Så…

Hit me! För- och nackdelar, ris och ros, solskenshistorier och åskovädershistorier 😃
Supergoa och bäst :) men jag har aldrig haft hand om en, bara ridit de som gick löp (jag red dock ej i galopp, bara uteritt) när jag var tonåring (de kostade såklart ohemult per månad i träningsstall). Medishästarna hade mycket fullblod också, helt underbara, var mestadels hela, men var inte mitt ansvar att bestämma foder eller sko så ingen aning om de bitarna (och kostade ohemult per månad i proffsig helpension, vilket kanske förklarar varför de var så oproblematiska. Ganska säker på att de mestadels åt grovfoder.). (och de fick motion två gånger om dagen, 6 dagar, ohispiga, lite joggiga o med huvudet på skaft bara. Otroligt smarta, markant smarta.)
 
Senast ändrad:
Min tränare har två hästar med mycket fullblod, de är modiga och vettiga i huvudet , älskar att arbeta. Bra hovar, båda går barfota.
 
Det fetade är så viktigt! Det är måååånga som blir rädda när de försöker sakta ner en löphäst genom att sätta sig ner och ta i tyglarna och får motsatt effekt 😅

Fullblod är fantastiska hästar men herregud vad min plånbok inte saknar det.

Detta ☝🏼

Jag minns särskilt ett tillfälle i ridhuset då mitt fullblod (som tidigare tävlat både i slätlopp samt steeplechase) fick "feeling" i ridhuset och satte av i full kareta. Efter två ggr av försöka bromsa med sätet och ta förhållningar som bara ledde till att djuret la in en extra växel (🫠) fick jag efter tag stopp på honom genom att få honom att tappa balansen genom att ta in honom på en snäv volt. Jag brukade allt som oftast rida honom med en halsrem vilket många är lärda att lyssna på, men just denna gång hade jag glömt den. Jag tackar min lyckliga stjärna att 1. Jag var ensam i ridhuset. 2. Jag hade min hoppsadel så jag kunde komma upp i fältsits och ha bra stöd. 3. Jag hade nog med vett att veta vad jag skulle göra och fick bara så pass mild panik att jag ändå kunde tänka något sånär klart då ramla av INTE var aktuellt med tanke på hur fort det gick. När jag fick stopp och hoppade av kunde jag knappt gå då benen var som kokt spaghetti 😅

För övrigt köper jag inte alls att de är så jäkla smarta. Min var dummare än tåget.
 
Jag älskar fullblod. Men visst, de kräver en hel del av sin ryttare och jag är inte där som ryttare längre. Dottern däremot har ett par ponnyer som är fullblod, superfina på alla sätt om än rätt heta och vakna, hon har också ridit en del på irland. Tycker hovkvalitén har förbättrats markant från det att jag jobbade inom galoppen för 20 år sedan till nu. Vi letar stor häst till dottern och är lite inne på fullblod som första stor häst bara för att hoppa in sig på stora tävlingar, finns stundtals riktigt fina ute på hästnet.
 
Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett!

Jag letar aktivt efter en allroundhäst och har inga större tävlingsambitioner i någon disciplin. Vill ha kul och göra allt möjligt! Och även om jag hade haft råd att köpa ett halvblod så är jag liksom inte intresserad av någon megaförmåga med kanonstam och kapacitet för 140 hoppning typ…

Tittar mer och med på fullblod och hör ju både hyllningar och varningar om dessa hästar.

Kanske är det jättedumt att köpa sig en hästras man inte vet något alls om, eller så är det precis en sån häst jag söker! Så…

Hit me! För- och nackdelar, ris och ros, solskenshistorier och åskovädershistorier 😃
Vad har du ridit för typ av hästar innan? Fullblod är underbara men är inte för alla. Jag har typ lärt mig rida på fullblod (alla utom 2 storhästar på ridskolan var fullblod) och skulle känna mig totalt bortkommen på ett halvblod. Men om man inte är van är det lätt att det blir fel. De är snabbtänkta och inte alltid lika förlåtande som andra racer.
Dåliga hovar är ju en klassisk skräcksaga, jag skulle vilja vända på problemet och säga att det är svårt att hitta en hovslagare som kan sköta fullblodshovar korrekt.
Ja de kräver mycket grovfoder och mycket protein under vintern, men har mött flera som fint klarar sig på gott bete om sommaren.
Fullblod från banan är vana vid det mesta, bilar, cyklar, maskiner osv, klart en fördel.
Kan behöva träna på att ridas ensamma om de kommer från ett större stall och alltid blivit rida i grupp.
Om du inte har ridit fullblod innan vill jag inte råda dig att köpa ett direkt från banan, satsa i så fall på en som är ridhästriden ett tag. De är fantastiska allroundhästar on man klickar med dem och jag har träffat minst lika många om inte fler hysteriska halvblod än fullblod.
 
Detta ☝🏼

Jag minns särskilt ett tillfälle i ridhuset då mitt fullblod (som tidigare tävlat både i slätlopp samt steeplechase) fick "feeling" i ridhuset och satte av i full kareta. Efter två ggr av försöka bromsa med sätet och ta förhållningar som bara ledde till att djuret la in en extra växel (🫠) fick jag efter tag stopp på honom genom att få honom att tappa balansen genom att ta in honom på en snäv volt. Jag brukade allt som oftast rida honom med en halsrem vilket många är lärda att lyssna på, men just denna gång hade jag glömt den. Jag tackar min lyckliga stjärna att 1. Jag var ensam i ridhuset. 2. Jag hade min hoppsadel så jag kunde komma upp i fältsits och ha bra stöd. 3. Jag hade nog med vett att veta vad jag skulle göra och fick bara så pass mild panik att jag ändå kunde tänka något sånär klart då ramla av INTE var aktuellt med tanke på hur fort det gick. När jag fick stopp och hoppade av kunde jag knappt gå då benen var som kokt spaghetti 😅

För övrigt köper jag inte alls att de är så jäkla smarta. Min var dummare än tåget.
Man får liksom bara hänga på och enjoy the ride (to hell) 😂 Hästen på min profil var min första egna, engelskt fullblod som gått slät och hinder men var för stressad för det. Han var fantastisk och lättlärd men när han skulle racea de andra på uteritt och jag satt i dressyrsadel då fick jag bara liksom sitta där och tänka att hans fiktiva mållinje kommer nog snart.
 
Fullblod är kvicka i både kropp och knopp. Intelligenta och reaktiva. De passar den som tycker om den typen av hästar, men är man inte snabb i huvudet själv kan man tycka att de bara gör en massa saker och är svåra att förstå sig på. Man måste uppskatta en häst som tänker själv.

Den enda nackdel jag kan komma på är att de kräver mycket mat, de är inga tabellhästar. Kommer hästen direkt från banan kan den också ha stresstendenser som krubb-bitning. Växte upp nära Täby galopp så jag har umgåtts med fullblod i hela mitt hästliv och uppskattar verkligen rasen.
 
Man får liksom bara hänga på och enjoy the ride (to hell) 😂 Hästen på min profil var min första egna, engelskt fullblod som gått slät och hinder men var för stressad för det. Han var fantastisk och lättlärd men när han skulle racea de andra på uteritt och jag satt i dressyrsadel då fick jag bara liksom sitta där och tänka att hans fiktiva mållinje kommer nog snart.
Alla fullblod är som tur är inte såna. Min tävlar aldrig på riktigt med någon på uteritt om jag inte ber om det. Hon vet (visste) när det var allvar och älskar att ha en förhäst hon kan gömma sig bakom.
 
Alla fullblod är som tur är inte såna. Min tävlar aldrig på riktigt med någon på uteritt om jag inte ber om det. Hon vet (visste) när det var allvar och älskar att ha en förhäst hon kan gömma sig bakom.
Som tur var hände det inte alltid men så red jag ju oftast ut själv av ren bekvämlighet. Men ibland var det som att han fick någon flashback till sitt DNA helt enkelt 😅 Då är jag glad att jag ändå varit med och tränat löphästar och vet hur de kan funka. Tar fart framåt framför bock/stegring alla dagar i veckan!
 
Kände ett superhärligt fullblod, han kunde gå handikappridning, alla kunde verkligen rida han, om man inte var stressad bara, var en stressad person som han vägrade låta sitta upp. En gång när ägaren o han red förbi ett hus som skulle rivas så rasade det, han brydde sig inte alls. När han ville busa så pep han först innan han gjorde något.

@EZMK Kul hur det kan vara, jag föredrar bocksprång framför fart xD Mitt halvblod, en del fullblod i henne, tränade mig väl att klara av bocksprång. Folk stod bredvid o gapande medans jag i sadeln knappt märkte något, hon hade ju bara kul.
 
Nackdelar, inte dom bästa hovarna och behöver mer mat än genomsnittet.

Nackdel eller fördel som beror på hur man ser det, dom känner av sinnesstämningen mycket på den som hanterar den och det avspeglar sig i hästen.

Fördelar, vänliga och modiga.
Var väl inte för inte som rena fullblod och hästar med mycket fullblod i gick bra i det gamla upplägget av FT, var nog inte bara för lättheten och lungkapacitet utan även modet och inte ge upp när det börjar ta emot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp