Bukefalos 28 år!

Ang. mineraler...

D

Dulcidine

Vad bör ett "bra" mineralfoder innehålla och med vilka värden?
 
Sorry, men det beror helt på vad ditt hö innehåller... De viktigaste mineralerna som man bör ha koll på är kalcium, fosfor och magnesium.

I vårt fall så visade det sig att vi uppfyller behoven samt får hyfsade kvoter enbart på vårt hö och de fodermedel vi använder för att komplettera vårt hö så något mineralfoder behöver vi inte ge denna vinter.

Med ett riktigt bra hö (som vi inte har då) så kan det till och med hända att man fyller upp behovet och får bra kvoter med enbart höet!!

Många har jag sett får för lite fosfor och bör ge extra fosfor till men vanligaste är väl att man ger ett mineralfoder innehållandes kalcium och fosfor. Finns att köpa i olika proportioner beroende på vad man behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: maddie202
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 060
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 666
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 310
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp