Ang nytt golv på transport.

doris

Trådstartare
Jag har alltid hört att man skall kolla golvet på en hästtransport ofta och att det kan vara bra att byta ut det var 10:e år. Nu är det iaf så att jag skall byta golv på min kärra. Och den har idag 2 plattor, dvs inte en hel stor. Jag undrar mest hur jag skall göra nu när jag byter golv.
Skall jag fortsätta med 2 plattor eller skall jag köpa en heltäckande?
Gör det något om man har en luftspalt mellan golvet och ramen, eller skall man lägga golvet helt emot ramen innan man sätter dit väggarna?
Om man väljer att ha golvet mindre än ramen finns det något bra material som man kan täta med, men så att golvet fortfarande kan röra sig, tex silicon?

Många funderingar, tacksam för svar
 
Hej
Skaffa en stor skiva som täcker hela golvet, endera björkplywood eller byggplyfa, samma tjocklek som det gamla( 30 mm?) Det blir en helt annan hållfasthet om det är en bit än om det är två. När du plockat ur det gamla golvet, kolla upp ramen ev svetsa o laga, sedan grundmåla o rostskyddsbehandla. Såga sedan till golvskivan med det gamla golvet som mall, skruva fast o lägg in gummimatta, montera väggskivornaom du tagit ut dem. Ingen anledning till att täta med silikon mellan golv o vägg. se till att kanterna på golvet målas flera gånger innan du monterar det, det är där de suger fukt.
 
Tack för sitt svar.

Nuvarande golv är i flera delar, som jag skrev tidigare. Och det är dessutom lite "för kort" dvs går ej ända ut till ramen. Det var därför jag undrade om man skulle göra det nya golvet bredare.

Vad skall man måla golvet med? Olja?
 
Gör det nya golvet "ända ut". Det brukar vara så vist inrättat så att bredden på en platta passar precis, och du får kapa av lite i framkant, trailern är ju avsmalnande .
Köp en vattenfast platta, lägg in gummimatta, så är det bara de sågytor där du kapat som behöver ytbehandlas så att de inte suger fukt. Så gjorde jag o det fungerar.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 561
Senast: Ullmerkott
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: nickan1
·
Utrustning Hejsan, Har mest en fråga, eller kanske mest skulle vilja ha lite råd om hur ni skulle göra :) Jag köpte mitt första släp i veckan, ett...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp