Bukefalos 28 år!

Golv fråga!

Ayahuasca

Trådstartare
Hejsan,

Har mest en fråga, eller kanske mest skulle vilja ha lite råd om hur ni skulle göra :)
Jag köpte mitt första släp i veckan, ett Bojsläp, det verkar jättetrevligt och vi har hunnit åka med det 2 gånger! hästen verkar trivas! :)
Släpet är snart 15 år gammalt och har aluminiumgolv. Jag har läst till mig att det inte går att veta exakt om det är finns brister i ett sådant golv. Min häst kissar gärna i transporten, även dessa 2 gånger vilket resulterade i 2 stora luftbubblor, och det helgjutna golvet lossnade, hehe.
Jag har sett att man kan laga mattan, men det jag undrar är ifall Ni skulle passat på att kanske byta golv helt nu när det gått några år, eller skulle ni bara fixa mattan istället? :)

Jätte jätte tacksam för svar! :)
 
Skulle kolla golvet noga! Det är inte normalt att det blir bubblor under helgjutet gummi och kiss ska det absolut tåla.

Okej :)! Släpet besiktades i Mars, men man kanske inte kolalr golven så noggrant? tänkte ta med släpet på service i veckan, dom bör ju kunna kolla det med. några tips på hur man kan kolla det själv? :)
 
Problemet med alugolv ska främst vara om det är använt fel sorts skruv för att montera det och då börjar antingen skruv eller golv rosta. Det är svårt att kolla själv men jag har kravlat en del under och kollat, bankat och lyssnat, tagit bort rost på balkarna/hjulaxlar och kladdad på extra rostskyddsmassa. Mer än så är det nog svårt att göra själv.
Men bubblor under golvet känns dåligt eftersom det borde vara fukt som kommer igenom underifrån ifall gummibeläggningen är hel på ytan och släpet inte är ganska nytt och kan ha dåligt underarbete under gummimassan. Dock är jag bara "hobbyhändig" och långt ifrån någon expert på sådant så vet inte hur rätt jag har. Det kanske är vanligt att gummimassan släpper utan anledning och jag bara har haft tur med mitt släp.
Bilprovningen anmärker bara på golvet i släp om det är uppenbar risk för att tappa lasten. Dvs de kollar inte speciellt noga.
 
Golvet på äldre Bojsläp blir dåliga och börjar släppa. Jag hade nog köpt en lös matta och lagt ovanpå. Hade inte bytt ett alugolv.
 
Golvet på äldre Bojsläp blir dåliga och börjar släppa. Jag hade nog köpt en lös matta och lagt ovanpå. Hade inte bytt ett alugolv.

Hej,

Tack båda ni för svar! :)
Ska lämna in släpet på service i veckan, så ska få hjälp med mattan! :) förra ägaren hade inte kört så mycket med släpet så det är ju inte slitet så sett :)!
En annan fråga när jag håller på, är aluminiumgolv känsligt för just urin och fukt?
Tack igen! :)
 
Hej,

Tack båda ni för svar! :)
Ska lämna in släpet på service i veckan, så ska få hjälp med mattan! :) förra ägaren hade inte kört så mycket med släpet så det är ju inte slitet så sett :)!
En annan fråga när jag håller på, är aluminiumgolv känsligt för just urin och fukt?
Tack igen! :)
de är inte känsliga för fukt, men ammoniak fräter ju på allt, även alu. och sen med alu golv så är det ju att man inte ser när de är dåliga innan de är helt paj.. så vill du byta golv så är det bara bra :), plyfa eller ett nytt alu spelar ingen större roll bara man har koll på deras fördelar/nackdelar och vet att alla golv har ett bäst före datum som mycket sällan är mer än en 10 år.
 
de är inte känsliga för fukt, men ammoniak fräter ju på allt, även alu. och sen med alu golv så är det ju att man inte ser när de är dåliga innan de är helt paj.. så vill du byta golv så är det bara bra :), plyfa eller ett nytt alu spelar ingen större roll bara man har koll på deras fördelar/nackdelar och vet att alla golv har ett bäst före datum som mycket sällan är mer än en 10 år.

Ja men då så, då blir det golv byte(och matt-byte) :)! man vill ju inte ta en risk med sånt :)
Blir nog gissningsvis ett nytt aluminiumgolv, har du några rekommendationer på ställen som byter ut och som gör det bra, så får du jättegärna skicka ett meddelande :) eller någon annan :)!
 
Ja men då så, då blir det golv byte(och matt-byte) :)! man vill ju inte ta en risk med sånt :)
Blir nog gissningsvis ett nytt aluminiumgolv, har du några rekommendationer på ställen som byter ut och som gör det bra, så får du jättegärna skicka ett meddelande :) eller någon annan :)!
Enda jag vet som renoverar boj är de i Skåne som tillverkade dem innan.
 
och jag har sett bojsläp på 10+ år som man sett marken igenom golvet (vid kanterna), hade ett böckmann med buckligt/svajande alu golv, och min ifor har sprickor undertill på sitt golv..

inget golv håller för evigt, och med alu golv så ser man i regel inte att det är slut innan det är helt slut. alu är en mjuk metall som lätt korroderar då det kommer i kontakt med stål.
 
Ja då får vi vara överens om att inte vara överens. På Bojs släp har de väl dessutom inte alut direkt mot stål?

Det kan väl inte heller vara omöjligt att kolla ett befintligt alugolv (röntgen?), det lär vara billigare än att ge sig på att byta hela golvet för det ev är skadat.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Karlfranz
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 099
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 357
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp