Angående byte av försäkringsbolag.

No1

Trådstartare
Har hört, både på forumet och irl, att människor tror att det är tryggt att byta bolag för att försäkringsbolagen kommit överrens om att försäkringstagarens ersättning inte skall utebli för att bolagen tvistar om vem som äger skadan.

Detta har jag inte hittat ngn källa till så idag har jag pratat med skadereglerare vid Folksam respektive Agria.

De var helt eniga i sina svar.

Gällande A1 försäkring

Flyttar du över din försäkring obruten så slipper du karens.
Karens får man enbart vid nytecknande.

Om din häst råkar ut för en skada/sjukdom i ett försäkringsbolag, blir friskförklarad, men senare gör sig skadan/sjukdomen tillkänna i det nya försäkringsbolaget vilket leder till nedsänkning av användbarheten så utgår ingen ersättning.

D.v.s. din häst har haft hovledsinfl. I nya bolaget blir hästen återigen halt och senare utdömd pga hovleden ELLER utdömd pga annan skada som KAN ha kommit pga problemen från hovleden - då utgår ingen ersättning.
Tidigare skador/sjukdomar ger hel reservation på hela livbeloppet om tidigare problem uppdagas på nytt.

Det spelar ingen roll hur länge hästen varit frisk från tidigare problem.
Det spelar ingen roll om reservation finns påpekad eller ej.
En tidigare glutt i hästens tidigare försäkring/journal räcker för att neka ersättning.

Båda skadereglerarna uppmanade mig tydligt:
Har du en häst med tidigare skador/sjukdomar råder jag dig att inte byta bolag om det gäller en A1försäkring.

Det blir heller inte lätt att begära pengar av ditt förra försäkringsbolag eftersom hästen fakto INTE blev utdömd under tiden du hade försäkringen där. De har dessutom missat premier under tiden som du hade din häst försäkrad i annat bolag.
 
Sv: Angående byte av försäkringsbolag.

Det var som sjutton..

Jag hade fått svar att det var just detta de skulle korrigerat, dvs att gammal skada visst ska ersättas.
 
Sv: Angående byte av försäkringsbolag.

Man KAN byta bolag trots tidigare skada.

Förutsättningnen är att man informerar det nya bolaget om
skadan. Tar de emot försäkring utan reservation är det OK´.

Problemet är bara att visa att man verkligen informerat bolaget.
Det kan lätt uppstår en ord mot ord situation.:crazy:

Be om en skriftlig bekräftelse på överenskommelsen.
Skicka gärna journaler osv.

Jag skulle dock inte rekomendera någon att byta bolag på en
skadad häst.

/Franz
 
Sv: Angående byte av försäkringsbolag.

Man KAN byta bolag trots tidigare skada.

Förutsättningnen är att man informerar det nya bolaget om
skadan. Tar de emot försäkring utan reservation är det OK´.

Problemet är bara att visa att man verkligen informerat bolaget.
Det kan lätt uppstår en ord mot ord situation.:crazy:

Be om en skriftlig bekräftelse på överenskommelsen.
Skicka gärna journaler osv.

Jag skulle dock inte rekomendera någon att byta bolag på en
skadad häst.

/Franz


Visst KAN man byta försäkring men skadereglerarna avrådde.
Nu är det som så att försäkringsbolagen plockar in information från tidigare försäkringsbolag när man byter.
Det kan hända att administrationen/kundservice glömmer skriva ned en reservation i försäkringsbrevet när man tecknat ny försäkring.
Detta kan dock uppkomma vid en senare skadereglering och då kommer reservationen in iaf.

Det finns dock oärliga, men synnerligen enkla metoder, för att få bort reservationer pga att bolag och veterinärer/kliniker ej samkör och har gemensam informationsbas utfrån regnr.
Inget jag tänker tipsa om men jag ser fram emot den dagen alla hästar är chipade och kliniker/veterinärer/försäkringsbolag har tillgång till en gemensam informationsbas och en scanner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: Breen
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 186
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp