Bukefalos 28 år!

Angående långhårigt marsvin

M

moonlightgarden

Mitt ena marsvin är ett långhårigt marsvin och nu på sistone har hon börjat få så himla lång päls så att om hon råkar kissa utanför buren så kissarb hon på sitt eget hår och när man seddan ska ta och borsta ut det så sitter det ganska så hårt. då skriker hon bara hela tiden, trots att man försöker ta det så varsamt som möjligt.
Tycker ni att man bör klippa bort en del päls vid rumpan på henne och isåfall hur bör man göra det?
 
Hej!

Många som har långhåriga marsvin klipper dom fr att slippa bland annat det problemet du skriver om. Hur man klipper är en smaksak.

Lycka till!
 
Om du inte ska ha henne till utställning så klipp henne för både hennes och din skull. Utställningslånghåren rullar man ju upp håret på så det inte är i vägen och vid avel så klipper man honorna inför förlossningen. Det finns klasser för klippta långhår också.
 
Jag antar att du inte skall rulla henne för att ha "utställningsmässig" päls för ras :p
Skulle jag vara dig skulle jag klippa kortare bak till och vill du ha lite längd kan du ha det på resten.
Annars så brukar jag ibland när jag få ett ryck klippa mina långhår så dom bara har en 3-4 cm lång päls, den växer ändå ut fort igen :D
 
HeHeHe, jag håller med jag också, klipp! Pälsen på min peruan växer som ogräs så jag nästan snaggar dem lite då och då. :o Det växer ut på en timme i alla fall så :D

Cramizzar!
 
Jag håller med övriga om att klippa
dem baktill. Mina brukade få snaggfrisyr
på sommaren när de gick på bete.
Egentligen borde man avla fram en ras som
bara har lång päls framtill och kort baktill.
Min erfarenhet är i alla fall att det skulle
vara mer praktiskt.
 
jo jag kan tänka mig det, det kännns så himla jobbigt för en när dom sitter å skriker, trots att man gör det för deras egna bästa.
så det är alltså bara å ta en sax å klippa kort baktill alltså?
 
jag klipper mina annars blir det bara nerkissat ...
jag klipper med en vanlig sax...runt om som en omlottfrilla :D
de blir jättesöta!
 
snyggast blir det om du klipper nerifrån, alltså viker undan lite av överhåret bak och bara tar det som växer på bakre delen av rumpan + lite på låren. Överhänget klipper du lite så att det inte är i vägen, men att det ändå hänger ner lite över det snaggade. Klipp även sidorna, annars blir det trassligt. Även där, klipp underifrån så du tar ut pälsen från magen och klippen den (vinkla saxen lite). resultatet blir då (efter lite träning) ganska snyggt, utan onödiga hack och ojämnheter.
 
okej, då ska jag ta å prova det, så får man se om hon uppskatar borstandet lite mera seddan... :)
 
Man skulle kunna tro att en del har nerver
i pälsen eftersom de skriker trots att man
vet att det inte kan göra ont.
 
jag har en otroligt håröm hona men sedan jag klippte rumpan så har hon inte sagt ett pip. :)
 
kan förstå det, minn säger inte ett pip nu längre heller :)
 
jo precis, bara man drar borsten igenom den delen av pälsen där det kan göra ont ibland så skriker dom höggt...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 180
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 070
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 695
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 759
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp