Bukefalos 28 år!

angående longering....

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite om longering och ha läst i böcker och så. i böckerna så kan man longera typ varje dag innan ridning och enligt folk så en gång i veckan ...

så nu till frågan : hur mycket kan man longera en häst i veckan...??

:confused::confused:
 
Sv: angående longering....

Det beror ju på hur långt longerpasset är samt om hästen hålls i god balans, om du frågar mig;). Jag longerar ju för att stämma av att kommunikationen sitter samt håller koll på att hästen rör sig korrekt. Aldrig i motionssyfte, alltså. Överjobbar man inte så är det inget hinder att man jobbar på lina en stund innan ridningen.
 
Sv: angående longering....

ett longerings pass är ca 30 minuter och då är det 15 min i vardea varv ... ha även longeringssystem på då men inte spännt mycket alls .... kan man longera så typ 2 gånger i veckan eller mera ..???
 
Sv: angående longering....

Jag använder aldrig longeringssystem eller inspänning. Tiden jag håller på beror helt på hur hästen svarar. När hästen gör rätt och håller sin balans och form byter jag varv omgående så att hästen inte tröttnar och svarar den bra åt båda hållen efter 10 minuter väljer jag att avbryta och ta ett pass till senare ev.

...jag jobbar även rakt på lina så det inte ska bli för ansträngande...
 
Sv: angående longering....

longering är inte spec hälsosamt för hästens ben! blir väldigt stor belastning. en frisk häst longerar jag i princip aldrig. endast hästar som av nån anlednig inte kan ridas, och då endast ett kort pass i skritt och trav och max 2 ggr i veckan.
 
Sv: angående longering....

Min helt "gröna" dam longeras inspänd ca 10-15 minuter före varje ridpass än så länge (2-3 gånger i veckan), det är för att vara uppvärmd och lugnare när jag sitter upp (hon är endast riden några gånger än). Vi använder oss även av linan när vi tränar galoppfattningar, vill att det ska fungera från marken innan vi provar uppsuttet.

Mina äldre hästar som jag haft har longerats ibland och alltid inspända. Men när de kommit en bit på väg i utbildningen så tycker jag egentligen att jag haft mest nytta av tömkörning. Framför allt med "gammeldamen" som var ganska svårriden. Då kunde tömkörningen ge mig tips om hur jag skulle angripa problem uppsuttet. Även unghästen tömkörs, fast än så länge mest i "styrsyfte".
 
Sv: angående longering....

min kompis häst hade kissing spines och var under uppbyggnad, tror den longerades 3-4 ggr/vecka. Den blev "frisk", dvs led inte av KS (från att ha varit nästan utdömd).

Min har ryggproblem och senast idag longerade jag inspänt (gough), hon gick KALAS och hela ryggen rörde sig sååå fint, så jag är nog lite inne på 1-2 ggr/vecka + 1 ggr/vecka tömkörning.
 
Sv: angående longering....

Jag tycker att 30 minuter är ganska lång tid att longera. Om jag longerar så gör jag det max tio minuter. Tömkör jag (dvs inte bara runt runt utan raka spår, serpentiner osv) så kan jag pyssla ca 20 minuter...
 
Sv: angående longering....

Jag longerar sällan.Föredrar att arbeta hästen på töm i stället eftersom jag då kan påverka hästen bättre och minska risken för förslitningskador eftersom man kan varva voltspår och rakriktning på ett helt annat sätt.

Som jag lärt mig ska man aldrig longera mer än 5 min per varv och aldrig mer än 20 min åt gången.
 
Sv: angående longering....

Jag longerar inte allt för ofta. Nu har ju jag inte egen häst (medryttare), men när jag hade foderhäst så longerade jag på lina max två dagar i veckan.
Det var då på en arabtjej som var under inridning. Med sadel, ibland med en lös inspänning. Oftast longerade jag henne lös, dvs att hon var helt "naken". Då har jag fått för mig att det är lättare för hästen att hitta sin balans om den inte har ett rep som hänger från huvudet på den. Hon blev alltid superfin då, jobbade helt rätt.
Däremot kan jag longera medryttarponnyn med bara träns och lina och hon jobbar hur balanserat och avslappnat som helst.

Nu blev det här lite virrigt, men hur ofta och hur du longerar beror helt på individen och vad du tycker själv.

Justja, jag brukar longera allra allra mest 30 min, vilket jag tycker är lite för mycket egentligen. Det är bara i sällsynta fall om jag känner att vi verkligen inte uppnåt dagens mål än. Men aldrig mer än så.
 
Sv: angående longering....

oki.. tack för alla svar ...

men en gång i veckan gå nog , han e ju unghäst och e under utbildning .....
 
Sv: angående longering....

Jag brukar longera emellanåt, men aldrig med inspänning. Vet en del riktigt duktiga som fixar att göra det på ett sätt som kanske inte är skadligt men jag kan inte tillräckligt för att prova det.
Brukar trä linan genom inre bettringen, över nacken och fästa i yttre bettring. HAr mycket måttlig kontakt, försöker att jobba utan att störa hästen med linan. Har dock märkt att om jag gör mycket små förhållningar med linan, typ pillrar litet, så kan hästen svara med att arbeta mer med baken.
Oftast longerar jag på liten volt, och petar på hästens bakben, på korset osv, för att få den att röra bakbenen bättre. Tycker faktiskt att det gett resultat i ridningen också. Lilla snurren är bra!
Ibland gör jag den med repgrimma också.
 
Sv: angående longering....

Jag brukar longera emellanåt, men aldrig med inspänning. Vet en del riktigt duktiga som fixar att göra det på ett sätt som kanske inte är skadligt men jag kan inte tillräckligt för att prova det.
Brukar trä linan genom inre bettringen, över nacken och fästa i yttre bettring. HAr mycket måttlig kontakt, försöker att jobba utan att störa hästen med linan. Har dock märkt att om jag gör mycket små förhållningar med linan, typ pillrar litet, så kan hästen svara med att arbeta mer med baken.
Oftast longerar jag på liten volt, och petar på hästens bakben, på korset osv, för att få den att röra bakbenen bättre. Tycker faktiskt att det gett resultat i ridningen också. Lilla snurren är bra!
Ibland gör jag den med repgrimma också.

fast är det ngngång det faktiskt finns befog med inspänning så är det just under longering. för att försäkra sig om att hästen balanseras, och det kan inspänningen hjälpa till med. I princip ingen häst i fri galej på longerlina balanserar sig annars jämnt utan skjuter ut bog, går felställd osv osv.

zazza girl: med longeringssystem - menar du pessoa sele då? skulle aldrig aldrig longera en unghäst med en sån. anledningarna hittar du om du söker i forumet, lägg till konceptet unghäst ovanpå de anledningar som anges, och du inser motiveringen till varför inte.
 
Sv: angående longering....

Longering är ganska slitsamt om det görs för ofta. Och dessutom; hur kul är det för hästen att jogga runt en halvtimme på volt? :crazy:

Jag longerar ganska sällan. Och då högst en kvart, inga inspänningar. Mest för variationens och kommunikationens skull. :)

Särskilt en unghäst skulle jag inte longera så ofta. Vill du ge den motion; ut och klättra uppsuttet eller vid hand! Ger sååå mycket mer!

Enda anledningen till att longera innan varje ridpass, enligt mig, är om hästen är väldigt pigg/brallig. Men då kan man ju efter framskrittning släppa den lös en stund på ridbanan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 269
Senast: Waco
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: FruS
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
989
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp