angående regler för manen

Mitrolle

Trådstartare
Jag funderar på vad det är för regler för manen på stor häst? Jag har inte TR hemma och undrar om någon vet.
Tänkte på dressyren, måste man ha knoppar eller får man ha en inbakad fläta t.ex.? Jag har en häst med lååång man, och hon är så fin i det att jag funderar på att spara den så.
Hoppning och fälttävlan är det samma där?

Tacksam för svar!!! :bow:
 
Sv: angående regler för manen

det finns i princip inga regler om manen, dvs du måste aldrig ha den knoppad, men i dressyr får man inte ha rosetter el liknande
 
Sv: angående regler för manen

Okej, jag hade för mig att jag läst någonstans att "halsen ska vara väl synlig" eller liknande, men det kanske var på utställning? *känner mig lite rörig nu*

Men det är ju bra isf, för det känns som helgerån att kapa av hennes fina man :crazy:
 
Sv: angående regler för manen

Jag tror som tant agda.
Har inte sett nåt i TR om hur man får ha manen, annat än att löshår, tygband och andra lösa saker inte är tillåtet.
 
Sv: angående regler för manen

Men dt e fint med knoppat!!! :p
 
Sv: angående regler för manen

mm de e de men de kan va snyggt å ha utsläppt man om den e lång..........
 
Sv: angående regler för manen

En riktigt fin välskött lång man är verkligen snyggt, det håller jag med om. Men dock så gör nog inte alla dressyrdomare det.

Det blir svårare för domaren att göra sin bedömning om ena sidan av halsen är täckt med man.
 
Sv: angående regler för manen

Dressyr-TR säger att manen FÅR flätas, men inte hur den i så fall ska flätas, så inbakad fläta är OK, och oflätad är också OK
 
Sv: angående regler för manen

de e jättesnyggt me inbakad fläta åxå på hästar me lååång man!
 
Sv: angående regler för manen

Tack!
Då vet jag det *hehe* har ju ett par år på mig att öva på inbakad fläta, eftersom jag som någon skrev, vill att dressyrdomarna ska se halsen ordentligt trots manen.
Min häst är ett halvblod, men är 2 år i år och har man ner till bogen redan. Hon ser väldigt fin ut i det och påminner om en PRE så jag vill inte kapa den, då jag tycker hon passar i det.
 
Sv: angående regler för manen

Vad domararna "vill se" är en helt annan sak.

Korrekt svar hittar du om du läser Ylvas svar, det är vad REGLERNA säger.
 
Sv: angående regler för manen

men vill man ha bra poäng gäller det att visa upp det domarna vill se..........
 
Sv: angående regler för manen

Precis :crazy:
Så det blir nog till att öva på flätan det, iaf till dressyren. Hoppning och terräng funkar ju med utsläppt om man vill det isf. :)
 
Sv: angående regler för manen

Jag har tävlat med min i utsläppt, lång man för det blir så fult om man knoppar en lång man (stora bollar). Det var ok, men helst ville de att den skulle vara flätad.
 
Sv: angående regler för manen

Jo det är ju det man underförstått förstår, iaf när det gäller dressyr.. Men jag antar att ingen säger något om det i hoppningen.
 
Sv: angående regler för manen

Men domarna borde ju vara så vana att se när en häst går i rätt form att manen ska kunna hänga i vägen :)

I hoppning och fälttävlan kan det ju vara bra att kunna ta ett litet mantag ibland ;)
 
Sv: angående regler för manen

Jo fast de flesta domare är nog ganska traditionella och tycker nog det är lite ovårdat med lång man som hänger ner.. Så jag kommer nog att fläta :)
 
Sv: angående regler för manen

Min häst har kort man (en handsbredd) den kan jag väl strunta i att fläta iaf ?
 
Sv: angående regler för manen

de gör du som du vill! om de e svårt å fläta för att den e kort kan du ju strunta i de
 

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 252
Senast: xfie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp