Bukefalos 28 år!

angående stallhyra!!!???

Sv: angående stallhyra!!!???

lättast är nog som sagt att du dels kollar vad andra stall tar och dels försöker räkna ut vad spån och hö kostar dig i månaden för en häst. Det är ju rätt stor skillnad om du hämtar gratis spån på närmsta sågverk och tar eget hö än om du köper spån i småbalar och köper hö.
jag tycker nog oxå du kan ha mockning som "tillägg", du kan ju oxå ha ett "engångspris", din boxhyrare kanske bara vill ha hjälp med mockning nån gång ibland.
tycker du kan ta iallafall 200-300 kr/mån om du ska mocka, annars drar du ju bara av "mock-priset" om hyraren mockar själv.
självklart ska du inte gå med förlust på att hyra ut en box, men vinsten kommer kanske inte heller bli så stor.

jag bor oxå i småland och har mina hästar i ett stall i närheten (drygt 1 mil till ridhus, ca 4 km till samhälle). jag betalar 800+moms/per häst i månaden (alltså 1000 kr). då ingår täckesbyten, 4 fodringar, in/utsläpp, spån, hö/hösilage, lusern o mineraler.
förra stallet betalade jag 1200, då ingick samma saker utom täckesbyten och lusern. där va det 8 km till samhälle, drygt en mil till ridhus.
tror det kostar 1500 för stor häst på ridskolan. (eget privatstall), då ingår nog spån, hö, havre (typ "vanligt" foder), utsläpp o fodringar. tror dom har stalltjänst typ en helg i månaden eller nåt. jättefin anläggning, bl a dubbla ridhus. 1 km till samhälle.
stod ett tag i ett privatstall mitt emot ridskolan. där kostade det 1800 per häst. fint stall, tvättmaskin, spån, hö, kraftfoder, skrittmaskin, nära till ridhus då osv. men fodringar o in/utsläpp sköttes kollektivt o hagarna va rätt tråkiga. det är FÖR dyrt, folk häromkring har inte lust att betala så mkt (då har man hellre hästen hos en bonde, nä men typ!) anledningen till att det va så dyrt då va att det va en som hyrde hela stallet o hon fick betala en viss summa till han som ägde stallet, så hon va ju i sin tur tvungen att ta ut hög hyra av hästägarna!

om du har ridbana inom kort o fixar spån o hö relativt billigt så kanske du kan ta ca 1000 i månaden, utan mockning. det hade jag absolut kunnat betala, om du har bra hagar o ridvägar.
 
Sv: angående stallhyra!!!???

Betänk en sak nu... 200 kr i månaden för att mocka ger dig cirka 6,60 kr per gång du mockar! 300 kr ger dig 10 kr per gång. 600 kr ger dig 20 kr per gång. Vad är det värt för DIG att mocka någon annans box? Tänk om inackorderingen är en riktig skitgris som smutsar ner hela boxen och det tar 20-30 minuter per dag att få det rent igen. (Är 13 kronor i timmen en skälig lön för så fysiskt betungande arbete som mockning?) Plus att det går åt en massa strö utöver "normalförbrukningen". Vad är slitaget på DIN kropp värt en mörk vinterdag, när termometern visar -20 och bäddarna i stallet har frusit så du måste ta ut allt och lägga ny bädd?

Min poäng är att du kan ta precis vad du vill för att mocka varje dag, men det ska vara skäligt för DIG, inte för din inackordering. Passar inte galoscherna får de väl söka sig till ett annat stall eller mocka själva. Man ska inte behöva gå med förlust OCH slita ut sig för att någon annan inte vill betala för en tjänst man utför. Det kostar att ha häst, och vill man inte smutsa ner sig själv får man betala för att någon annan ska göra det åt en. Precis som inom vilken annan bransch som helst. Jag tycker att det är jättesynd för hästnäringen när folk som utför tjänster och gör ett jädra hundjobb inte får vettigt betalt. Våga säga ifrån och ta ordentligt betlat, de som inte vill betala för att du hjälper dem är kanske ändå inte rätt folk för din verksamhet? Jag skulle då inte vilja ha hyresgäster som klagar på en hyra som redan är för snällt tilltagen...
 
Sv: angående stallhyra!!!???

:bow:
Håller helt med dig! Har eget stall och är inte intresserad av att sponsra andras hästar med låg hyra. Ska jag mocka, fodra och släpa runt på andras hästar mellan hagar-stall och dessutom ha det stora nöjet att krångla med täckesbyten och benlindor så vill jag ha betalt för det.
Jag var för snäll och vågade inte ta ordentligt betalt i början. Insåg till slut att jag la ner 45 minuters arbetet/dag och häst på skötsel av andras hästar och fick 20:- betalt för det per dag. Snacka om urusel timpenning:eek:
Numera är jag stenhård, antingen betalar man vad det kostar eller så får man sköta allt själv. Passar inte alternativen så är det bara att leta ny stallplats.
Hellre att jag står med tomt stall än att jag sliter ut mig på gratis skötsel av andras hästar. Värderar min fritid, ekonomi och min hälsa högre.
 
Sv: angående stallhyra!!!???

Jomen, exakt! :smirk: Det finns ingen anledning att slita ut sig själv för att någon annan ska slippa. Det vimlar av lata hästägare som inte vill mocka och hantera hästarna själva, och det må så vara. Men då ska det synas i plånboken också. Jag tycker verkligen inte att man behöver gå med förlust som boxuthyrare.
 
Sv: angående stallhyra!!!???

nä.. jag vill inte slita i ornödan men ha hyrt ut förut och då ha folket få sköta allt själva .. men det ha nästan alltid slutat dåligt.. att dom inte ha kommit och hästana ha inte fått mat eller mockat hos sig.. och det vill jag slippa denna gången ....
därför vill jag ta hand om allt .. så man slipper att hästana få komma in från hagen till en skitig box....
och eftersom jag gå hemma hela dagarna så kan jag lika väl göra det....
men e 1000 kr ungefär .. det e rätt så billiga stallhyror här omkring .... men oftast på dom få man fixa allt själv ... eller ha olika dagar ....
 
Sv: angående stallhyra!!!???

I vårat stall där jag står, så ingår det isort sett samma saker som det kommer att göra hos dig, och hos oss kostar det 1750 kr..
Ett rimligt pris, framför allt när vi har så bra ridvägar runt omkring.
 
Sv: angående stallhyra!!!???

Jag bor i norra småland och betalar 750:-/mån för boxplats, hö, spån, varmvatten, varm sadelkammare, belyst ridbana + fina ridvägar & hagar :)

Men kom ihåg att jag har nog en VÄLDANS tur som hittat detta ;)
 
Sv: angående stallhyra!!!???

antiloop8 skrev:
Jag bor i norra småland och betalar 750:-/mån för boxplats, hö, spån, varmvatten, varm sadelkammare, belyst ridbana + fina ridvägar & hagar :)

Men kom ihåg att jag har nog en VÄLDANS tur som hittat detta ;)

Alltså det är ju sjukt hur mycket det skiljer i pris beroende i vilket län man bor. Det är ju inte långt till Östergötland och här finns det inte ett stall under 1200:- om man inte har kallhyra vill säga... 1000:- inkl mockning skulle vara överbelagt häromkring...
 
Sv: angående stallhyra!!!???

anledningen till att jag skrev 200-300 kr/mån för mockning är att jag tror faktiskt inte att folk häromkring (verkar som att trådskaparen oxå är smålänning!) vill betala mkt mer för mockning.
Men jag skrev oxå iallafall 200-300, absolut inte under det.
sen märker man ju rätt fort huruvida det sköts, jag tycker iallafall att varje hästägare kan mocka åt sin egen häst, ingen annan ska behöva göra det.

Det är STOR skillnad på vart man bor! Här på landet kan man få ja i princip gratis stallhyra, i sthlm kanske en likvärdig plats kostar 5000 o mer. sen kanske det i sthlm är lite finare stall, mer exklusiva grejer men ändå. box som box ;)
 
Sv: angående stallhyra!!!???

där jag har min somar häst så tar dom 500¨för spilta på sommaren och 1000 för box hö och halm ingår på vinter kostar spillta 1000 kr och box 1500 kr det är mkit bra ridvägar jag bor i borgholm och den finaste ridvägen är en skogs tur i slott skogen :D
 
Sv: angående stallhyra!!!???

Jag förstår inte riktigt resonemanget:confused: .. Du räknar ju naturligtvis ut vilken kostnad du kommer att ha för det som du tänker inkludera i hyran, detta blir ju självkostnadspriset, och därefter lägger du på några kronor om du vill ha betalt för det jobb som du kommer att utföra. Man kan väl inte bara "dra" till med ett pris utan att veta vad det kommer att kosta dig att driva runt verksamheten?

Lycka till:)
 
Sv: angående stallhyra!!!???

Här, i sälen skulle det nog ligga på ca 2000:- --> 2500:- med utsläpp, hö och hela kittet :)
Du kan ju kolla vad gårdar runt omkring tar i hyra också. kolla in gårdarna och titta och jämför :)
Lycka till
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 119
Senast: Sorgsen
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
560
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: skiesabove
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 525
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp