Stallhyra??

Jag stod i ett stall som kostade 2300/månaden och då ingick allt förutom mockningen. De fixade höpåsar, all fodring, alla ut/insläpp och hjälpte även till vid hovslagare osv. I de 2300 kr ingick även 12 kg hö.
Där fick man dock betala eget strö och de flesta köpte spån, torv tillsammans.

De hade plats för ca 20 hästar men var väldigt små hagar, ca 10x20 meter hagar där hästarna gick ensamma eller så kanske man satte ihop några 10x20 hagar så att hästarna fick sällskap och större hage (Detta gjorde jag och 2 till). Anledningen till att stallet ändå hade inackorderingar var läget! Låg bredvid en jättestor anläggning med 2 ridhus, 3 ridbanor och en terrängbana. Du kunde rida till båda hav, stor skog och sjöar.

Hade det bara funnits större hagar så hade det varit mitt drömstall.

Men ja allt ovan fick vi för 2300 kr/månaden.
 
I Kungsbacka har alla stall eget ridhus, det är liksom 40 ridhus på en sträcka på 1 mil, inte ett dugg billigt där 🤣

Jag hoppas det ordnar upp sig med höet, det växer som satan men går inte att skörda pga det är för blött. Men har inte ni haft väldigt lite regn där i Östergötland? Här har det regnat nästan varje dag sedan efter midsommar.

Har regnat i princip varje dag här med men det verkar har räddat återväxten efter torkan. Även halmen ser fin ut 😊
 
Har regnat i princip varje dag här med men det verkar har räddat återväxten efter torkan. Även halmen ser fin ut 😊
Ok, jag tycker bönderna däromkring gnäller som attan på att dom inte fått något regn i alla fb grupper och att det bara har regnat lite nu det sista och höet kommer bli svindyrt. Men du kanske inte håller till längs med ostkusten? Är mest där tror jag det har varit värst.
 
De mindre stallen räknar inte arbetskostnad, de får dock hjälp när de reser bort då jag antar att de tycker det väger upp.

De större är företag.

Även de mindre stallen är företag, om det inte handlar om svarta pengar. Hyr man ut boxplatser ska dessa beskattas oavsett om det är hobby eller ej.
 
Ok, jag tycker bönderna däromkring gnäller som attan på att dom inte fått något regn i alla fb grupper och att det bara har regnat lite nu det sista och höet kommer bli svindyrt. Men du kanske inte håller till längs med ostkusten? Är mest där tror jag det har varit värst.

Jag är mer inåt, det har regnat satan men runnit av bra 😊
 
Jag stod i ett stall som kostade 2300/månaden och då ingick allt förutom mockningen. De fixade höpåsar, all fodring, alla ut/insläpp och hjälpte även till vid hovslagare osv. I de 2300 kr ingick även 12 kg hö.
Där fick man dock betala eget strö och de flesta köpte spån, torv tillsammans.

De hade plats för ca 20 hästar men var väldigt små hagar, ca 10x20 meter hagar där hästarna gick ensamma eller så kanske man satte ihop några 10x20 hagar så att hästarna fick sällskap och större hage (Detta gjorde jag och 2 till). Anledningen till att stallet ändå hade inackorderingar var läget! Låg bredvid en jättestor anläggning med 2 ridhus, 3 ridbanor och en terrängbana. Du kunde rida till båda hav, stor skog och sjöar.

Hade det bara funnits större hagar så hade det varit mitt drömstall.

Men ja allt ovan fick vi för 2300 kr/månaden.

Det som är synd hemma att det är inget mer än hage till hästarna.
Men rakt över vägen är det skogsbanor som kommunen sköter om som är väldigt populära att rida på.
De går runt halva kommunen tror jag, även att man kan köra med sulky där.
Kommunen brukar köra med traktor på dessa banorna och lägga ut flis och ta en del sly.

Finns 1 stort ridhus att hyra i anslutning till där och lite längre bort är det ytterligare 2 ridhus med hoppbanor och liknande.
Finns ett par paddockar den närmaste är bara 100 m bort där man swishar 20 kr till ägarna, och den sköts väldigt bra faktiskt.
De som har den har inga egna djur på sin gård men gör det för att få använda paddocken och ha lite rörelse hos sig.
Är säkert 15-20 tal hästar som rids förbi hemma när de ska ut på skogsbanorna så det är lätt att få sällskap när man ska ut om man vill.

Så även om det är smått hemma så är det lätt att komma ut och rida.

Vi har fundering på att bygga en liten paddock hemma på 20*35 m.

Eller anser ni att man hellre skulle göra hagen större och använda det som finns runtomkring?
Hagen är idag på cirka 2000 kvm.
Så fundering är att utöka med 700 kvm till eller bygga en paddock där.
Har även en grusplan som om någon ska stå i sjukhage kan användas.
 
Ja, då ska man ju inte ha inackorderingar.
Jag kommer ju inte betala dubbel hyra bara för att liksom 😅
Du såg ju priserna @MiniLi betalar för plats nära större stad med anställd personal.
Då räknas det ändå som ett dyrare stall.

Fast här anses det som billigt. När jag, för ca 10 år sedan stod inackorderad så betalade jag 3500:- per månad för hage, 1 kg kraftfoder, 10 kilo hö, 4 balar torv och ut- och insläpp samt liten utebana och det anses som självkostnadspris. Då skulle jag anse att de inte tar något för jobbet de gör.

Vi vägde upp hö och mockade själva, det var det enda.

Jag säger nej till inackorderingar av andra anledningar än att de inte uppskattar vad jag gör eller inte betalar. Tar jag betalt för det jag gör och de betalar för det är ju inte priset fel och jag blir inte besviken. Det är av andra anledningar.

Här runt är det inga problem för många att betala priset jag sätter.

Sedan, utan att vara elak men jag tolkar din första mening som att vill man inte sponsra någons hästägande så ska man inte ha inackorderingar. Om det är så du menar blir jag lite provocerad måste jag säga. Du får gärna förklara vad du menar istället om jag tolkar fel.
 
Fast här anses det som billigt. När jag, för ca 10 år sedan stod inackorderad så betalade jag 3500:- per månad för hage, 1 kg kraftfoder, 10 kilo hö, 4 balar torv och ut- och insläpp samt liten utebana och det anses som självkostnadspris. Då skulle jag anse att de inte tar något för jobbet de gör.

Vi vägde upp hö och mockade själva, det var det enda.

Jag säger nej till inackorderingar av andra anledningar än att de inte uppskattar vad jag gör eller inte betalar. Tar jag betalt för det jag gör och de betalar för det är ju inte priset fel och jag blir inte besviken. Det är av andra anledningar.

Här runt är det inga problem för många att betala priset jag sätter.
Ja det är väl självklart att priserna varierar över landet? Tex så lär det ju finnas jättestora variationer i vad själva stallet kostar för stallägaren. Kostnaden för att köpa en gård varierar ju något enormt - det ger självklart effekt på stallhyrorna.
Likaså foder - köps det in eller tar man eget? Köps det in är det ju en extra mellanhand som ska ha sin del av kakan. Kan man sprida gödslet själv eller behöver man betala för att få det omhändertaget? Osv.

Det går inte att jämföra såhär.

Mitt exempel med stallhyra på 3800 inkluderade förövrigt mindre foder och mindre service än ditt exempel så det går ju inte heller att jämföra.
 
Ja det är väl självklart att priserna varierar över landet? Tex så lär det ju finnas jättestora variationer i vad själva stallet kostar för stallägaren. Kostnaden för att köpa en gård varierar ju något enormt - det ger självklart effekt på stallhyrorna.
Likaså foder - köps det in eller tar man eget? Köps det in är det ju en extra mellanhand som ska ha sin del av kakan. Kan man sprida gödslet själv eller behöver man betala för att få det omhändertaget? Osv.

Det går inte att jämföra såhär.

Mitt exempel med stallhyra på 3800 inkluderade förövrigt mindre foder och mindre service än ditt exempel så det går ju inte heller att jämföra.

Alltså, jag håller ju med dig. Vi pratar egentligen inte alls förbi varandra.
Jag tror nog problemet oftast är hos den som ska vara inackorderad och som kanske inte tänker på just dessa saker.

Det är mer det jag vill belysa och jag tycker att dina inlägg stärker vad jag vill säga.

Där jag stod inackorderad stod jag i 17 år!
Då hade jag haft eget stall en stund före jag flyttade in och visste precis hur det var att vara uthyrare. Det gjorde också vårat samarbete mycket smidigare, såklart.
 
Fast här anses det som billigt. När jag, för ca 10 år sedan stod inackorderad så betalade jag 3500:- per månad för hage, 1 kg kraftfoder, 10 kilo hö, 4 balar torv och ut- och insläpp samt liten utebana och det anses som självkostnadspris. Då skulle jag anse att de inte tar något för jobbet de gör.

Vi vägde upp hö och mockade själva, det var det enda.

Jag säger nej till inackorderingar av andra anledningar än att de inte uppskattar vad jag gör eller inte betalar. Tar jag betalt för det jag gör och de betalar för det är ju inte priset fel och jag blir inte besviken. Det är av andra anledningar.

Här runt är det inga problem för många att betala priset jag sätter.

Sedan, utan att vara elak men jag tolkar din första mening som att vill man inte sponsra någons hästägande så ska man inte ha inackorderingar. Om det är så du menar blir jag lite provocerad måste jag säga. Du får gärna förklara vad du menar istället om jag tolkar fel.

Nej, jag menar om man inte vill ha folk hemma och inte tycker det är värt det så ska man inte ha inackorderingar 😊

Ibland känns det nästan som folk blir provocerade av att vi har lägre hyror här, nu menar jag inte just dig utan överlag.
 
Nej, jag menar om man inte vill ha folk hemma och inte tycker det är värt det så ska man inte ha inackorderingar 😊

Ibland känns det nästan som folk blir provocerade av att vi har lägre hyror här, nu menar jag inte just dig utan överlag.

Ah, ja, då blev det lite tydligare.

Jag tycker om att ha mina medryttare hemma vilka är ganska många och de stökar ner lite men ändå. Det är nog mer det att efter nästan 40 år i hästvärlden så är det så sällan man kan få hyresgäster man faktiskt trivs med. Medryttarna har jag headhuntat så det är nog skillnaden.

Nä, man kan inte bli provocerad av att andra har lägre hyror, det går liksom inte, som också @MiniLi skriver, allt spelar roll i uträknandet av den. Marknaden är fri och så ska det ju vara.

Däremot kan jag bli provocerad av att folk inte förstår vad tid kostar och att någon vill ha betalt för den.
 
Nej, jag menar om man inte vill ha folk hemma och inte tycker det är värt det så ska man inte ha inackorderingar 😊

Ibland känns det nästan som folk blir provocerade av att vi har lägre hyror här, nu menar jag inte just dig utan överlag.
Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att det lät som du tyckte att det inte var okej att stallägaren tog betalt för arbetstid, men jag kan ha läst in något som du inte alls menade. :) Jag blir inte det minsta provocerad av att andra orter har lägre hyror och även om jag betalar väldigt mycket för min stallplats, så tar stallägaren ut ytterst lite vinst och platsen borde nog kosta ännu mer egentligen (det är framförallt marken som kostar)! Så det går ju inte att jämföra rakt av. För mig med mina höga kostnader för stallplats så tycker jag ju personligen att om en stallplats kostar 2500 eller 3500 så är det fortfarande så lite så att det vore inget att bråka om. Om 3500 istället för 2500 gjorde att stallägaren kan få ut en liten slant för sitt arbete skulle jag gärna betala det. Om min stallägare skulle ta ut den faktiska kostnaden, så skulle jag troligen inte ha råd att ha kvar hästen där...
 
Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att det lät som du tyckte att det inte var okej att stallägaren tog betalt för arbetstid, men jag kan ha läst in något som du inte alls menade. :) Jag blir inte det minsta provocerad av att andra orter har lägre hyror och även om jag betalar väldigt mycket för min stallplats, så tar stallägaren ut ytterst lite vinst och platsen borde nog kosta ännu mer egentligen (det är framförallt marken som kostar)! Så det går ju inte att jämföra rakt av. För mig med mina höga kostnader för stallplats så tycker jag ju personligen att om en stallplats kostar 2500 eller 3500 så är det fortfarande så lite så att det vore inget att bråka om. Om 3500 istället för 2500 gjorde att stallägaren kan få ut en liten slant för sitt arbete skulle jag gärna betala det. Om min stallägare skulle ta ut den faktiska kostnaden, så skulle jag troligen inte ha råd att ha kvar hästen där...
Jag skulle tro att @Bison menar att stallägare såklart får ta ut vilka hyror de vill, men beroende på prisläget i området kan det leda till att man får extremt svårt att hitta hyresgäster. Då är det ju såklart upp till stallägaren att välja, vill man ha hyresgäster trots att man inte får den ersättningen man skulle önska eller låter man hellre stallet stå tomt?
 
Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att det lät som du tyckte att det inte var okej att stallägaren tog betalt för arbetstid, men jag kan ha läst in något som du inte alls menade. :) Jag blir inte det minsta provocerad av att andra orter har lägre hyror och även om jag betalar väldigt mycket för min stallplats, så tar stallägaren ut ytterst lite vinst och platsen borde nog kosta ännu mer egentligen (det är framförallt marken som kostar)! Så det går ju inte att jämföra rakt av. För mig med mina höga kostnader för stallplats så tycker jag ju personligen att om en stallplats kostar 2500 eller 3500 så är det fortfarande så lite så att det vore inget att bråka om. Om 3500 istället för 2500 gjorde att stallägaren kan få ut en liten slant för sitt arbete skulle jag gärna betala det. Om min stallägare skulle ta ut den faktiska kostnaden, så skulle jag troligen inte ha råd att ha kvar hästen där...

Självklart får man ta betalt för sin arbetstid 😊
Jag har stått till självkostnadspris i de mindre stallen trots att mycket service ingått. Har dock varit en väldigt uppskattad hyresgäst som alltid hjälper till och gör det där lilla extra. Har väldigt fina referenser, när jag flyttade från orten där jag haft häst i sju år grät min stallägare ❤️
Uppenbarligen tycker stallägarna att det är värt mer än att få in några extra kronor för den tiden de lägger på min häst.

Jag är inte höginkomsttagare och är väldigt tacksam för att jag har bra hyra, det gör att jag har råd att träna och göra roliga saker med min häst 😊
 
Jag tror man också kan bli lite bitter när man är uthyrare. Det har sällan egentligen med pengar att göra, känner jag. Det är mer värderingen av vad jag gör eller ligger ute med (foder t.ex).

När vi haft hingstar på station och valacken blir ensam hemma har jag t.ex bett någon ställa sin häst här över sommaren som om den vore inackorderad. Det vill säga, de tar själva hand om hästen och mockar eller vad vi nu kommit överens om.
Då har jag bara tagit betalt för foder eftersom det är endast till min fördel egentligen.

På det sättet blir det en win win-situation. Det blir billigare för dem en sommar och min häst får sällskap.
 
Jag skulle tro att @Bison menar att stallägare såklart får ta ut vilka hyror de vill, men beroende på prisläget i området kan det leda till att man får extremt svårt att hitta hyresgäster. Då är det ju såklart upp till stallägaren att välja, vill man ha hyresgäster trots att man inte får den ersättningen man skulle önska eller låter man hellre stallet stå tomt?

Hur ser det ut i Sverige egentligen? Finns det mer platser än hästar? Är det svårt att få hyresgäster?

Det måste väl egentligen vara samma där; att det är olika i olika områden. Här där jag bor tror jag det är lätt att få sitt stall fullt, det är bara frågan om vad man vill ta in.

För mig personligen är det bättre att ha stallet tomt, just nu iallafall. Förutom mina egna hästar då.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 452
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp