Bukefalos 28 år!

Angående stallinspektion

Bellafjella

Trådstartare
Hej.

Läste för några dagar sedan i Lokaltidningen att alla stall här i Åstorp ska inspekteras nu till hösten eftersom det var några år sedan det skedde.

Helt okej tycker jag - vi har inget att direkt oroa oss för i vårt stall för våra hästar är välmående och välskötta med bra boxar och stora härliga hagar och de är ute mycket.

Men vi har några "frågetecken" och därför undrar jag: när man läser på Jordbruksverkets sida så står det ju bestämda minimått på boxar, takhöjd etc. Under de måtten får man inte "sjunka".

Men sen när det gäller måtten på stallgångar, dörrar å sånt så står det så här:

"Tänk på det här!
För att miljön i stallet ska vara så bra som möjligt bör stallet också ha följande mått
Boxdörr och stalldörr bör vara: 1,2 x 2,2 m

Stallgångar bör vara:

3,5 meter mellan två spiltrader i ridskolestall
2,5 meter mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg:
3,5 meter mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången
3,0 meter bakom hästar som hålls i spilta"


Det står alltså bör vara! Innebär det att de inte kan kräva dessa mått?
 
Sv: Angående stallinspektion

Hej.

Läste för några dagar sedan i Lokaltidningen att alla stall här i Åstorp ska inspekteras nu till hösten eftersom det var några år sedan det skedde.

Helt okej tycker jag - vi har inget att direkt oroa oss för i vårt stall för våra hästar är välmående och välskötta med bra boxar och stora härliga hagar och de är ute mycket.

Men vi har några "frågetecken" och därför undrar jag: när man läser på Jordbruksverkets sida så står det ju bestämda minimått på boxar, takhöjd etc. Under de måtten får man inte "sjunka".

Men sen när det gäller måtten på stallgångar, dörrar å sånt så står det så här:

"Tänk på det här!
För att miljön i stallet ska vara så bra som möjligt bör stallet också ha följande mått
Boxdörr och stalldörr bör vara: 1,2 x 2,2 m

Stallgångar bör vara:

3,5 meter mellan två spiltrader i ridskolestall
2,5 meter mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg:
3,5 meter mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången
3,0 meter bakom hästar som hålls i spilta"


Det står alltså bör vara! Innebär det att de inte kan kräva dessa mått?


Precis :) bör är något som är bra men inget tvång
 
Sv: Angående stallinspektion

Sorry, var lite för snabb med min fråga - hittade en äldre tråd där detta diskuterats mycket.

Moderator får gärna ta bort min tråd :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 123
Anläggning Jag kommer eventuellt behöva byta stall och min häst är 174 i manken, så att det inte kommer va helt enkelt att hitta stall är jag...
Svar
5
· Visningar
1 038
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 704
Senast: Lavinia
·
Anläggning Ska bygga två boxar i ett utrymme där det antagligen stått kalvar nån gång i tiden. Måtten invändigt är 7,93 m x 3,02 m så jag tänkte...
Svar
11
· Visningar
1 854
Senast: Minnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp