Bukefalos 28 år!

Det här med mått..

TheRedLightning

Trådstartare
Jag kommer eventuellt behöva byta stall och min häst är 174 i manken, så att det inte kommer va helt enkelt att hitta stall är jag medveten om. Hittade ett stall där takhöjden var ok, men där de säger att boxdörren är för liten för min stora häst.

Det enda jag hittar om det är detta är boxens storlek beroende hur hög hästen är och så takhöjden, men inget om boxdörrarna, det står ingenting om speciella mått enbart för hur hög hästen är..? :confused:

Mått för dörrar
Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt. Som ett allmänt råd anges att boxdörrar och stalldörrar bör vara 1,2 x 2,2 meter.


Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Så som jag tolkar det är det samma boxdörrsmått för alla hästar, eller är det något nytt eller gammalt som hänger kvar? Vart ifrån kommer det?

Genuint nyfiken, vill lära mig om det är något jag missat.
 
När det gäller dörrar är formuleringen "bör" och inte "ska" vilket innebär att en lite för smal dörr inte innebär förbud mot att hålla häst i det aktuella utrymmet.
Och ja, det är samma för alla.

Vid min §16 kontroll, kommenterades att stalldörrarna är lite smala (gammalt uthus) men behöver inte åtgärdas.
 
Vill också se att det är "bör" inte "skall",

Däremot står det ju självklart stallägaren fritt att göra bedömningen att hästen är för stor för att fungera för anläggningens ägare.
 
Det har ju stor betydelse hur dörren är placerad också. Tex om hästen måste göra en snäv sväng genom dörren eller om den kan gå rakt fram.
 
Det är inte så att det är en halvdörr och att den är för låg för att det ska vara lämpligt att placera en så stor häst där.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej. Läste för några dagar sedan i Lokaltidningen att alla stall här i Åstorp ska inspekteras nu till hösten eftersom det var några...
Svar
2
· Visningar
1 299
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 943
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 491
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp