Bukefalos 28 år!

Ångest för att sova?

_Charlotte_

Trådstartare
Finns det någon som känner igen sig?

Jag har problem med att somna. Inte så att jag inte gör det, men jag får ångest varje natt. Kan ligga och läsa tills ögonen går i kors, men så fort jag släcker så kommer ångesten och rädslorna. Det dumma är förstås att jag inte har nån anledning till det :banghead: Jag drömmer inga mardrömmar (iallafall inte som jag minns) och jag har inte varit med om något obehagligt när jag sovit, så rädslan är ju helt obefogad...
Det jag är rädd för är helt enkelt att vara "borta", att timmarna går utan att jag märker vad som händer. Och det är ju en helt idiotisk rädsla med tanke på att sömn inte är något som går att välja bort O_o

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske höra om någon haft liknande problem (hypnofobi heter det visst) och kanske blivit av med det på något vis?
Eller bara om någon ändå har nåt tips, för det tar på krafterna att avsluta varje kväll med att vara rädd och ha ångest tills jag somnar :crazy:
 
Men usch vad jobbigt det låter! Jag har tyvärr inga egna erfarenheter men en nära vän som hade extrema problem med mardrömmar, det var på den nivån att hon vaknade upp och skrek varje natt. Det ledde såklart till att hon inte ville sova alls.
Det som hjälpt henne är att ha det ljust när hon sover. En liten nattvandrare och aldrig rullgardinen nere. Det går också bättre när hon inte sover själv.

Har du provat ändra nått när du ska sova? Ljust/mörkt, möblera om sovrummet, sova i ett annat rum, ändra rutiner kring att gå och lägga dig?
 
Jag hade rätt stora problem med nattskräck och nattångest när jag var yngre. Nuförtiden är det nästan helt borta men om jag får mentala dippar kan det komma tillbaka.

Det som hjälpt mig har faktiskt varit att ha på något slags ljud i rummet, tex radio eller ljudet av en välkänd TV-serie. Jag vet att det egentligen inte rekommenderas för sömnproblem eftersom det anses störa hjärnan men för mig har det fungerat bra. I perioder då jag har svårt att somna och vaknar ofta (ibland efter hemska mardrömmar) tycker jag det är skönt att vakna upp till någonting istället för bara ett tyst becksvart mörker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 140
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 004
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 866
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp