Bukefalos 28 år!

Ångest pga betyg

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej allihopa! Jag går i 2:an på ett naturbruksgymnasie, pluggar djursjukvård. Jag ska förmodligen plugga till sjuksköterska efter min utbildning så därför läser jag högskoleförberedande ämnen. Alltså Matte 2a, Svenska 2 & 3, Engelska 6 osv. Jag har varit djupt deprimerad i många år och har regelbundet varit på BUP. Har också en grymt jobbig ångest varje dag och all press från skolan gör det ju inte bättre..
Jag är så rädd att mina betyg inte räcker till, jag vill så gärna få en bra framtid eftersom min uppväxt har varit skit. Och alla mina betyg hänger ju på min framtid.
Jag har inte jätte bra betyg, engelska och svenska ligger jag väl på C nivå. Matte har jag dock jätte svårt med, jag är inte säker på att jag kommer klara att gå ut med godkända betyg i Matte 2a. Jag har sån jävla ångest, har någon vart i en liknande sits som jag är? Jag kan inte tänka positivt, det går bara inte. Och jag är rädd att jag kommer ge upp ifall jag få F i något betyg, t.ex. Matte.
Jag tror jag bara behöver lite pepp och höra hur det har gått för er?
Jag kämpar verkligen med skolan, pluggar som en galning, men det räcker inte alltid.
Jag vill så gärna komma in på min drömutbildning, skaffa ett bra jobb som jag tycker är roligt och som är hyfsat välbetalt, så att jag klarar mig utan att gå och oroa mig om ekonomin också..
Flummigt inlägg men men.
Tack på förhand
 
Se till att få godkänt i de ämnen du behöver för att bli behörig till den utbildning du vill gå och satsa på högskoleprovet. Nu kollade jag bara lite snabbt, men för att gå sjuksköterskeprogrammet i t.ex. Lund så krävs 1,2 på HP (troligtvis lägre på andra lärosäten, kan rent av vara markant lägre) och det är möjligt att nå även om du har svårt med matte. Jag hade stora problem med gymnasiematten, tog mig tre (eller var det fyra?) försök att klara det som då hette matte A, men när jag väl klarade det så hade jag också tillräckligt på fötterna för att klara högskoleprovet med bra resultat.

Så om jag hade varit du hade jag lagt krut på att få godkänt i matte 2a, eftersom du behöver det för att bli behörig, och sedan satsat på högskoleprovet.

Kan ju berätta att jag hoppade av gymnasiet både en och två gånger och efter att ha jobbat ett gäng år tog tag i det hela 2011, året jag skulle fylla 28. Skaffade mig behörighet till högskolan och kom in på juristprogrammet höstterminen 2012. Läser nu tredje året och det går så makalöst mycket bättre än vad gymnasiet nånsin gjorde. Med andra ord; livet står och faller inte med gymnasiet, men det blir förstås jobbigare om man ska snirkla sig via alternativa vägar så försök att ta dig i mål! Läxhjälp som Lovisaleonora föreslog är ett kanontips. Vissa kommuner erbjuder läxhjälp efter skoltid, man kan fixa hjälp privat eller så kan du kolla på närmsta högskola om det finns någon matematiklärarstudent som vill träna på sina färdigheter.
 
Just för matte-biten finns ju mattecentrum som har gratis räknestugor lite här och var, fast kanske inte i din närhet? Även matteboken.se vet jag har hjälpt många.

Sen om du mår dåligt så är det viktigt att du får hjälp med det, kan du prata med BUP igen eller kanske en kurator eller liknande på skolan? Man ska inte behöva må dåligt över det man gör varje dag. Det viktiga för att komma in på utbildningen är att du har behörigheten, när och hur du får den är mindre viktigt än hur du mår.

När du sen har behörigheten kan du ju göra högskoleprovet för att komma in. De goda nyheterna där är att det är relativt låga intag på sjuksköterskeprogrammet på många orter - från 0,4 - och att utbildningen finns på typ 25 olika högskolor.
 
Har du försökt få pepp från dina lärare. Berätta om dina ambitioner och att du verkligen vill och försöker, så tror jag att du får bra pepp det hållet.
 
Hej allihopa! Jag går i 2:an på ett naturbruksgymnasie, pluggar djursjukvård. Jag ska förmodligen plugga till sjuksköterska efter min utbildning så därför läser jag högskoleförberedande ämnen. Alltså Matte 2a, Svenska 2 & 3, Engelska 6 osv. Jag har varit djupt deprimerad i många år och har regelbundet varit på BUP. Har också en grymt jobbig ångest varje dag och all press från skolan gör det ju inte bättre..
Jag är så rädd att mina betyg inte räcker till, jag vill så gärna få en bra framtid eftersom min uppväxt har varit skit. Och alla mina betyg hänger ju på min framtid.
Jag har inte jätte bra betyg, engelska och svenska ligger jag väl på C nivå. Matte har jag dock jätte svårt med, jag är inte säker på att jag kommer klara att gå ut med godkända betyg i Matte 2a. Jag har sån jävla ångest, har någon vart i en liknande sits som jag är? Jag kan inte tänka positivt, det går bara inte. Och jag är rädd att jag kommer ge upp ifall jag få F i något betyg, t.ex. Matte.
Jag tror jag bara behöver lite pepp och höra hur det har gått för er?
Jag kämpar verkligen med skolan, pluggar som en galning, men det räcker inte alltid.
Jag vill så gärna komma in på min drömutbildning, skaffa ett bra jobb som jag tycker är roligt och som är hyfsat välbetalt, så att jag klarar mig utan att gå och oroa mig om ekonomin också..
Flummigt inlägg men men.
Tack på förhand

Nu jobbar jag inte på gymnasiet men på högstadiet och även där kan en del känna samma ångest inför nästa skolform. Prata med din mentor angående dina svårigheter. Om du inte känner att du kan prata med din mentor (eller matteläraren) så kontakta SYV, kurator eller skolsköterskan. Det bör finnas specialpedagog eller speciallärare på skolan att få hjälp av. Finns det annan läxhjälp i kommunen så se till att få ta del av den, i min kommun finns det till exempel på biblioteket. Kolla upp om det finns någon person i din närhet som är duktig på matte som kanske kan hjälpa dig. Själv hade jag jättesvårt med matten genom hela skoltiden och fick sitta och räkna extra med min pappa för att klara det, han har både före och efter det hjälpt andra som haft jobbigt med matte (han är i grunden matte- och fysiklärare).
 
Hej allihopa! Jag går i 2:an på ett naturbruksgymnasie, pluggar djursjukvård. Jag ska förmodligen plugga till sjuksköterska efter min utbildning så därför läser jag högskoleförberedande ämnen. Alltså Matte 2a, Svenska 2 & 3, Engelska 6 osv. Jag har varit djupt deprimerad i många år och har regelbundet varit på BUP. Har också en grymt jobbig ångest varje dag och all press från skolan gör det ju inte bättre..
Jag är så rädd att mina betyg inte räcker till, jag vill så gärna få en bra framtid eftersom min uppväxt har varit skit. Och alla mina betyg hänger ju på min framtid.
Jag har inte jätte bra betyg, engelska och svenska ligger jag väl på C nivå. Matte har jag dock jätte svårt med, jag är inte säker på att jag kommer klara att gå ut med godkända betyg i Matte 2a. Jag har sån jävla ångest, har någon vart i en liknande sits som jag är? Jag kan inte tänka positivt, det går bara inte. Och jag är rädd att jag kommer ge upp ifall jag få F i något betyg, t.ex. Matte.
Jag tror jag bara behöver lite pepp och höra hur det har gått för er?
Jag kämpar verkligen med skolan, pluggar som en galning, men det räcker inte alltid.
Jag vill så gärna komma in på min drömutbildning, skaffa ett bra jobb som jag tycker är roligt och som är hyfsat välbetalt, så att jag klarar mig utan att gå och oroa mig om ekonomin också..
Flummigt inlägg men men.
Tack på förhand
Skulle du inte klara matten under gymnasiet så kan du läsa upp betygen på komvux sen. Och skulle totalpoängen inte räcka till i slutänden så satsa på högskoleprovet!
 
Ofta har bibliotek och liknande läxhjälp. Det kan vara något att titta på om du känner att du behöver få gå igenom matten i lugn och ro på någon annan arena än i klassrummet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 969
Senast: fejko
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 682
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 456
Kropp & Själ Det var länge sen jag skrev och mycket har hänt sen dess. Jag hade/har en ätstörning och en del andra diagnoser. Mitt mående är svajigt...
Svar
17
· Visningar
1 925
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp