Bukefalos 28 år!

LillaVita

Trådstartare
Hej, nu vänder jag mig till er kloka bukemänniskor.

Gick precis hem från att parkerat bilen, på vägen möter jag två personer som är ute och går med (vad jag antar är) deras hundar.
Tjejen hade en liten hund som jag inte riktigt tittade noga på. Mannen hade någon Greyhound liknande ras (är inte helt hemma på sådana raser).

Det högg verkligen i magen när jag såg hans hund. Jag vet att de raserna i sig är väldigt smäckra, men här såg man VARJE ben på kroppen, VARENDA ryggkota, svansen var långt in mellan benen och ögonen helt matta och tomma.

Då mannen verkade väldigt speciell och dessutom var av det större slaget (ca 2m á 100 kg) kändes det inte som rätt tillfälle att säga något.

Nu undrar jag om man kan anmäla detta? För i mina ögon, trots att "mötet" inte var längre än 5-10 sek, var detta ett klart fall av vanvård.
Jag såg vilken port de gick in i, har alltså en möjlig adress.
Däremot så har jag bott mindre än ett kvarter ifrån i fem månader och aldrig sett hunden förut. Har även frågat sambon, men han har inte heller sett den.

Så hur gör man nu?
 
Sv: Anmäla?

Dom kanske nyligen har skaffat/räddat hunden och ska försöka göda upp den igen. Eller så kanske den är sjuk men står under behandling.
 
Sv: Anmäla?

Kan det vara en omplaceringshund som inte hunnit äta upp sig ännu?

Innan anmälan tycker jag att du skall försöka prata med dem, det behöver inte bli otrevligt. Fråga artigt om hundrasen, och varför den ser så tunn ut.

Tror inte att polisen gör så mycket även om du anmäler, men försök fotografera, eller ännu hellre filma, hunden, om ägarna visar sig vara knäppa. Finns filmbevis så kanske polisen agerar.
 
Sv: Anmäla?

Hej, nu vänder jag mig till er kloka bukemänniskor.

Gick precis hem från att parkerat bilen, på vägen möter jag två personer som är ute och går med (vad jag antar är) deras hundar.
Tjejen hade en liten hund som jag inte riktigt tittade noga på. Mannen hade någon Greyhound liknande ras (är inte helt hemma på sådana raser).

Det högg verkligen i magen när jag såg hans hund. Jag vet att de raserna i sig är väldigt smäckra, men här såg man VARJE ben på kroppen, VARENDA ryggkota, svansen var långt in mellan benen och ögonen helt matta och tomma.

Då mannen verkade väldigt speciell och dessutom var av det större slaget (ca 2m á 100 kg) kändes det inte som rätt tillfälle att säga något.

Nu undrar jag om man kan anmäla detta? För i mina ögon, trots att "mötet" inte var längre än 5-10 sek, var detta ett klart fall av vanvård.
Jag såg vilken port de gick in i, har alltså en möjlig adress.
Däremot så har jag bott mindre än ett kvarter ifrån i fem månader och aldrig sett hunden förut. Har även frågat sambon, men han har inte heller sett den.

Så hur gör man nu?

Du kan ju alltid gå fram och fråga ägaren lite mer allmänna frågor ex. vilken ras, hur gammal hunden är mm. Det kanske framkommer att ägaren precis fått hunden och den varit vanvårdad och att den är på bättringsvägen. Men för säkerhetskull skulle jag dokumentera hundens kondition och försöka hålla extra utkik. Du kan ringa Länsstyrelsen, Jordbruksverket (?) eller polisen och höra vad de har att säga om saken och vad du han göra. Någon annan bukare har säkert bättre koll på vilken instans som är effektivast. Lycka till!

Tillägg: såg nu att du fått liknande svar...
 
Sv: Anmäla?

Tror som tidigare att man ska vara försiktig med att anmäla innan man vet vad som orsakat tillståndet. Vi har tex en häst i stallet där du ser nästan varje ben. Men vet har varit ute och kollat på hästen och åtgärdat tänder och annat. Hon har helt enkelt svårt att ta åt sig näring. Trots detta är hon oerhört pigg! Hästen är ett 24:årigt gammalt avelssto. Och vi hoppas att hon ska få en sista sommar med oss.

Så innan du gör något tycker jag att du ska prata med hundägaren!
 
Sv: Anmäla?

*delvis knapplån*

Tack alla!
Jag ska definitivt höra mig för om jag möter dem igen!
Bra med kloka människor eftersom djurhjärtat reagerar på studs
och bara vill väl! :)
 
Sv: Anmäla?

Oj då hade jag varit anmäld en massa ggn.MIn hane ( som jag tog bort nyligen pga artros ) var skrämmande mager i perioder.Du måste tänka på att en vinthund/greyhound rasar enormt snabbt i vikt.Jag räknade inte uppgång i kg utan gram på min hane.Han var 76 cm hög och vägde som mest 35 kg men han var nere i 29,4 när han var som smalast.
Min tik som inte är så intresserad av mat kan också bli smal i perioder och när hon löper matvägrar hon efter två dagar med lite mat är hon också bra smal
 
Sv: Anmäla?

Hade en gång i tiden en 89 cm hög Borzoi. Som fullt utväxt och i god kondition snittade han runt 58 kg.
Vid 2 års ålder var han inte färdig och vägde inte så mycket men efter att ha opererats för magomvridning vägde han 42 kg när han kom hem från djursjukhuset. Det tog ett helt år att sätta ordentligt hull på honom igen.

Så det kan finnas många anledningar till att en vinthund som väldigt snabbt går ur sig ser alldeles förskräcklig ut.

Det är dessutom inte ovanligt att unghundar äter dåligt och ännu inte lagt på sig massa så att massor av ben putar ut både här o där. Och detta är ganska normalt.

Sen finns det även extrema vinthundsraser som t ex Azawakh som har väldigt upprättstående höftben och i allmänhet är magrare än andra vinthundsraser. Om det kan kan man tycka vad man vill men det är fortfarande inte fråga om vanvård.
http://www.google.com/images?q=azaw...esult_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCYQsAQwAA
 
Sv: Anmäla?

Just Azawakh var min första tanke oxå, man kanske skall ta reda på saker innan man börjar fundera på att anmäla.
 
Sv: Anmäla?

Känns ju lite extremt att anmäla på de grunderna?

En kompis till mig fick hem en unghund utan både muskler och fett. Låg han på sidan såg man hjärtat genom revbenen. Trots att han åt som en häst tog det låååång tid innan han såg "frisk" ut. Trots att han var fullt frisk och glad från första dagen. Det kanske är samma med hunden du såg?
 
Sv: Anmäla?

Som många andra skrivit, försök ta reda på varför den är så mager först :)

Jag har en hund som är mager, de som tar på honom reagerar alltid över att han är så mager och frågar om han inte får någon mat.. Ehm, jo han får mat men han äter den inte! Jag har försökt med massa olika foder i över ett års tid, men han är helt enkelt inte intresserad av att äta. Tur att han har mycket päls så det inte syns, då hade jag nog blivit anmäld måååånga gånger :D
 
Sv: Anmäla?

Innan jag började vara mer på buke så ville jag anmäla bara av synen. Men efter att ha läst mycket lugnande kommentarer här så har jag insett att man bör ta reda på mer fakta innan. Sedan började jag jämföra med mig själv:

Fick hem en vanvårdskatt, mager och jävlig. Kan uppfattas som vanvård av mig innan han gick upp i vikt.

Köpte min vovve som då kunde låta bli att äta lite som hon ville. Hon blev aldrig mager men det ser ofta ganska illa ut när en grövre hundras är tunn. Kan uppfattas som misskötsel.

Fick hem en annan katt som inte blivit utsatt för vanvård, men hade otroligt svårt att gå upp i vikt. Detta problemet är löst nu, men skulle kunna uppfattas som svag misskötsel/slarv.
30962509.jpg


Min häst har haft sin beskärda del av perioder med "smalhet" då han har svårt att hålla hullet, kan också missuppfattas.
30962543.jpg


Tog hem 2 hästar som blivit misskötta. De var magra båda två, men göddes upp hemma hos mig. Dock kan man ju lätt tro att det var mitt fel.

Detta var bara exempel på hur det skulle kunna vara!
Dock vore det ju alldeles toppen om du fortsatte hålla ett öga, och tillochmed kontaktar dom. Kan ju tyvärr vara åt andra hållet också!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 078
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag bor med en tjej som har en malle, han har varit tjänstehund i 4 år, slutade i somras, innan jobbade han 3 dagar i veckan alt nätter...
Svar
10
· Visningar
2 218
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Har sett många gnäll och "skriva av sig" trådar så jag provar väl med det jag också.. Kanske kan hjälpa:p Var på "min" klubb och...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Zantha
·
Övr. Hund Jag ska försöka fatta mig kort. Nått har hänt med min hund.Och jag blir mer och mer osäker..(snart 3 årig tik Akita/dobermann mix) Det...
Svar
19
· Visningar
1 287
Senast: Dean
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp