Bukefalos 28 år!

Annorlunda julmat?

Brie

Trådstartare
Julskinka, lax och prinskorvar i all ära. Redan efter julmiddagen med jobbet är jag rätt mätt vad gäller de traditionella julerätterna. Vad har Bukeoraklet för tips på annorlunda julanrättningar? Gärna med mycket smak och inte allt för avancerad tillagning :)
 
Julskinka, lax och prinskorvar i all ära. Redan efter julmiddagen med jobbet är jag rätt mätt vad gäller de traditionella julerätterna. Vad har Bukeoraklet för tips på annorlunda julanrättningar? Gärna med mycket smak och inte allt för avancerad tillagning :)

Sambons moster brukar göra någon slags bulgur-anrättning med saffran och granatäpple som är supergod.
Vegansk mandel- och solrospastej brukar vi också ha på julbordet. Eller ja, det brukar i stort sett vara helt veganskt/vegetariskt med undantag för någon liten fisk. Även om julen traditionellt sett är en väldigt "köttig" högtid finns mängder av supergod vegansk/vegetarisk mat, men de två är de enda jag kommer på just nu
 
I år ska vi äta Indisk mat på julafton!! Det ska bli SÅ härligt! Duka vackert med rött och guld och så en massa små rätter; olika sorters bröd, chutneys, olika sorters ris (vanligt Basmati, saffran, vegetable rice osv) , onion bhajis (felstavat...?) , saag alo (säkert också felstavat...), och några andra rätter varav en med kyckling, i övrigt bara vegetariskt. Öl till.

Det blev så sedan dottern blivit vegetarian, nästan helt vegan och det därför var svårt att hitta typiska julrätter som passade henne OCH hennes pappa, som är engelsman och får spader vid blotta tanken på sill och andra svenska jultraditioner. Det blev ett tvärt kast österut och ett samfälligt JA!! till Indiskt julbord! (Nån som har fler tips att komma med?? Efterrätten kan bli knepig, jag är inte helt förtjust i indiska desserter.)
 
I år ska vi äta Indisk mat på julafton!! Det ska bli SÅ härligt! Duka vackert med rött och guld och så en massa små rätter; olika sorters bröd, chutneys, olika sorters ris (vanligt Basmati, saffran, vegetable rice osv) , onion bhajis (felstavat...?) , saag alo (säkert också felstavat...), och några andra rätter varav en med kyckling, i övrigt bara vegetariskt. Öl till.

Det blev så sedan dottern blivit vegetarian, nästan helt vegan och det därför var svårt att hitta typiska julrätter som passade henne OCH hennes pappa, som är engelsman och får spader vid blotta tanken på sill och andra svenska jultraditioner. Det blev ett tvärt kast österut och ett samfälligt JA!! till Indiskt julbord! (Nån som har fler tips att komma med?? Efterrätten kan bli knepig, jag är inte helt förtjust i indiska desserter.)
Vi åt indiskt förra julen, bästa julmaten ever!
 
Jag gjorde en kycklinggryta som innehöll julmust och ingefära igår, det skulle kanske vara något? Busenkel att göra, Googla julmuskyckling så får du upp recept :)
 
Långkål och hasselbackspotatis! Är för mig helt självklar julmat tillsammans med skinkan men har insett med åren att det inte alls finns överallt. Vansinnigt gott är det i varje fall! :d
 
Vi gör alltid sushi till julbordet! Bryter av fint med lite wasabi och soja. Alltså inga jättemängder utan en-två rullar bara.

Åh, sushi :love: Nån som testat det med gravad eller kallrökt lax? Om inte, så kommer jag kanske bli den första. :d
 
Sambons moster brukar göra någon slags bulgur-anrättning med saffran och granatäpple som är supergod.
Vegansk mandel- och solrospastej brukar vi också ha på julbordet. Eller ja, det brukar i stort sett vara helt veganskt/vegetariskt med undantag för någon liten fisk. Även om julen traditionellt sett är en väldigt "köttig" högtid finns mängder av supergod vegansk/vegetarisk mat, men de två är de enda jag kommer på just nu

Saffransbulgur låter lovande. Borde väl gå fint att förbereda dagen innan dessutom?
 
I år ska vi äta Indisk mat på julafton!! Det ska bli SÅ härligt! Duka vackert med rött och guld och så en massa små rätter; olika sorters bröd, chutneys, olika sorters ris (vanligt Basmati, saffran, vegetable rice osv) , onion bhajis (felstavat...?) , saag alo (säkert också felstavat...), och några andra rätter varav en med kyckling, i övrigt bara vegetariskt. Öl till.

Det blev så sedan dottern blivit vegetarian, nästan helt vegan och det därför var svårt att hitta typiska julrätter som passade henne OCH hennes pappa, som är engelsman och får spader vid blotta tanken på sill och andra svenska jultraditioner. Det blev ett tvärt kast österut och ett samfälligt JA!! till Indiskt julbord! (Nån som har fler tips att komma med?? Efterrätten kan bli knepig, jag är inte helt förtjust i indiska desserter.)

Det låter som ett julbord i min smak :D
 
Jag gjorde en kycklinggryta som innehöll julmust och ingefära igår, det skulle kanske vara något? Busenkel att göra, Googla julmuskyckling så får du upp recept :)

Den ska googlas på! Gjorde fläskfilégryta med kanel och ingefära igår, så why not julmustgryta :up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp