Bukefalos 28 år!

Annorlunda julmat?

5339992959_a79d3d9578.jpg

Passar bra till:
49981_1211830963.jpg


:rofl: :rofl: :rofl:
Ja alltså jag är ju glad att det i alla fall inte är jag som är skyldig för nummer två... :rofl:
 
Julskinka, lax och prinskorvar i all ära. Redan efter julmiddagen med jobbet är jag rätt mätt vad gäller de traditionella julerätterna. Vad har Bukeoraklet för tips på annorlunda julanrättningar? Gärna med mycket smak och inte allt för avancerad tillagning :)

Vi har alltid grönkålspaj med valnötter på julbordet! I år testar jag en ny variant (från Coops hemsida) med fetaost istället för Västerbottensost.
 
Vi har alltid grönkålspaj med valnötter på julbordet! I år testar jag en ny variant (från Coops hemsida) med fetaost istället för Västerbottensost.
Jag är lite inne på att göra en grönkålspaj med hasselnötter och Västerbottenost, fast inte till julafton till någon vanlig måltid nu under ledigheten. Förbereder du kålen innan du kör in pajen i ugnen? (Steker, förväller?)
 
Ett av de få nytillskotten på vårt julbord de senaste åren är en rödkålssallad med äpple, rödvinsvinäger och svartvinbärssaft som gör sig väldigt bra ihop med feta köttbullar, prinskorvar och jansson. Syrlig och lite krispig och väldigt god!
 
Ett av de få nytillskotten på vårt julbord de senaste åren är en rödkålssallad med äpple, rödvinsvinäger och svartvinbärssaft som gör sig väldigt bra ihop med feta köttbullar, prinskorvar och jansson. Syrlig och lite krispig och väldigt god!

Det där låter gott! Jag har tänkt göra en kupp och inkludera en saffranscouscous (eller bulgur beroende på vad jag har mest av hemma) med granatäppelkärnor på julbordet i år, kanske med paprika eller något annat lite krispigt i. :)
 
Ett av de få nytillskotten på vårt julbord de senaste åren är en rödkålssallad med äpple, rödvinsvinäger och svartvinbärssaft som gör sig väldigt bra ihop med feta köttbullar, prinskorvar och jansson. Syrlig och lite krispig och väldigt god!

Ooh, lät riktigt nice. Har du receptet?
 
Det där låter gott! Jag har tänkt göra en kupp och inkludera en saffranscouscous (eller bulgur beroende på vad jag har mest av hemma) med granatäppelkärnor på julbordet i år, kanske med paprika eller något annat lite krispigt i. :)
Eller hackade nötter, om alla tål det? Jag gjorde ris på ungefär det sättet häromdagen och ska utveckla det vidare imorgon.
 
Ooh, lät riktigt nice. Har du receptet?

Tyvärr inte mer specifikt än det jag skrev ovan. Strimlad rödkål, rivet äpple, en hutt svartvinbärssaft och en hutt rödvinsvinäger. Smaka av med salt och peppar och låt gärna stå en stund och dra sig. Är minst lika god dagen efter.
 
Eller hackade nötter, om alla tål det? Jag gjorde ris på ungefär det sättet häromdagen och ska utveckla det vidare imorgon.

Ja, jag tänkte på nötter men den enda jag kom på som lät god var hasselnötter, som pappa inte riktigt tål. (Han kan äta ett par, men får kli i halsen och ögonen, ingen anafylaktisk chock i sikte alltså utan mest irritation. Dessutom kan han äta hasselnötter i kakor och t.ex Marabou schweizernöt utan problem, så det kanske är så att de behöver rostas för att inte vara allergiframkallande? Han tål inte äpplen heller, råa, men i äppelkaka osv. går det fint.)

Valnötter kanske skulle gå bra annars? Jag tänkte även på pumpafrön, men var så jäkla dyra. Solrosfrön har jag hemma, kanske kan rosta dem i panna?
 
Ja, jag tänkte på nötter men den enda jag kom på som lät god var hasselnötter, som pappa inte riktigt tål. (Han kan äta ett par, men får kli i halsen och ögonen, ingen anafylaktisk chock i sikte alltså utan mest irritation. Dessutom kan han äta hasselnötter i kakor och t.ex Marabou schweizernöt utan problem, så det kanske är så att de behöver rostas för att inte vara allergiframkallande? Han tål inte äpplen heller, råa, men i äppelkaka osv. går det fint.)

Valnötter kanske skulle gå bra annars? Jag tänkte även på pumpafrön, men var så jäkla dyra. Solrosfrön har jag hemma, kanske kan rosta dem i panna?
Jag tänkte valnötter. De passar ju också tematiskt till bulgut/couscous, saffran och granatäpple.
 
Jag ska göra en sallad på strimlad rödkål, rödlök, Ingrid Marie, nötter och till det en dressing på gräddfil och Dijonsenap, ev lite nymald svartpeppar. God för sig och gott som tillbehör. :d
 
Jag är lite inne på att göra en grönkålspaj med hasselnötter och Västerbottenost, fast inte till julafton till någon vanlig måltid nu under ledigheten. Förbereder du kålen innan du kör in pajen i ugnen? (Steker, förväller?)

Jag steker kålen först. Hasselnötter blir ju också jättegott i grönkålspajen! Hade glömt att jag använt det istället för valnötter ibland så tack för påminnelsen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 663
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp