Bukefalos 28 år!

Anpassa symönster?

Asa_S

Trådstartare
För två år sedan fick jag pengar till en ullkappa men det tycks helt omöjligt för mig att hitta en som passar. I går hittade jag en som jag tyckte var OK men jag tyckte fortfarande det såg konstigt ut och kunde knappt röra armarna så jag frågade en expedit om råd. Hon tryckte upp den från midjan och uppåt och plötsligt såg den inte alls konstig ut längre utan riktigt bra, men så fort hon släppte åkte den ner och blev ett fängelse igen. Jag har ju sytt en del i min dagar och redan innan detta börjat kolla runt efter mönster för att sy en egen men hur gör man för att anpassa symönstret efter sig själv?

Jag har ganska bred bröstkorg och därmed breda axlar utan att vara överdrivet muskulös. Avståndet mellan nedre revbenen och höftkammarna är ganska kort så jag har inte någon jättemarkerad midja och väljer därför gärna kläder med lite siluett eftersom jag annars gärna ser överviktig ut trots att jag inte är det. Något kort rygg, om jag ska gå efter den nya erfarenheten från igår.

Det finns alltså lite saker som kan behöva justeras i mönstret innan man sätter saxen i tyget... men HUR gör man rent praktiskt? Och är det någon som har tips på något ställe med stor sortering på mönster - de som fanns på Olssons tyg var inte helt vad jag var ute efter och jag tyckte utbudet var magert jämfört med vad jag minns.
 
Sv: Anpassa symönster?

Antar att du har koll på hur man väljer rätt strl i mönster, sen när du hittat det som passar bäst, så jämför du dina mått med mönstrets lite mer noggrant, gör ev ändringar och sen syr du upp ett provplagg, i ett tyg som liknar funktionen som ditt riktiga tyg (tex är det ostretchigt du ska ha sen, då bör provet också ha ett tyg som är ostretchigt). Sen ser man hur det passar, och gör ev ändringar i mönstret =)

Boken Mönster och konstruktioner för damkläder av Inger Öberg, Hervor Ersman rekomenderas, den borde finnas på biblioteket. Den tar upp många vanliga ändringar, och har grundmönster, samt visar olika mönster du kan göra utifrån det :)

Sysidan.com är annars en bra sida att söka information om sömnad!

Ang mönster, så kan du rita ett eget utifrån grundmönster i boken jag nämnde, annars finns det massor på nätet! Vouge, Stil, Burda, Simplicity, new look, McCall mm :)
 
Senast ändrad:
Sv: Anpassa symönster?

Tack för svar, låter helt suveränt, ska genast kolla upp!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp