ansökan om förprövning

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving.
Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om förprövning för mina 4 ponnyboxar, bara för att jag byggde ligghallen ute först. (hade jag gjort tvärt om hade det inte behövts, trots samma antal djurplatser). Men framförallt för att ansökningsblanketten är anpassad efter nybyggnation med avancerade tekniska lösningar på allt möjligt, så jag ger upp innan jag ens har börjat. :meh: Och sen fastnar jag på antal platser före åtgärden. Eh, jo, beror väl på hur stora hästar jag har för stunden. Jag har en ligghall som är ca 30 kvm, som används både för hästar och får. Och samma då, hur många platser har jag efter åtgärden? Tja, 4 mer. Kanske.

Är det fler än jag som ger upp hoppet om förprövning redan på ansökningsstadiet?

(hade jag inte haft länsstyrelsen på besök i somras så hade jag kanske byggt mina 4 boxar utan att förpröva, eftersom ingen kan veta om boxarna eller ligghallen byggdes först. Men nu vet de ju så då är även det kört...🙄 )
 
Jag ansökte om två förprövningar förra året, dels en nybyggnation (jättelätt) och dels en ombyggnation (skitsvårt). Nybyggnationen blev i princip godkänd direkt medan ombyggnationen krävde några vändor fram och tillbaka innan det blev godkänt eftersom dagens regler (som inte alltid är helt tydliga) inte riktigt stämmer med de som fanns när befintligt stall byggdes...
En omständig process som gav mig gråa hår (ombyggnationen) men som jag lyckades kämpa mig igenom. Jättesvårt att uppskatta nya mått i en gammal byggnad t.ex. Ombyggnationen är inte klar och jag räknar med att behöva skicka in nya ritningar med nya mått när vi väl är klara så får se vad de säger om det...
 
Jag kan också hjälpa dig @ameo
En sak också, maila och be om den nya blanketten (tror inte de publicerats än) - de är mycket lättare!
Gällande antalet hästplatser är det väl i aktuell byggnad som avses? Dvs skippa ligghallen.

@hamilton1 mindre avvikelser gällande mått mm brukar man korrigera vid besiktningen.
 
Gällande antalet hästplatser är det väl i aktuell byggnad som avses? Dvs skippa ligghallen.
Det framgår inte vad som avses, om det är byggnad eller anläggning.

Jag kan också hjälpa dig @ameo
Tack för erbjudandet! Men det behövs nog inte. Jag tror nog att jag löser det, det är bara så frustrerande att det tillkommer så mycket mer arbete för att smälla upp några ponnyboxar. Inte för att det kommer byggas på något annat sätt för att förprövningen görs, utan för att man måste börja med att gå ut och mäta hela ladan för att placera alla dörrar, fönster, ventilation och bärande stolpar på exakt rätt ställen. Och mäta takhöjd på ett stort antal ställen för den varierar lite beroende på var i ladan man mäter.
Allt det extra gör att det blir övermäktigt.

Jag ska inte ens utöka antalet hästar på gården, utan vill bara kunna ta in dem i varsin box för individuell och mer kontrollerad utfodring.
 
Vet inte vilket län du bor i @ameo men kan nästan lova att de flesta är rätt flexibla vid ombyggnationer med att mått inte bli helt exakta (om du inte ligger på gränsen då). Allt brukar kontrollmätas vid besiktningen ändå :)
 
Vet inte vilket län du bor i @ameo men kan nästan lova att de flesta är rätt flexibla vid ombyggnationer med att mått inte bli helt exakta (om du inte ligger på gränsen då). Allt brukar kontrollmätas vid besiktningen ändå :)
Inga mått i närheten av några gränser, eftersom man numera kommer undan med 1,5 m i takhöjd till mina shetlandsponnyer - det är högre än så. Boxarna kommer vara ungefär dubbelt så stora som minimått.
Men oavsett inte exakta mått så måste det ju finnas mått som måste mätas fram och ritas in på en ritning, som ska ritas.
 
Inga mått i närheten av några gränser, eftersom man numera kommer undan med 1,5 m i takhöjd till mina shetlandsponnyer - det är högre än så. Boxarna kommer vara ungefär dubbelt så stora som minimått.
Men oavsett inte exakta mått så måste det ju finnas mått som måste mätas fram och ritas in på en ritning, som ska ritas.
Ja så är det ju, någon ritning måste in.
 
Inga mått i närheten av några gränser, eftersom man numera kommer undan med 1,5 m i takhöjd till mina shetlandsponnyer - det är högre än så. Boxarna kommer vara ungefär dubbelt så stora som minimått.
Men oavsett inte exakta mått så måste det ju finnas mått som måste mätas fram och ritas in på en ritning, som ska ritas.

Är ju inte svårt att göra en exakt ritning om man använder ett vanligt rutblock med 5mm rutor (kallas väl räkne block tror jag). Beroende på hur stort utrymmet är väljer man ju bara att varje ruta är 25, 50, 75 eller 100 cm.
 
Är ju inte svårt att göra en exakt ritning om man använder ett vanligt rutblock med 5mm rutor (kallas väl räkne block tror jag). Beroende på hur stort utrymmet är väljer man ju bara att varje ruta är 25, 50, 75 eller 100 cm.
Men de blir ganska tråkiga när man scannar 😬 bättre rita på vitt papper och den bara sätta ut måtten. Skalenligt är ofta överskattat :)
 
Är ju inte svårt att göra en exakt ritning om man använder ett vanligt rutblock med 5mm rutor (kallas väl räkne block tror jag). Beroende på hur stort utrymmet är väljer man ju bara att varje ruta är 25, 50, 75 eller 100 cm.
Nej det är inte svårt. Rent tekniskt sett är det en baggis.
Men det tar onödig tid och energi. Och det är frustrerande att veta i efterhand att om jag hade byggt upp boxarna i ladugården innan ligghallen byggdes så hade jag inte behövt ansöka om förprövning. Men då gällde fortfarande gamla djurskyddslagen och gamla måttbestämmelserna, så jag kunde inte göra så då heller.
Och jag har väldigt svårt att förstå vitsen med att frågan om huruvida man måste förpröva eller inte, när det gäller 4 boxar i ladan plus en ligghall i vinterhagen, beror på i vilken ordning de byggs upp.
 
Och jag har väldigt svårt att förstå vitsen med att frågan om huruvida man måste förpröva eller inte, när det gäller 4 boxar i ladan plus en ligghall i vinterhagen, beror på i vilken ordning de byggs upp.
Det är för att ligghallar är ett undantag i lagstiftningen och helt enkelt inte så lätt att lösa på annat sätt.
 
Jag VET att det är därför. Men tycker ändå att det är totalt ologiskt.
Ja jag fattar att du fattar :) men det går ju inte att lösa på annat sätt, om man inte vill att folk ska kunna bygga oändligt många små stall med fyra boxar..
Undantaget för ligghallar är ju ändå schysst.
 
Jag får väl använda hagen med ligghall i enbart till fåren i några år, så kanske det inte räknas som hästarnas ligghall? :idea:
 
Jag får väl använda hagen med ligghall i enbart till fåren i några år, så kanske det inte räknas som hästarnas ligghall? :idea:
Fast då måste jag ansöka om förprövning för att få ta in fårskallarna istället... :meh: Hur man än vänder sig har man ändan bak.

(såvida jag inte ger mig på att riva ligghallen och bygga upp den igen i ett senare skede - vilket även det ger onödigt arbete)

Tillägg:
Eller kanske inte, Fårboxen inne fanns när länsstyrelsen var här och kollade, så det kanske kan slinka igenom utan förprövning?
 
Fast då måste jag ansöka om förprövning för att få ta in fårskallarna istället... :meh: Hur man än vänder sig har man ändan bak.

(såvida jag inte ger mig på att riva ligghallen och bygga upp den igen i ett senare skede - vilket även det ger onödigt arbete)
Bara att ta tag i det helt enkelt. Men fattar din frustration. Mitt tips om att be om de nya blanketterna kvarstår :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 263
Senast: Roheryn
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: Miaa
·
Anläggning Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap)...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Arrenderar/hyr mark av en bonde. Under sommaren kommer vi att bygga en eller två ligghall/ar i vinterhagen. Typen på ligghall kommer...
Svar
3
· Visningar
1 311
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp