Förprövning och gödselstackar

Haukur

Trådstartare
Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap) som ska gå på lösdrift, ska dock bygga ett stall för att uppfylla kravet på installningsmöjligheter. Stallet kommer få två boxar, lösdriften kommer ha mått för att svälja 3-4 ponnys. Har jag förstått det rätt då om jag måste förpröva bygget eftersom det kommer rymma 6 hästar totalt (även om jag bara tänkt ha 3 hästar på gården)?
Eller räknas bara boxarna in =2? Eller hur räknar man?

Anledningen till att jag ens funderar handlar om gödselhanteringen. Har tänkt att gjuta gödelplatta men eftersom jag inte räknar med att få så mycket gödsel, då hästarna ska gå ute, så vill jag inte göra så stor platta. Rekomendationerna (kravet?) ligger vad jag förstår på 4,8 kvm platta (med 1,5 m lagringshöjd)/häst, men det måste väl gälla vid installning? Trots att jag kommer ha två boxar kommer jag ju inte ha hästarna installade och den enda gödsel som kommer hamna på plattan är den från lösdriften eftersom hagarna är så pass stora så jag inte räknar med att behöva mocka dem.
Lägger sig förpröveriet i storleken på gödselplattan?

Funderar även i ett senare skede på att bygga till en box i stallet (en liten shettisbox) men hade väl inte tänkt att göra det nu på en gång. Hur gör man smartast med förprövningen då, skickar jag in ritningar för 3 boxar även om den tredje boxen inte kommer finnas när stallet tas i bruk eller väntar jag helt med den tredje boxen och skickar in en ny prövning innan jag bygger den?

Upplys mig!
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Fråga ett: Alla stallplatser (box eller ligghallsplats) räknas, så ja du behöver förpröva

Fråga två om gödsel: ring och prata med miljöinspektör i din kommun.

Fråga tre: ring din Länsstyrelse och fråga. Kan säkert skilja sig mellan länen.

Är nog enklast att fråga dom så du får "korrekt" svar. Lycka till :)
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Fråga ett: Alla stallplatser (box eller ligghallsplats) räknas, så ja du behöver förpröva

Fråga två om gödsel: ring och prata med miljöinspektör i din kommun.

Fråga tre: ring din Länsstyrelse och fråga. Kan säkert skilja sig mellan länen.

Är nog enklast att fråga dom så du får "korrekt" svar. Lycka till :)

Tack för svar. En dumfråga då (som egentligen inte "drabbar" mig, jag är bara nyfiken), om jag har två boxar på säg 10 kvm vardera, i varje box skulle jag ju lagligt kunna grupphålla 3 minishettisar, alltså totalt 6 hästar. Skulle jag behöva förpröva ett sånt 2-boxars stall, om jag bara hade två hästar? Hur nitiska är reglerna?
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Man kan hålla hästar i gruppbox som det hade blivit om du hade flera shettisar i en box. Reglerna säger att de ska samma yta per häst som de skulle haft om de hade egen box.
Det är syftet med boxen som avgör om man behöver förpröva eller ej i det här fallet. D v s bygger du de stora boxarna för att ha dem som gruppboxar och utformar dom så att de passar minisar så ska det förprövas. Bygger du dem för stora hästar med en i varje och då bara två stycken så behöver du inte förpröva. Under förutsättning att det inte finns andra djur/stall på gården eftersom det egentligen räknas per djurenhet och inte per häst. Så det kan behöva förprövas även om det bara är till en häst om det t ex redan finns en besättning av får eller kor på gården.
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Man kan hålla hästar i gruppbox som det hade blivit om du hade flera shettisar i en box. Reglerna säger att de ska samma yta per häst som de skulle haft om de hade egen box.
Det är syftet med boxen som avgör om man behöver förpröva eller ej i det här fallet. D v s bygger du de stora boxarna för att ha dem som gruppboxar och utformar dom så att de passar minisar så ska det förprövas. Bygger du dem för stora hästar med en i varje och då bara två stycken så behöver du inte förpröva. Under förutsättning att det inte finns andra djur/stall på gården eftersom det egentligen räknas per djurenhet och inte per häst. Så det kan behöva förprövas även om det bara är till en häst om det t ex redan finns en besättning av får eller kor på gården.

Då är jag med, nästan i alla fall. Ursäkta om jag tjatar (speciellt om saker som inte gäller mig egentligen) men det är intressant att ha koll... Men om jag byter inriktning på hästeriet då, eller om jag köper en befintlig gård med stall för två stora hästar och vill packa in 6 minishettisar i boxarna, måste jag förpröva då, även om jag inte bygger om?
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Gödselplatta är det som tidigare sagt miljönämnden i din kommun som vill ha koll på, det kan vara så att du behöver bygglov för den, vilket i så fall byggnadsnämnden kan svara på. Det är rätt hattigt att det är två nämnder som har ansvar där och min erfarenhet är att de inte pratar med varandra...
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Nej du behöver inte förpröva om du byter inriktning från att hålla två stora hästar till sex små i två befintliga boxar :) du ändrar ju inte något i utformningen av boxarna. Där ska du bara se till att du minst uppfyller måttkraven i L101 ( föreskriften om häst) :)
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Tack för svar :)
Hittade på kommunens hemsida att det inte finns några regler alls för gödsellagringskapaciteten om man har färre än 10 djurenheter i Värmland. Vilket då måste betyda att jag bygger så stor platta som jag själv tycker att jag behöver?
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Det låter ju positivt, personligen skulle jag ta alla kontakter jag kunde innan jag byggde. I min kommun har det varit väldigt gnälligt, storlek, avstånd till vatten, spridningskapacitet eller avtal med bonde för att ta hand om gödseln. För oss blev det enklare att hyra en container.
 
Sv: Förprövning och gödselstackar

Tack för svar :)
Hittade på kommunens hemsida att det inte finns några regler alls för gödsellagringskapaciteten om man har färre än 10 djurenheter i Värmland. Vilket då måste betyda att jag bygger så stor platta som jag själv tycker att jag behöver?

Jag svarar generellt eftersom man tolkar saker lite olika i olika län ibland (tyvärr) Vid ny- om och tillbyggnader då antalet hästplatser (alltså vad som normalt får plats på fastigheten) EFTER om-till eller nybyggnaden uppgår till fem hästar eller fler ska du förpröva. Det betyder alltså att om du har ett stall med tre boxar och sedan tänkt dig att bygga en ligghall för dessa tre hästar som står i boxarna så ska du förpröva ligghallen. Detta eftersom du EFTER ligghallsbygget potentiellt kan ha sex hästar på fastigheten.

När det gäller gödselhanteringen så gäller ALLTID tät lagring (från första häst) (allmänna miljöhänsynsregler som även rör enskilda avlopp osv.) De olika antalen (som i ditt fall från 10 hästar) gäller lantbruksföretag och har med spridningsareal att göra (Miljöhänsyn inom jordbruket). Tät lagring kan vara t ex en tät traktorvagn, en container eller betongplatta etc. Har du gödselplatta är det bra om du kan lagra gödsel i ca 6 månader (minst). Vi brukade räkna på att en häst (500 kg) krävde ungefär 7 kubikmeter gödsellagring under ett år. Detta kan du ringa och fråga kommunens miljökontor om.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 187
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 006
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 933
Senast: tanten
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 731
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp