Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lingonris

Trådstartare
Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några veckor sedan. Innan hon kom frågade hon om hon skulle ta med sig något men vi svarade att det inte behövdes. Första dagen sa hon att vi skulle räkna ihop alla utgifter och säga till henne hur mycket hon blev skyldig så skulle hon swisha. Vi sa typ ”det ordnar sig” eftersom det inte är vår stil att vare sig säga ”ta med en flaska vin, ett paket kaffe, ett paket pasta och 2 kakor mörk choklad” eller be våra gäster att betala.

De stannade i sex dagar. Vi hämtade och lämnade dem på flygplatsen 2 mil bort. Vi var på flera utflykter 3 mil bort. Vi åt god mat, godis, glass, jordgubbar och drack vin varje dag. Min man var iväg med de två stora barnen på museum och betalade då hennes dotters lunch som vår kompis inte betalade tillbaka fast hon sa att hon skulle (hennes eget initiativ).

Vi delade hyfsat lika på disk osv. När det gäller mat, dryck, bensin, etc bidrog hon med… ingenting. Hon hade inte med sig en flaska vin ens eller betalade för jordgubbarna vi flera gånger stannade och köpte vid vägkanten.

En kväll kom en annan familj vi känner förbi på middag och då sprang de (de som kom på middag alltså) ut och köpte glass från glassbilen och bjöd på alla till efterrätt. Det hade de absolut inte behövt men det var ju en trevlig gest.

Jag gillar verkligen att bjuda men det hade ju varit lite kul om det inte tagits för givet. Hade jag varit hon hade jag tagit med några flaskor vin och swishat en femhundring, eller följt med vid en handling och då betalat. Eller kanske glass av glassbilen eller vad som helst.

Som ni säkert läser mellan raderna så tycker jag ju att det är hon som är snål och känner mig besviken eftersom jag tycker väldigt mycket om henne.

Jag tror att jag stör mig lite extra eftersom vi det senaste 1,5 året har bjudit hem henne och barnen på middag i snitt kanske en gång i veckan. Vi bjuder på god mat, inte mamma scans eller liknande, alltid vin, och fredagsmys till barn och vuxna om det är på en fredag. Hon kan på grund av sin man som är kroniskt sjuk inte bjuda hem oss, men hon har heller aldrig tagit med någonting hem till oss när hon varit hembjuden. Inte ens en påse chips.

Hur tänker ni?

Hon har väldigt god ekonomi, och hon är inte deprimerad eller liknande utan mår bra.
 
@Lingonris: Hon gjorde exakt så som ni sa åt henne så då är det bara att bita i det sura äpplet. Det går inte att räkna med att folk är tankeläsare eller tänker som en själv.

Bjuder man hem någon kan man inte räkna med att de tar med sig något även om de flesta följer kutymen med en gåva till värden/värdinnan om det är frågan om en lite finare middag (dvs ingen vardagsmiddag).

Ni får vara tydliga med van ni förväntar er helt enkelt (eller sluta bjuda hem). Hennes eventuella snålhet kommenterar jag inte, hon gick på det ni sa helt enkelt.
 
Eftersom ni sa det ordnar sig så kan ni nog inte beskylle henne för så mycket.
Jag skulle iallfall ta det som att ''inget behövs'' men sedan köpt typ mjölk, kakor och bjudit på en middag även om det inte behövs.

Men ja, stanna 6 dagar och bidra med ingenting är snålt.

Sen undrar jag vad depression har att göra med snålhet?:rofl:
 
Det kan vara så enkelt att hon vill att ni säger en summa som är 'lagom' och så betalar hon det.

Många har svårt att prata om pengar, och det kan lätt bli så att man säger "det löser sig/det löser vi sen" men ingen vågar faktiskt ta tag i det. Olika personer värderar också olika saker olika

Jag tänker tex aldrig på att nån annan ska ersätta bensinpengar om jag ändå ska köra typ åt det hållet/ändå skall åka dit. Jag hade ändå använt den mängden bensin, liksom. Lika så, om jag bjuder med någon att åka till ett ställe för att hitta på något, förväntar jag mig inte heller bensinpengar (undantaget de 60 milen vi körde till fjällen liksom).

Men hon kan också vara snål.
 
Innan hon kom frågade hon om hon skulle ta med sig något men vi svarade att det inte behövdes. Första dagen sa hon att vi skulle räkna ihop alla utgifter och säga till henne hur mycket hon blev skyldig så skulle hon swisha. Vi sa typ ”det ordnar sigeftersom det inte är vår stil att vare sig säga ”ta med en flaska vin, ett paket kaffe, ett paket pasta och 2 kakor mörk choklad” eller be våra gäster att betala.

Hon hade inte med sig en flaska vin ens eller betalade för jordgubbarna vi flera gånger stannade och köpte vid vägkanten.

Jag gillar verkligen att bjuda men det hade ju varit lite kul om det inte tagits för givet.

Hade jag varit hon hade jag tagit med några flaskor vin och swishat en femhundring, eller följt med vid en handling och då betalat. Eller kanske glass av glassbilen eller vad som helst.

Som ni säkert läser mellan raderna så tycker jag ju att det är hon som är snål och känner mig besviken eftersom jag tycker väldigt mycket om henne.

Du är besviken och tycker hon är snål, eftersom hon gjorde exakt vad du sa att hon skulle göra :confused:
 
Jag tror du måste bli betydligt tydligare i din kommunikation. Nu säger du en sak och vill ha en annan. Min erfarenhet är att man måste vara tydlig och säga de man vill ha.
Så du säger att hon inte ska ta med något men hade ändå velat ha en vinflaska?
Ska man alltså ta med saker fast du säger nej?
samt när hon vill ha en summa att swisha - så ger du inte inte det utan svarar undfallande.
Jag tror det är bra att vara tydlig tex säga att personen kan ta med vin, grönsaker till middagen, frukost för två dagar för fyra personer etc. Många tycker det är skönt att få konkreta saker.
 
Prata med henne.

Hon har ju erbjudit flera ggr att betala men blivit tillsagd att inte ta med något och att det löser sig.

Har hon haft möjlighet att bjuda tillbaks på något sätt? Nästa gång ni bjuder hem dem be henne ta med sig snacks, vin eller vad som nu skulle kunna behövas.

Det där med att prata om penar är känsligt och har man väl börjat störa sig på en sak lägger man lätt ner mycket mer tid att grubbla än nödvändigt.

Hade det varit jag själv som varit bjuden på så mycket hade jag nog propsat på att bjuda på annat, betala vissa grejer mer.

Hoppas det inte förstör er relation och jag förstår hur du upplever det.
 
Om du bara säger "att det löser vi sen" "eller du behöver inte ta med något" och sen aldrig hör av dig med någon summa att swisha så kan det vara så att hon tolkar det som att det var känsligt och det ska man inte fråga om etc.
Nej man ska göra det så enkelt för sig så slipper man sitta här på Buke sen och fundera... :D
 
Buke alltså! :D

@athena_arabians @Lipperta @supercalifragilistic @Gnist hur hade ni gjort då? Sagt typ jamen ta med kaffe, toapapper och havregryn? Och hur gör ni själva när ni är gäster? Tycker ni att det är ok att värden säger att hen vill ha 786 kr för allting när ni är gäster nånstans?

@hemlig Kött osv gick inte att ta med, hon kom till lantstället med flyg själv med två små barn.

@Elo jag brukar heller aldrig be om bensinpengar, har inte gjort det i detta fallet heller som sagt, men här blev det ännu en grej som läggs till det övriga.
 
Jag tror du måste bli betydligt tydligare i din kommunikation. Nu säger du en sak och vill ha en annan. Min erfarenhet är att man måste vara tydlig och säga de man vill ha.
Så du säger att hon inte ska ta med något men hade ändå velat ha en vinflaska?
Ska man alltså ta med saker fast du säger nej?
samt när hon vill ha en summa att swisha - så ger du inte inte det utan svarar undfallande.
Jag tror det är bra att vara tydlig tex säga att personen kan ta med vin, grönsaker till middagen, frukost för två dagar för fyra personer etc. Många tycker det är skönt att få konkreta saker.

Vill ha och vill ha. Och tja, om jag går på middag brukar jag fråga om jag ska ta med något, jag får alltid nej men tar ändå med en vinflaska vilket alltid har uppskattats. Upplever det som ganska vanligt?

Har aldrig varit med om att värden säger "ja ta med en flaska vin som tack för inbjudan".

Angående konkreta saker att ta med, ja vi hade kanske gjort så om det hade varit närmre och det inte varit flygresa dit för henne och två barn (problem att hålla kallt, jobbigt med massa packning etc).
 
@athena_arabians @Lipperta @supercalifragilistic @Gnist hur hade ni gjort då? Sagt typ jamen ta med kaffe, toapapper och havregryn? Och hur gör ni själva när ni är gäster? Tycker ni att det är ok att värden säger att hen vill ha 786 kr för allting när ni är gäster nånstans?
Ja om jag vill att folk ska ta med det så säger jag det.
Och jag har inga problem med att betala en summa om jag får semestra hemma hos någon annan ett par dagar.
 
Vill ha och vill ha. Och tja, om jag går på middag brukar jag fråga om jag ska ta med något, jag får alltid nej men tar ändå med en vinflaska vilket alltid har uppskattats. Upplever det som ganska vanligt?

Har aldrig varit med om att värden säger "ja ta med en flaska vin som tack för inbjudan".
Då är min och din bekantskapskrets väldigt olika. Vi säger absolut att folk ska ta med sig saker. Det är inget konstigt att säga att ta med vin eller något annat. Tycker inte det är konstigt alls att man swishar pengar efteråt.
 
Jag tycker nog ändå att det är lite märkligt sätt, även om du har sagt att hon inte behöver ta med sig något.
Det som hade känts naturligt för mig om jag hade blivit bjuden till någon i nästan en vecka, hade varit att bjuda tillbaka på utflykter, fixa inköp medans man ändå var där för handlas behövs ju kontinuerligt, och naturligtvis tagit med mig vin om jag vet att det kommer att konsumeras vin!
Men vi är alla olika.:)
 
Jag tycker å ena sidan ni sagt att hon inte behöver betala.
Men jag hade själv å andra sidan inte kunnat med att låta andra betala för mig under varje jäkla middag som alltid är hos dem och sen en hel vecka.

Jag hade själv kommit med förslag om att jag betalar nästa gång och gör det, tagit chansen när småsaker ska betalas och jag är med och då tagit dem etc.
Det hade mina vänner också gjort.

Det bästa är väl att prata om saker och umgås med såna som funkar liknande en själv om man blir störd då andra inte gör som man själv hade gjort.
 
Buke alltså! :D

@athena_arabians @Lipperta @supercalifragilistic @Gnist hur hade ni gjort då? Sagt typ jamen ta med kaffe, toapapper och havregryn? Och hur gör ni själva när ni är gäster? Tycker ni att det är ok att värden säger att hen vill ha 786 kr för allting när ni är gäster nånstans?

@hemlig Kött osv gick inte att ta med, hon kom till lantstället med flyg själv med två små barn.

@Elo jag brukar heller aldrig be om bensinpengar, har inte gjort det i detta fallet heller som sagt, men här blev det ännu en grej som läggs till det övriga.

Ja, om någon kommer på liknande besök hade jag inte haft problem med att be dem ta med något. De som kan tänkas komma hit vet att jag inte är gjord av pengar och att vissa saker inte är stapelvaror här eftersom jag inte äter/dricker de sakerna.

Har det gjorts upp om att utgifterna ska delas så utgår jag ifrån att det blir så. Jag är väl så korkad att jag litar på att folk menar vad de säger.

Bjuder jag till middag är nyckelordet bjuder, jag förväntar mig inget i gengäld. Tar någon med sig en gåva är det jättetrevligt men som sagt, inget jag förväntar mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 498
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 739
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp