Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Buke alltså! :D

@athena_arabians @Lipperta @supercalifragilistic @Gnist hur hade ni gjort då? Sagt typ jamen ta med kaffe, toapapper och havregryn? Och hur gör ni själva när ni är gäster? Tycker ni att det är ok att värden säger att hen vill ha 786 kr för allting när ni är gäster nånstans?

Ja, frågar folk som ska vara här en längre tid om de ska ta med något så svarar jag antingen att nej det behövs inte under förutsättning att det inte behövs och då menar jag verkligen det också!
Eller så säger jag att ja, det vore bra om du kan ta med xx/yy/what ever.

Vill folk bidra ekonomiskt för den mat/dryck och annat som gått åt under den tiden de varit hos mig så brukar jag säga att de får betala vad de vill/tycker är rimligt själva.

Bjuder ju inte in folk och blir besviken om de inte bidrar med mat/pengar när jag själv sagt att det behöver de inte göra i af..
 
Hade det varit Jag så hade jag antingen följt med och handlat eller swishat över en summa trots att du sagt att det inte behövdes. Eftersom "det är så man gör" trots att någon bjuder.
Däremot så frågade hon 2 ggr och du så nej så du kan inte förvänta dig att hon ska göra så även om dom flesta nog hade gjort det i alla fall.
Så ja. Hon kan både vara snål eller helt enkelt ha gjort som du sa.
Till nästa gång - be henne ha med sig lite matvaror eller be om en viss summa om ni hamnar i samma sits igen.
Nu kan du inte kräva något av henne men jag kan själv erkänna att jag nog tyckt hon var lite snål som inte förstår det artiga med "Det löser sig" och sedan inte göra rätt för sig om du nu menade "det löser sig" med att hon skulle bidra fastän du inte så det rakt ut.
Hon kunde ju bara bjudit på en riktigt god fika misstänker jag så hade det känts lite bättre för dig? :)

Tex när vi åker till min syster så kommer vi alltid överens om några middagar som vi ska äta hos henne och så tar jag med torrvaror från skafferiet hemma för hon är 1 person och vi är 5 personer. Hon ska väl inte behöva stå för allt bara för att vi är hennes gäster. Så har alltid med ris, makaroner, konserver eller vad det kan vara för att bidra, och så står hon för det som ligger i frysen och det som finns i hennes kyl är fritt att ta från samt att jag alltid handlar när vi kommer dit och fyller på :)
 
Man gör upp om betalning i förväg så behöver det inte bli såhär. Typ antingen räknar du ut exakt vad det kostar och säger att du vill ha det alt tar du något schablonbelopp eller helt enkelt en symbolisk summa. Eller inget alls men då kan man inte ändra sig i efterhand.
 
Buke alltså! :D

@athena_arabians @Lipperta @supercalifragilistic @Gnist hur hade ni gjort då? Sagt typ jamen ta med kaffe, toapapper och havregryn? Och hur gör ni själva när ni är gäster? Tycker ni att det är ok att värden säger att hen vill ha 786 kr för allting när ni är gäster nånstans?

@hemlig Kött osv gick inte att ta med, hon kom till lantstället med flyg själv med två små barn.

@Elo jag brukar heller aldrig be om bensinpengar, har inte gjort det i detta fallet heller som sagt, men här blev det ännu en grej som läggs till det övriga.

Fast hon har ju bett dig räkna ihop vad det kostar och sen swischa.
Jag förstår verkligen inte problemet här.

Jag brukar fråga om jag ska köpa med något.
Säger folk jag så köper jag det de vill ha eller behöver. Är det nej så köper jag inget om det inte är en fest jag ska på.
 
Ja, frågar folk som ska vara här en längre tid om de ska ta med något så svarar jag antingen att nej det behövs inte under förutsättning att det inte behövs och då menar jag verkligen det också!
Eller så säger jag att ja, det vore bra om du kan ta med xx/yy/what ever.

Vill folk bidra ekonomiskt för den mat/dryck och annat som gått åt under den tiden de varit hos mig så brukar jag säga att de får betala vad de vill/tycker är rimligt själva.

Bjuder ju inte in folk och blir besviken om de inte bidrar med mat/pengar när jag själv sagt att det behöver de inte göra i af..

Det bästa jag hade kunnat göra när jag tittar i backspegeln är nog att säga att "du får gärna betala vad du vill eller tycker är rimligt". Men även det hade känts liiite kymigt måste jag säga.
 
Jag tycker å ena sidan ni sagt att hon inte behöver betala.
Men jag hade själv å andra sidan inte kunnat med att låta andra betala för mig under varje jäkla middag som alltid är hos dem och sen en hel vecka.

Jag hade själv kommit med förslag om att jag betalar nästa gång och gör det, tagit chansen när småsaker ska betalas och jag är med och då tagit dem etc.
Det hade mina vänner också gjort.

Det bästa är väl att prata om saker och umgås med såna som funkar liknande en själv om man blir störd då andra inte gör som man själv hade gjort.

Ja, jag hade heller inte förväntat mig en gratis semestervecka men vi alla fungerar ju som sagt inte likadant. Plus att i TS fall har ju gästen bett om att få dela på utgifterna.

Är jag bortbjuden på middag tar jag med en gåva. Är det en mer knytisbetonad historia frågar jag givetvis vad jag ska bidra med.
 
Det bästa jag hade kunnat göra när jag tittar i backspegeln är nog att säga att "du får gärna betala vad du vill eller tycker är rimligt". Men även det hade känts liiite kymigt måste jag säga.

Men antingen så ber du ju om att få betalt eller så bjuder du. Vill du ha betalt får du ju säga det, du kan ju inte framstå som supergenerös utan att backa upp det. Vill du vara en generös person (man måste inte vara det) så är det jättefint, men då kan du ju inte kräva/förvänta dig betalt för det är fult mot gästen.
 
Fast hon har ju bett dig räkna ihop vad det kostar och sen swischa.
Jag förstår verkligen inte problemet här.

Jag brukar fråga om jag ska köpa med något.
Säger folk jag så köper jag det de vill ha eller behöver. Är det nej så köper jag inget om det inte är en fest jag ska på.

Alltså gud nu överanalyserar jag nog men hon sa det på ett väldigt försiktigt sätt som att hon typ "måste" säga det.

Hade det varit jag och min "värd" reagerat som jag så hade jag påmint flera gånger om det behövdes, tills jag fick ett mer konkret svar.
 
Jag tycker nog ändå att det är lite märkligt sätt, även om du har sagt att hon inte behöver ta med sig något.
Det som hade känts naturligt för mig om jag hade blivit bjuden till någon i nästan en vecka, hade varit att bjuda tillbaka på utflykter, fixa inköp medans man ändå var där för handlas behövs ju kontinuerligt, och naturligtvis tagit med mig vin om jag vet att det kommer att konsumeras vin!
Men vi är alla olika.:)
Jag hade säkert också gjort så... Jag kanske är lite överdriven i mitt sätt att jag vill bidra..
Men jag har förstått att alla inte tänker så...
 
Ja, jag hade heller inte förväntat mig en gratis semestervecka men vi alla fungerar ju som sagt inte likadant. Plus att i TS fall har ju gästen bett om att få dela på utgifterna.

Möjligt att jag överanalyserar men som jag skrev till @Bison så sa hon det väldigt undvikande som att hon typ "måste" säga det men egentligen förväntade sig ett "nej det behövs inte". Hade jag varit gäst hade jag påmint efter hemkomsten.

Jag var på en lång bilresa i våras med en av mitt barns kompisar och hans pappa och han var väldigt tydlig med att han ville betala hälften av bensinen. Det var en helt annan känsla.
 
Jag tror en lärdom är att säga tex "Vi handlar det som behövs och så kan vi dela på kostnaden sen". Redan innan personen kommer och när man pratar inför veckan.

Men folk är olika. Det spelar liksom ingen roll hur någon annan av barnens föräldrar är. Den här relationen är en annan relation,
 
Alltså gud nu överanalyserar jag nog men hon sa det på ett väldigt försiktigt sätt som att hon typ "måste" säga det.

Hade det varit jag och min "värd" reagerat som jag så hade jag påmint flera gånger om det behövdes, tills jag fick ett mer konkret svar.

Jag hade bara sagt att såhär mycket kan du swischa för bränsle, mat osv.
Vill hon inte det så är hon snål.
 
Alltså kommunikation är skitsvårt och pengar är ett känsligt ämne.
Så, jag skulle nog svära lite för mig själv, men tänka att vara tydligare nästa gång.

Men om mitt barn bjöds på mat av någon annan så ser jag naturligtvis till att betala den som lagt ut.
 
Men antingen så ber du ju om att få betalt eller så bjuder du. Vill du ha betalt får du ju säga det, du kan ju inte framstå som supergenerös utan att backa upp det. Vill du vara en generös person (man måste inte vara det) så är det jättefint, men då kan du ju inte kräva/förvänta dig betalt för det är fult mot gästen.

Ett alternativ är ju att både värden och gästen är generösa.
 
Ja, jag hade heller inte förväntat mig en gratis semestervecka men vi alla fungerar ju som sagt inte likadant. Plus att i TS fall har ju gästen bett om att få dela på utgifterna.

Är jag bortbjuden på middag tar jag med en gåva. Är det en mer knytisbetonad historia frågar jag givetvis vad jag ska bidra med.

Ja, jag sa att jag kan se det från båda håll.

Jag ser att gästen bett att få betala. Men jag ser också att man inte erbjudit sig vid diverse småköp som skett. Om det nu inte är så att TS liksom tagit över och betalat utan att gästen haft något att säga till om. Låter ju inte direkt så däremot.

Sen förstår jag helt att man inte alltid tar med gåva. Ibland blir det ju spontanmiddagar/fika/fester etcoch då har man kanske ingen lämplig gåva med sig/hemma. Sen om det är informella små middagar med bästa vännerna som sker ofta och inte hos samma person jämt kanske man inte tar med gåva varje gång etc.

Det finns många olika saker som kan spela in. Men att ingen känner sig utnyttjad är väl en bra grundregel.
 
Jag tycker din fråga är väldigt rimlig Lingonris. Jag bjöd över vänner till sommarstugan i år, självklart finns det middag och frukost färdigt när de kommer till första dagen men ingen av mina gäster har förväntat sig att det är B&B under tiden de är där och att vi ska stå för och fixa mat 3 ggr om dagen? När de frågat vad de ska ta med har jag svarat sänglinnen och handdukar. Inte "sänglinne, handduk och lunch dag 2, middag dag 3 och sen egna popcorn."

Nu har jag snarare omvända problemet, @SaraMara dränker mig i gåvor så det blir genant åt andra hållet. :p
 
Ja, jag sa att jag kan se det från båda håll.

Jag ser att gästen bett att få betala. Men jag ser också att man inte erbjudit sig vid diverse småköp som skett. Om det nu inte är så att TS liksom tagit över och betalat utan att gästen haft något att säga till om. Låter ju inte direkt så däremot.

Sen förstår jag helt att man inte alltid tar med gåva. Ibland blir det ju spontanmiddagar/fika/fester etcoch då har man kanske ingen lämplig gåva med sig/hemma. Sen om det är informella små middagar med bästa vännerna som sker ofta och inte hos samma person jämt kanske man inte tar med gåva varje gång etc.

Det finns många olika saker som kan spela in. Men att ingen känner sig utnyttjad är väl en bra grundregel.

Ja, är det en informell middag tar jag inte med en gåva. Men säg att det kanske är middag och att vi sedan ska titta på DVD så tar jag med mig snacks.

Det beror som du säger helt på omständigheterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 250
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp