Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker din fråga är väldigt rimlig Lingonris. Jag bjöd över vänner till sommarstugan i år, självklart finns det middag och frukost färdigt när de kommer till första dagen men ingen av mina gäster har förväntat sig att det är B&B under tiden de är där och att vi ska stå för och fixa mat 3 ggr om dagen? När de frågat vad de ska ta med har jag svarat sänglinnen och handdukar. Inte "sänglinne, handduk och lunch dag 2, middag dag 3 och sen egna popcorn."

Nu har jag snarare omvända problemet, @SaraMara dränker mig i gåvor så det blir genant åt andra hållet. :p
Vilken bra kompis! :)
 
Alla tänker inte på samma sätt och har inte samma normer. För mig känns det glasklart, hon erbjöd sig att bidra på något sätt och du sa nej till det.

Jag är van vid att man frågar innan vad man ska bidra med och att få ett tydligt svar. Alternativt att man själv tänker att man vill bidra med något, som en låda vin, och tar med det efter överenskommelse med de andra. Jag har också varit van vid att någon gör utlägg för småköp så delar vi på de sammanlagda utgifterna. Då har detta varit tydligt från början att man delar upp det så. Numera är det ofta jag som har bil och handlar. Jag säger sedan till var och en hur mycket det blev och hur mycket de ska betala. Tydligt och inga utrymmen för missförstånd.
 
De jag umgås med brukar det gå jämt upp, dvs en dag blir jag bjuden och annan dag bjuder jag.
Säger vi ''det ordnar sig'' till varandra så litar vi på den andres ord.

Hon frågade ju faktiskt om ni ville ha något och ni sa att det inte behövs.
Sa någon det till mig hade jag lugnt slappat hela veckan och inte oroat mig. Även om jag köpt saker när det behövs, det är ju vanligt hyffs oavsett om man måste eller ej.
Jag förstår inte varför det var svårt att säga ''Ja men kan inte du bjuda på middag en kväll'' som gengäld. :)

Säg aldrig till någon att de inte måste göra något om ni vill ha något tillbaka, tyvärr funkar inte alla så att man bjuder även om det inte behövs-

Jag tycker absolut hon skulle gjort något som gengäld.
 
Fast det som är normalt för dig och mig är inte det för alla. Man kan inte ta för givet att alla tycker samma om man inte pratat om det. Man måste vara tydlig med vad man förväntar sig.

I och för sig. Fast min känsla är tyvärr att hon försöker ducka. Hennes beteende känns som ett mönster. Lesson learned kan jag säga men det är ju inte pengarna egentligen, det är att jag är besviken eftersom hon är en god vän.
 
Men antingen så ber du ju om att få betalt eller så bjuder du. Vill du ha betalt får du ju säga det, du kan ju inte framstå som supergenerös utan att backa upp det. Vill du vara en generös person (man måste inte vara det) så är det jättefint, men då kan du ju inte kräva/förvänta dig betalt för det är fult mot gästen.

Det är inte pengarna det handlar om faktiskt, mer om att jag blir besviken för att jag tycker att det är ett ogeneröst sätt från henne.
 
I know!


Hon är kanon! Jag tror också hon tjänar på det, en sån gäst har man liksom gärna varje vecka. Medans din kompis är en av de man inte bjuder igen..

Hehe, fast jag har ju gjort det. Middag en gång i veckan. Jag tycker ju om henne och har inte riktigt velat se mönstret. Nu har de dock flyttat.
 

I och för sig. Fast min känsla är tyvärr att hon försöker ducka. Hennes beteende känns som ett mönster. Lesson learned kan jag säga men det är ju inte pengarna egentligen, det är att jag är besviken eftersom hon är en god vän.
Ok. Men då får du ju fundera på hur du vill göra.
Vill du fortsätta umgås med henne?
Kan det väl vara bra att köra grejen med att "vi handlar så delar vi på det sen"?
Eller prata med henne? Det kanske finns någon problematik med i bilden?
 
Ett alternativ är ju att både värden och gästen är generösa.
Fast hon har ju erbjudit sig att med något och betala? Det är väl bara att skicka ett sms nu med "Hej! Tack för senast det var supermysigt att ni hälsade på :) Jag räknade på maten/vinet/(vad annat man vill inkludera) som du bad om och du kan swisha mig X antal kr på nr 123. Ha det fint! Kram"
Att du tolkar hennes tonläge som något annat än genuint när hon frågade kan ju inte hon ta ansvar för?
För övrigt när vi i min bekantskapskrets ska äta middag ihop och någon frågar om de ska ta med något så säger jag antingen att du kan ta med A,B eller C, eller så säger jag du behöver inte ta med någonting och då förväntar jag mig just det- ingenting, tar de ändå med vin/blommor/övrigt så blir jag glad men jag förväntar mig det inte och jag blir inte sur om de kommer tomhänta. Man kan inte förvänta sig att alla ska vara som en själv eller tankeläsare och sen bli sur om de inte är det.
 
Fast hon har ju erbjudit sig att med något och betala? Det är väl bara att skicka ett sms nu med "Hej! Tack för senast det var supermysigt att ni hälsade på :) Jag räknade på maten/vinet/(vad annat man vill inkludera) som du bad om och du kan swisha mig X antal kr på nr 123. Ha det fint! Kram"
Att du tolkar hennes tonläge som något annat än genuint när hon frågade kan ju inte hon ta ansvar för?
För övrigt när vi i min bekantskapskrets ska äta middag ihop och någon frågar om de ska ta med något så säger jag antingen att du kan ta med A,B eller C, eller så säger jag du behöver inte ta med någonting och då förväntar jag mig just det- ingenting, tar de ändå med vin/blommor/övrigt så blir jag glad men jag förväntar mig det inte och jag blir inte sur om de kommer tomhänta. Man kan inte förvänta sig att alla ska vara som en själv eller tankeläsare och sen bli sur om de inte är det.

Alltså - jag kanske faktiskt gör det! :o
 
Ja, är det en informell middag tar jag inte med en gåva. Men säg att det kanske är middag och att vi sedan ska titta på DVD så tar jag med mig snacks.

Det beror som du säger helt på omständigheterna.

Vi har en i bekantskapskretsen som har väldigt extravaganta mat- och dryckes-vanor. Man kan en helt vanlig lunch beställa in mat för långt över 5-siffrigt. Denne beställer då gärna in så det blir åt alla. Men denne förstår ju att de flesta av dennes vänner, även om man inte är direkt fattig, inte har råd eller lust att lägga såna enorma summor på mat. Så den betalar alltid.
Det finns ju inte en rimlig chans att en del av vännerna kan betala tillbaks. Men man bjuder på det man kan och tycker är rimligt.

Ingen känner sig utnyttjad iom att alla bjuder till i den mån de förmår.
Och de flesta vill helst inte luncha på bra ställen med denne. För att slippa vara freeloaders. Går man på normala ställen kan man ju betala notan växelvis.
 
Vill ha och vill ha. Och tja, om jag går på middag brukar jag fråga om jag ska ta med något, jag får alltid nej men tar ändå med en vinflaska vilket alltid har uppskattats. Upplever det som ganska vanligt?
Vilken oerhört märklig kommunikation du har med dina vänner?
Du gör alltid tvärtom mot vad de säger??

Alla är inte tankeläsare. Knappt någon är tankeläsare faktiskt.

Hade jag flera gånger frågat om vad jag ska bidra med och fått försäkringar om att inget behöves så hade det i min värld varit SJÄLVKLART att det gällde.
Inte att värden säger något och menar något helt annat.
 
Alltså - jag kanske faktiskt gör det! :o
Det tycker jag absolut och då kan man ju se vad responsen blir (utan att lägga in egna tolkningar!) Om hon glatt betalar så är problemet ur världen nu och i framtiden för det är det så hon vill ha det. Om det mot förmodan skulle bli problem eller krångel så kan man ju lösa det inför framtida middagar och semestrar, Win/Win! :)
 
I och för sig. Fast min känsla är tyvärr att hon försöker ducka. Hennes beteende känns som ett mönster. Lesson learned kan jag säga men det är ju inte pengarna egentligen, det är att jag är besviken eftersom hon är en god vän.

Men handen på hjärtat, är det verkligen en objektiv bedömning? Du har bevisligen gått och varit irriterad på henne ett bra tag. Då brukar man inte tolka saker till den personens fördel eller ens neutralt (jag är ingen ängel i det avseendet, jag skulle göra likadant om det var någon jag var irriterad på :D).

Du får ju helt enkelt väga in fördelar och nackdelar om du vill umgås med henne eller ej i framtiden. Fortsätter du att umgås rekommenderar jag att du accepterar att det är så här hon är och/eller att du är extremt tydlig i din kommunikation med henne om hur du vill att kostnaderna ska hanteras.
 
Fast jag har svårt att förstå att man inte förstår. Hon är en helt vanlig medelklassperson med jobb, banklån och ungar, har vänner, går ut och äter ibland, etc. Hon vet ju likaväl som jag vad saker kostar.
Det är ju helt omöjligt att veta.
Antingen förstår hon inte eller så tycker hon annorlunda eller så är hon snål.
Det är omöjligt att veta om du inte frågar eller ber henne swisha pengar.
 
Fast jag har svårt att förstå att man inte förstår. Hon är en helt vanlig medelklassperson med jobb, banklån och ungar, har vänner, går ut och äter ibland, etc. Hon vet ju likaväl som jag vad saker kostar.
Hon kanske inte vill betala, hon kanske bara är riktigt snål.

Då får man också vara tydlig, du köper x och x.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 252
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp