Är min biff förstörd?

tott

Trådstartare
Grillade två karrébiffar igår och åt bara den ena. Den andra satte jag i en plastburk för att svalna. Glömde förstås att sätta den i kylen och hittade den nu i morse - 12 timmar senare. Burken har stått vid fönstret och har inte utsatts för sol. Är den förstörd, eller vågar jag äta?
 
Grillade två karrébiffar igår och åt bara den ena. Den andra satte jag i en plastburk för att svalna. Glömde förstås att sätta den i kylen och hittade den nu i morse - 12 timmar senare. Burken har stått vid fönstret och har inte utsatts för sol. Är den förstörd, eller vågar jag äta?
Titta, lukta, värm upp den rejält och avgör sedan om du ska smaka - och om den då smakar bra är det inget att oroa sig för :)
 
Grillade två karrébiffar igår och åt bara den ena. Den andra satte jag i en plastburk för att svalna. Glömde förstås att sätta den i kylen och hittade den nu i morse - 12 timmar senare. Burken har stått vid fönstret och har inte utsatts för sol. Är den förstörd, eller vågar jag äta?

Jag skulle inte äta den under rötmånaden. Minsta lilla bakterie har hunnit växa rejält på 12h i rumstemperatur.
 
Vad kostar en ny biff och vad kostar en karensdag och tre sjukdagar från jobbet?

Allt kött som stått utanför kylskåpet tillräckligt länge för att bli rumsvarmt kan betraktas som levande. Och det är valfri visuell tolkning på det. :)
 
Grillade två karrébiffar igår och åt bara den ena. Den andra satte jag i en plastburk för att svalna. Glömde förstås att sätta den i kylen och hittade den nu i morse - 12 timmar senare. Burken har stått vid fönstret och har inte utsatts för sol. Är den förstörd, eller vågar jag äta?
Jag hade inte tvekat. Om den luktar ok och värms upp igen.

Men jag är inte speciellt känslig beträffande bakerier i mat. Anser att vi lever i ett hav av bakterier som vi behöver ;)
Lite hänger det förstås också på hur hygienen var innan och efter den tillagats och hur varmt den stått under natten. Det är svalare nattetid.
 
Jag hade inte tvekat. Om den luktar ok och värms upp igen.

Men jag är inte speciellt känslig beträffande bakerier i mat. Anser att vi lever i ett hav av bakterier som vi behöver ;)
Lite hänger det förstås också på hur hygienen var innan och efter den tillagats och hur varmt den stått under natten. Det är svalare nattetid.

Ja bara 20 i mitt kök istf 30 som det är nu.
 
Jag hade också ätit :o Glömmer ofta mat framme men är alldeles för snål för att slänga, om det inte uppenbart är dåligt. Har aldrig blivit dålig men så är väl kanske min kropp härdad då :angel::D
 
Jag hade inte tvekat. Om den luktar ok och värms upp igen.

Men jag är inte speciellt känslig beträffande bakerier i mat. Anser att vi lever i ett hav av bakterier som vi behöver ;)
Lite hänger det förstås också på hur hygienen var innan och efter den tillagats och hur varmt den stått under natten. Det är svalare nattetid.
Bakterierna fördubblas var 10:e minut. ALLT hänger på hygienen innan och under tiden köttet har tillagats. Och vi vet inte ens hur köttet hanterats innan vi får det i våra händer.
Kött och fisk ska man vara försiktig med.
 
@tott Klokt att den slängdes! Håller med @honung att biffen kan bli en dyrare historia om du blir sjuk och inte kan jobba och förlorar mer pengar än du tjänade in på att äta biffen :) Den här sommaren har ju varit ganska så varm. Min pappa åt något kött som hade varit mindre "utsatt" än ditt och han har sedan en månad tillbaka i princip sprungit på toaletten 10 min efter varje gång han ätit. På 4 veckor har han tappat 10 kg och bakterien han fått beräknas kunna ställa till med problem i upp till ett halvår :(
 
Har semester, så det skulle inte ha blivit så dyrt med lite matförgiftning, men väldigt väldigt irriterande. Har bättre saker att göra på semestern än att sitta på toa.
Maskarna får äta den goda biffen och jag äter nåt annat idag :)
 
Karré är inte biff dock, långt ifrån.

Hemma hade jag personligen lätt ätit upp den. På jobbet hade den blivit hivad snabbare än snabbt.

Ja, det finns risk för viss bakterietillväxt men jag lever efter devisen att om det ser normalt ut, luktar som det ska, inte är "klibbigt" och inte har nån skum bismak så är det fullt dugligt som föda. Gäller inte bara kött utan för allt, då jag verkligen ogillar resursslöseri som det faktiskt är att slänga mat som det inte är något fel med och jag har aldrig råkat ut för matförgiftning eller dylikt.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 523
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp