Är ni jämställda?

Min pv vill jättegärna ha barn, helst igår, men jag är långt ifrån redo.

Hur som så sa jag lite sådär till honom att om jag blir gravid en dag så måste ju jag ge upp både alkohol och rökning för att inte tala om jobb, hälsa och kropp som sätts lite på spel :angel:

Jag tyckte att han skulle sluta dricka och röka också i så fall vilket han också tyckte. Till den grad att han inte skulle göra det framför mig/när jag såg på :meh::banghead:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi är inte särskilt jämställda i vårt förhållande. Men det blev faktiskt bättre när jag började plugga eftersom jag har behövt lägga mycket tid på plugget. Men alla dessa trådar här på buke har fått mig att fundera på det här med jämställdhet här hemma. Jag har inte tagit upp det med mannen, men jag har helt enkelt börjat strunta i att göra vissa saker för att se vad som händer. Det har resulterat i att han har gjort mer här hemma än förut. Sen är det inte så att han inte gör något alls, men det är ändå jag som plockar, städar och tvättar mest. Tror faktiskt inte att han tänker på det själv eftersom det är något jag bara gör (klassiskt kanske). Men han börjar nog inse det mer och mer ju mindre jag gör. Tycker verkligen att det är super bra med dessa trådar här på buke, det har iaf fått mig att vakna till lite.
 
Vi är ganska ojämställda i bemärkelsen att min man gör mycket mer än mig. Men eftersom 3 av 4 barn är hans sedan tidigare äktenskap så känns det ganska rimligt att han tar ett större ansvar för dem.

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Jag var föräldraledig mer än honom. Vad gäller vab så tar vi ungefär lika mycket. Han vabbar dock för sina barn så han är hemma mer än mig.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.
Jag har gått ner i tid. Det är dock inget krav eller förväntan, utan skulle jag vilja skulle han kunna gå ner i tid istället. Men jag pendlar till jobbet och tycker det är skönt att inte komma hem jättesent på dagarna.


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Mannen planerar för sina barn, när det gäller det gemensamma är det nog ganska lika. Sedan ansvarar han mer för bil och hus, men det beror också på att jag arbetar i en annan stad så kan inte vara hemma när hantverkare kommer osv.

Jag har väldigt aktivt låtit bli att projektleda hans barn. Det är svårt ibland!

Men jag är den som har renoverat och målat/tapetserat hela huset.

När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Här är vi dock inte alls jämställda :p Jag undviker gärna att köra (tycker det är vansinnigt tråkigt) så eftersom mannen tycker det är toppenkul får han köra

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

De diskussionerna består snarare av att mannen ber mig ta hand om lite tvätt :p

Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Jag rider, och har häst. Han spelar fotboll 1-2 gånger/vecka. Så vi är inte jämställda där heller...
 
Det är intressant att se vad andra kan tycka inbegrips i att vara jämställd. För mig är inte bilkörning något som räknas, medan jag tycker att exempelvis ansvar för gemensamma husdjur är det. Jag undrar om jämställdhet för mig handlar mest om vem som gör vad eller om det snarare är en gemensam ansvarsbörda för det som delas i en relation. Jag lutar åt att det är det senare.
 
Hej Buke…. I helgen träffade jag en barnfamilj som jag alltid sett som jämställda. Efter en diskussion blev jag lite uppgiven. När jag ser mig omkring ser jag nog bara någon enstaka barnfamilj som är jämställda enligt hur jag ser på jämställdhet. Jag tänker att en jämställd relation är ungefär enligt nedan enligt min önskan;



Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.



Lika stora möjligheter till fritidsintressen



Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,


Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Japp! Vi hade samma lön och även om han hade haft högre lön tror jag inte att vi hade gjort annorlunda. Det föll sig fullständigt naturligt att vi skulle dela lika. Jag tror inte ens att vi tog upp saken till diskussion.

Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.
Det fanns inte på kartan att någon skulle gå ner i arbetstid. Vi jobbade skift och varannan helg så vi levde med att inte träffas så mycket. Det var inte heller möjligt ekonomiskt att gå ner i arbetstid.

Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.
Min man har väldigt jobbigt med det där med telefonsamtal och så, så skolkontakter/ dagiskontakter per telefon föll på mig. Köpa present till kalas, skjutsa hit och dit gjorde vi lika mycket. Rodda med kalas hemma gjorde barnen med vår hjälp (man kan ju skriva inbjudningskort, göra tårta, dela upp godispåsar och så som ganska liten). Vi jobbade ju som sagt emot varandra, så det berodde på vem som var ledig vid kalastillfället vem som skjutsade eller skötte hemmakalaset :)

När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan
Yes! Jag blir galen på familjer där mannen kör till sin arbetsplats med kvinnan som passagerare och att hon sedan kör vidare när han är "avsläppt" så att säga. Sedan berodde det på vems bil vi använde för tillfället. Långa resor brukade (och brukar) vi köra ungefär hälften var.

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.
Nu brukar vi inte diskutera det så mycket, men om så skulle det nog vara jag som tog upp det tror jag...

Lika stora möjligheter till fritidsintressen
Absolut! Visst har man fått dra ner lite på hästeriet, men han har varit tvungen att dra ner lite på sitt också, och det beror ju på kidsens behov och inget annat.


Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,
Det var ett tag sedan mina barn var små, men jag känner absolut igen scenariot både från när barnen var små (och mammorna stirrade storögt och frågande när man berättade att man delade 50/50 på föräldraledigheten) och även från kollegor. Senast idag kände jag igen det lite när min kollega är stressad som f..n på grund av en projekt-deadline och ändå måste skola in lillen på förskolan. Nu känner jag inte hennes man och han kanske har en ännu mer pressad deadline på sitt jobb, men frågan kommer automatiskt, varför tar inte han den inskolningen?

Ekonomin är nog (obs! NOG) ganska ofta en undanflykt för delad föräldraledighet tror jag. Och det är ju inte alltid mannen är emot delad föräldraledighet har jag märkt...

Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.
 
Jämställdhet är inget begrepp som var och en kan fylla med innehåll. Även om jag gärna skulle ligga i hängmattan och dricka mojitos medan en städgalen partner knäskurade så kan jag inte kalla det jämställdhet, hur nöjda vi än vore med fördelningen.

Jämställdhet handlar om lika möjligheter, lika villkor.

Fast då handlar väl jämställdhet för dig om lika utfall snarare än lika möjligheter/villkor?

Om en vill dricka mojitos och den andra städa, samt om det hade fungerat lika bra om preferenserna och rollerna var ombytta, är det jämställt enligt mig. Eftersom ingen individs möjligheter påverkas av dennes kön.
 
en gemensam ansvarsbörda för det som delas i en relation
Jag tycker det är en bra definition, jag själv nog skulle säga att jämställdhet handlar om en lika värdering och även ett lika styrkeförhållande fast det senare kan vara lite komplicerat.
 
Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.

Nej, jag har tagit mer föräldraledighet. När vi båda har jobbat har maken dock tagit vab.

Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.


Ingen har gått ner i tid. Jag har dock varit hemma länge pga sjukskrivning och föräldraledighet. Börjar plugga nu om 2 veckor så jag ska in på 100% sysselsättning för första gången på 2.5 år. Ovant för båda och maken var väldigt nervös i början för hur vi löser det med barnen och hunden. Där blev det dock onda ögat från min sida och sa att det får lösa sig.

Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.


Jag projektleder nog barnen en del. Håller koll på saker till förskolan osv men det beror nog mest på att det i huvudsak är jag som har haft hand om det nu när jag har varit hemma så länge. När jag har varit inlagd på sjukhus har han ju klarat det utan större bekymmer.

Familjens sociala kontakter är enkelt upplagt. Jag sköter min sida om de vill komma och hälsa på eller låna barn. Han sköter sin. Ibland får jag meddelande från hans familj angående någon middag eller så och då frågar jag honom helt enkelt. Sen har jag viss privat kontakt med hans syskon och pappa ibland men det är ju en annan sak. Reparationer på hus samt service på bil är det nog mest jag som styr. Min pappa var bilmek och mamma och styvfar driver byggfirma plus att familjens bil är min som jag hade med mig in i förhållandet.

När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan


Innan jag slutade köra bil pga sjukdom var det maken då han nyss fått körkort och ville bli trygg bakom ratten. Nu tror jag dock att han skulle föredra att sitta bredvid igen precis som att jag saknar bilkörningen.

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.


Vi diskuterade nog inte på det sättet tror jag. Däremot om jag är på dåligt humör kan det trilla ur några ord i stil med "det är alltid jag som /.../". Vi har löst dessa "det är alltid jag som" med att maken numer alltid tvättar och plockar ur diskmaskinen när han kommer hem från jobbet. Robotdammsugaren dammsuger och när maken är ledig lagar han mat. Jag brukar byta lakan i sängen, ser han det vill han att vi gör det tillsammans och jag tycker att han är lite tokig, jag kan ju själv men det är ju ändå rätt att han vill. Jag moppar golvet någon gång ibland men då brukar han städa upp på golvet om han är hemma. Putsar toaletter och handfat lite snabbt när jag ändå går på muggen. Ser det inte som ett problem. Jag tror att vi f.n är ganska jämställda ändå. Han jobbar och drar in pengar medan jag nu ligger i sängen och överväger en powernap :p vi får se hur det ser ut när jag börjar plugga. Då kanske vi får göra nya "scheman".

Lika stora möjligheter till fritidsintressen


Mjo men det tror jag. Vi har inte så mycket planerade aktiviteter. Jag har en hund. Vi pratade lite snabbt om det där med studentliv. Jag har inget större sug efter att hållas med sånt som jag känner nu och han anser väl, med rätta, att studentliv blir lite begränsat när man har barn. Så är det ju faktiskt. Barnen måste ju gå först där. Däremot är han positiv till att jag är med på aktiviteter när jag kan och vill.

Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,

Ingen aning. Jag hade en familj i omgivningen som levde fruktansvärt ojämställt. Det var så jag blev helt paff och då har jag både hört om och upplevt mycket. Då är det otroligt illa. I övrigt så vet jag inte. Jag har inte så mycket barnfamiljer i omgivningen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 092
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 127
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp