Bukefalos 28 år!

Arbeta med hästar?

Monifa

Trådstartare
Jag är fullt medveten om att det är slitgöra för lite pengar, dåliga arbetstider och massa kroppskneg.

Jag kommer inte komma in på min utbildning till hösten, har arbete på en hästgård som jag kommer att bo och ha hästen uppstallad på samtidigt som jag läser en 30 p kurs. Det är vitt så ni kan andas ut :D

Men nu börjar jag fundera över nästa år. Arbetet är som stallskötare men kommer få rida lite på en av hennes ponnier. Stallet är hyfsat välkänt och hon som driver det är erkänt duktig tränare och domare. Så rent logiskt sett borde det vara en helt okej merit för att sedan kunna leta mig vidare ut i djungeln av stalljobb. Vill inte stanna på denna gården och räknar inte med att kunna göra det heller, den är till salu och ser det inte som en stabil grund att stå på. Nu har den visserligen vart till salu i mer än 1 år och den är väll inte särskilt lätt såld.

Mitt velande ligger i om jag ska söka samma utbildning som jag gjort nu till hösten även nästa år (lantmästare) eller om jag ska prova mina vingar och satsa på en hästskötarexamen så att jag sedan kan utbilda mig inom hästsektorn. Jag skulle vilja åka till Tyskland eller USA och arbeta några år men hur fasiken tar jag mig dit? Är jag fullkomligen idiot om jag väntar med min utbildning ett par år för att jobba med hästar? Kan man ta med sin egna häst om man jobbar i Tyskland?

En lantmästarexamen kan ge mig en lön runt 35' om jag får jobb som rådgivare. Medan ett hästjobb inte ens ger mig en tredjedel :p

Ni som har jobbat eller jobbar med hästar, hur har eran resa sätt ut?
Hur gör man när man har egen häst?
Är det få ställen som erbjuder stallplats?
Är det svårt att hinna med sin egna utöver arbetet? Målet är ju att kvala breeders om 3 år med min ungspoling.
 
Sv: Arbeta med hästar?

Jag skulle föreslå att du söker igen och gör högskoleprov i höst och i vår så kommer du kanske in på HP-resultatet. Det finns ju inget som hindrar att du jobbar inom hästsektorn sedan ändå om du vill.
 
Sv: Arbeta med hästar?

Enligt fackets senaste statistik för lantmästare så ser det ut så här medellön: 29.780 kr, medianlön 26.350 kr, medelålder 38,5 år, medeltal erfarenhet av yrket 11,4 år, lägst lön 21.000 kr högst lön 58.000 kr.
Med det vill jag bara säga att du nog inte kan räkna med att få 35.000 kronor de första åren du jobbar i alla fal, snarare 25.000 kronorl.

Hur som helst så hade jag inte satsat på ett yrke som hästskötare om man vill tjäna pengar. Det finns andra goda sidor med det yrket, men vill man tjäna pengar hade jag satsat på ett annat yrke.
 
Sv: Arbeta med hästar?

Då har det ändrats :) Har kontakt med våra rådgivare både inom mitt län och där jag ursprungligen är ifrån. Beror nog lite på inom vilket område man är rådgivare med.

Jobbar jag med hästar är inte lönen det som prioriteras direkt, dels har jag ju inga studieskulder då som jag kommer ha efter lantmästare utbildningen utan då enbart för att det är en dröm jag har. Sen att jag inte jobbar med det för evigt är en annan femma.

a1agnlju: Högskoleprovet har jag gjort, även fast att jag pluggade innan så vill jag inte ens skriva ut mitt resultat ;) Är i första urvalsgruppen och förra året blev alla antagna men i år vettefan med dubbelt så många förstahandsvals sökande. I och för sig lite om man jämför med läkarutb. och liknande men mina betyg är inte vad dom borde vara... harkel...

Att jobba inom hästsektorn efter lantmästarexamen är inget alternativ, när utbildningen ligger färskt i skallen vill jag även jobba med det :) Ser ingen anledning att efter att ha samlat på mig studieskulder kräla på knäna när jag kan tjäna mer haha :p
 
Sv: Arbeta med hästar?

Det jag fick lära mig när jag skulle söka till högskolan var att göra högskoleprovet minst två gånger, gärna fler just för att första gången ska anses som en övning bara. Så det skadar ju inte att göra om det. Jag är själv agronom så jag vet på ett ungefär vad du missar, och det vill du inte ;) och det är helt rätt att jobba med annat efter lantmästarexamen. Det jag menar är att det inte är omöjligt att jobba inom hästsektorn ändå, men då med rådgivning eller kanske genom att arrendera en gård och sköta allt själv :)
 
Senast ändrad:
Sv: Arbeta med hästar?

Lantmästare vill jag läsa till hur eller hur om jag inte utbildar mig inom hästsektorn och drar utomlands (vilket är en omöjlighet när marknaden ser ut som det gör) men lantmästare brukar vara lätt att komma in på. Hade dom inte haft rekord många förstahandsval ansökningar hade saken vart biff *mummel*

Men det jag funderar på är om jag ska söka lantmästare igen nästa år eller om jag ska jobba med hästar ett par år och söka senare. Livet är ju långt men efter examen vill jag arbeta inom min "genre" liksom när allt är färskt och måste sättas i praktiken (jag har galet svårt att komma ihåg saker om jag inte är i det liksom)

Är inte intresserad av att bli rådgivare inom hästsektorn, har noll intresse av det :) Mjölkkor är grejen :love:

Så frågan återstår: Är jag idiot? :D
 
Sv: Arbeta med hästar?

Nops, du är inte idiot. Jag kan meddela att jag personligen var 32 när jag började min utbildning. alltså ganska många års arbetslivserfarenhet mellan :) Men om det är kor du tänker inrikta dig på kan det ju vara bra att jobba som avbytare eller något (om du inte är uppväxt på mjölkgård eller så). Om man inte har jobbat med kor har man väldigt liten chans att få jobb som nötrådgivare efter utbildningen. jag har inte gjort det och jag har sållats bort direkt när jag sökt såna jobb trots komplett utbildning.

Tillägg: Jag förstår att jag blivit bortsållad till förmån för de med lantbruksbakgrund så jag är inte arg för det, men jag ångrar att jag inte jobbade på gård ett tag, för nötrådgivare hade varit jätteroligt att jobba som :)
 
Senast ändrad:
Sv: Arbeta med hästar?

Är djurskötare till 430 tanter nu :) det är ett intagningskrav till lantmästaren att ha arbetslivserfarenhet inom naturbruk :)
 
Sv: Arbeta med hästar?

Varför ska du sluta jobba med nötterna då och börja sköta hästar om det du vill är att bli rådgivare till nötbesättningar? I min värld låter det bättre att du fortsätter där du är och söker in till lantmästare därifrån. Jag vet en bekant som gjort motsvarande med svin, och hon är nu rådgivare delvis inom det området. Fördelen hon haft är att hon under utbildningstiden kunde jobba helger/lov i en svinbesättning, och hon tjänade då både pengar och fick in foten rejält inom området under tiden hon pluggade.
 
Sv: Arbeta med hästar?

För att jag vill prova vingarna, testa nått annat liksom :) jag älskar att jobba med mjölkkor men jag uppskattar hästar minst lika mycket. Har ganska bra referenser på mjölksidan som jag kan falla tillbaka på om det skiter sig liksom och jag uppfyller alla krav för lantmästaren så jobbar jag med hästar nått år (kanske bara blir ett, kanske tycker det är rövatråkigt vad vet jag) men då kan jag fortfarande söka in utan problem :)
 
Sv: Arbeta med hästar?

Slösa inte tid på hästskötarexamen. Den betyder ingenting. Jag hade nog sökt in nästa år igen om du inte kommer in i år. Det låter ju bättre att du inte har ett uppehåll från mjölksidan tycker jag.

Själv har jag sällan jobbat heltid i stall. Där jag lärde mig mest var när jag hjälpte till på kvällar och helger. Jag lärde mig minst när jag var heltid hos ett proffs. På ett annat ställe, där jag hoppade in som vikarie hos en känd då ponnyfamilj (nu rider dottern storhäst), jobbade man vanliga tider och så fick man rida deras hästar efter kl 16.00. Men hur ofta gjorde man det? 0 gånger kan jag säga. Eller möjligtivs 1 gång. För när man tagit hand om 10-15 hästar själv med fodringar, mockning, in/utsläpp, släpa vatten osv så orkade man inte rida. Och det trodde jag att de visste så det var därför de erbjöd det.

Nej jag håller nog fast vid att hästar ska vara ett fritidsintresse och att man har annat jobb så man har råd att träna osv :D
 
Sv: Arbeta med hästar?

Klokt iof. Jag är dock sugen på att tacka nej i år och söka in igen nästa år (kommer jag in i år kommer jag garanterat in nästa år :grin: ) och ta det här året och jobba med hästar. Det som ställer till det lite är när det är dags för Ove att börja tävla. Börjar jag plugga i år så går jag sista året när det är dags för att kvala till breeders för 4 åringarna.

Men jag vill prova nått annat :( Är nog där skon klämmer, helt plötsligt känner jag mig inte alls beredd på plugg. Särskilt inte nu när de jag ska arbeta hos samtidigt som plugget har lagt i högsta växeln för att få gården såld (och blir den såld kör det ihop sig jävligt mycket haha)

kluven.se

OT skickade lite deg till dig :) så du inte undrar vem din nya sponsor är.
 
Sv: Arbeta med hästar?

Det finns andra stallplatser och andra jobb :) Ta du ett "sabbatsår" och syssla med hästar och börja läsa när du känner för det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 799
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 892
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
2 974
Senast: enough
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp