Bukefalos 28 år!

Arbete vid hand

orion_x

Trådstartare
Har blivit lite nyfiken på att arbeta hästen vid hand och hittade två böcker på nätet om arbete vid hand :
Schooling Horses In-hand
Schooling Horses in Hand: A Means of Suppling and Collection

Någon som läst böckerna och kan rekommendera någon av dem? Eller finns det andra bra böcker som talar om hur man ska bära sig åt och ger vägledning med praktiska övningar m.m?
 
Sv: Arbete vid hand

Det er en fin bok å begynne med, men jeg synes faktisk at 'Training the horse in hand, The Classical Iberian Principles' av Alfons J. Dietz er bedre.

http://www.amazon.com/exec/obidos/A...3/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/002-9379423-0357604

Om man ønsker en detaljert beskrivelse, kommer man vel ikke utenom Decarpentry's Academic Equitation. Selv om arbeide for hånd kun er et tillegg, så beskrives det svært detaljert. Det er dog nødvendig med endel praktisk erfaring for å få noe ut av det. Spesielt når det gjelder arbeidet med 'lange frie tøyler', så står det svært lite om det, men om man overfører teksten fra arbeide for hånd til lange tøyler arbeide, så blir det ganske så bra, men om man ikke har nok praktisk erfaring til å kunne gjøre slike 'overføringer', har det nok ingen verdi. Så i første omgang, anbefaler jeg de to første bøkene, d.v.s. Scooling horses in Hand: A means of suppling and collection, og Traing the horse in hand: The classical Iberian principles. Academic Equitation er en perle, og du vil garantert få mye nytte av den - men den krever mer at man studerer teksten.

Anne
 
Sv: Arbete vid hand

Tack för svaret. Då ska jag leta efter dessa böcker när jag åker till eurohorsemässan :)
 
Sv: Arbete vid hand

Jag följer tråden med intresse eftersom jag också skulle vilja lära mig! Speciellt med nya unghästen tror jag att det skulle vara väldigt användbart.

Jag ska kolla upp boktipsen och hoppas att det dyker upp ännu fler, men eftersom jag är total nybörjare på handarbete gissar jag att jag hellre skulle behöva praktisk handledning... Undrar därför om det finns instruktörer som ägnar sig åt sånt? Tar gärna emot tips (i stockholmsområdet)!
 
Sv: Arbete vid hand

Inser att detta kanske räknas som annons och nu är det för sent att ändra inlägget.... Moderator får ta bort i så fall!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 395
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp