Arbetsförmedlingen, vad gör dom??

Intressant, du menar alltså att den totala felinformation jag fick av andra anställda där och historier liknande min men med andra handläggare på samma kontor inte tydde på ett problem i organisationen? Det har jag svårt att tro.

För att "jobb, jobb, jobb, landsbygden" fick för sig att ge AF helt andra arbetsuppgifter ja. Det finns en rätt bra bok i ämnet, Vi bara lyder

"Trots detta har Arbetsförmedlingen fortfarande full sysselsättning som mål. Förr var den en förmedling av tjänster. Efter en reform 2008 blev den en myndighet, som verkar se det som sin främsta uppgift att skuldbelägga och kontrollera människor som inte arbetar. Arbetslinjens själva essens är att arbetslösa ska må sämre."
 
Krasst sett ska då inte arbetsförmedlingen vara till för dig. Du fixar det själv. Lite som att akutmotagningen på sjukhus inte är till för de som inte är akut sjuka.

Så de har alltså rätt att komma undan med felinformation efter en direkt fråga eftersom man ska göra allt själv?! Men givetvis var det ok antar jag eftersom vi hade en socialdemokratisk regering vid det tillfället :grin:

Har du någonsin varit utsatt för Arbetsförföljningen (ja, det är vad de flesta jag känner kallar den!) själv? Deras problem började långt innan borgarna kom till makten och nej, inte sjutton gillar jag mycket av det de gjorde men vi ska också komma ihåg att skiten med fas 3 bereddes det väg för av socialdemokraterna med aktivitetsgarantin (känd som AGA av de inom den :meh:).
 
För att "jobb, jobb, jobb, landsbygden" fick för sig att ge AF helt andra arbetsuppgifter ja. Det finns en rätt bra bok i ämnet, Vi bara lyder

"Trots detta har Arbetsförmedlingen fortfarande full sysselsättning som mål. Förr var den en förmedling av tjänster. Efter en reform 2008 blev den en myndighet, som verkar se det som sin främsta uppgift att skuldbelägga och kontrollera människor som inte arbetar. Arbetslinjens själva essens är att arbetslösa ska må sämre."

Det var ungefär det de lyckades med för mig INNAN 2008 :meh:
 
Så de har alltså rätt att komma undan med felinformation efter en direkt fråga eftersom man ska göra allt själv?! Men givetvis var det ok antar jag eftersom vi hade en socialdemokratisk regering vid det tillfället :grin:

Har du någonsin varit utsatt för Arbetsförföljningen (ja, det är vad de flesta jag känner kallar den!) själv? Deras problem började långt innan borgarna kom till makten och nej, inte sjutton gillar jag mycket av det de gjorde men vi ska också komma ihåg att skiten med fas 3 bereddes det väg för av socialdemokraterna med aktivitetsgarantin (känd som AGA av de inom den :meh:).
 
Så de har alltså rätt att komma undan med felinformation efter en direkt fråga eftersom man ska göra allt själv?! Men givetvis var det ok antar jag eftersom vi hade en socialdemokratisk regering vid det tillfället :grin:

Har du någonsin varit utsatt för Arbetsförföljningen (ja, det är vad de flesta jag känner kallar den!) själv? Deras problem började långt innan borgarna kom till makten och nej, inte sjutton gillar jag mycket av det de gjorde men vi ska också komma ihåg att skiten med fas 3 bereddes det väg för av socialdemokraterna med aktivitetsgarantin (känd som AGA av de inom den :meh:).

Du kan ju trösta dig med att det fungerar mycket sämre nu sen "jobb jobb jobb, landsbygden" än för åtta år när du var där.
 
Nej det är inte alls skitskack. Det är möjligt att du mötte inkompetent personal, men då hade de i alla fall ett vettigare uppdrag. Ett som faktiskt ledde till att folk blev anställningsbara och inte som med borgarnas uppdrag, gödde vårdprofitörer och McD.

1.600.000 per hamburgarvändare hade faktiskt kunna göra bättre nytta på andra ställen.
Äh Arbetsförmedlingen var lika kluddig för 20 år sedan.
Alla dessa så kallade praktikplatser som fanns då som det så vackert kallades.
 
Du kan ju trösta dig med att det fungerar mycket sämre nu sen "jobb jobb jobb, landsbygden" än för åtta år när du var där.

Du missar min poäng, den organanisationen hade problem med kompetensen hos sin personal långt innan senaste borgarregeringen och det är inte bra.

Att de två senaste regeringarna från de båda blocken inte direkt fört en gynnsam politk generellt är en annan sak (dvs GP och FR). Den nuvarande regeringen har jag inte stort hopp om heller med tanke på den black om foten de fick från början.

Och ja, innan du frågar är jag faktiskt i grund och botten röd politiskt.
 
Äh Arbetsförmedlingen var lika kluddig för 20 år sedan.
Alla dessa så kallade praktikplatser som fanns då som det så vackert kallades.

Nej, då skulle de inte dessuom integrera. De slängde inte pengar efter vårdprofitörer.

Man skulle i och för sig inte tro att en dåligt fungerande myndighet skulle kunna bli sämre, men "jobb, jobb, jobb, landsbygden" lyckades.

1.600.000 per arbetepå McD säger väl allt.
 
Nej, då skulle de inte dessuom integrera. De slängde inte pengar efter vårdprofitörer.

Man skulle i och för sig inte tro att en dåligt fungerande myndighet skulle kunna bli sämre, men "jobb, jobb, jobb, landsbygden" lyckades.

1.600.000 per arbetepå McD säger väl allt.

Vad har vårdprofitörer att göra med arbetsförmedligen?!
 
Du missar min poäng, den organanisationen hade problem med kompetensen hos sin personal långt innan senaste borgarregeringen och det är inte bra.

Att de två senaste regeringarna från de båda blocken inte direkt fört en gynnsam politk generellt är en annan sak (dvs GP och FR). Den nuvarande regeringen har jag inte stort hopp om heller med tanke på den black om foten de fick från början.

Och ja, innan du frågar är jag faktiskt i grund och botten röd politiskt.

Det finns grader i helvetet. "jobb, jobb, jobb, landsbygden" 1.600.000 för varje hamburgarvändare och miljoner till ""jobb"-coacher"" för att lära folk att söka jobb de inte kan få.
 
Nej, då skulle de inte dessuom integrera. De slängde inte pengar efter vårdprofitörer.

Man skulle i och för sig inte tro att en dåligt fungerande myndighet skulle kunna bli sämre, men "jobb, jobb, jobb, landsbygden" lyckades.

1.600.000 per arbetepå McD säger väl allt.
Jo då. Dom slängde pengar då också. Då kallades det som sagt praktikplatser.
 
Jo då. Dom slängde pengar då också. Då kallades det som sagt praktikplatser.

inte 1.600.000 per hamburarvändare. Inte hur som helst till vilken vårdprofitör som helst. (sen har i och för sig fusket blivit lättare genom att "jobb, jobb, jobb, landsbygden" tagit bort all rimlig kontroll av aktiebolag.
 
inte 1.600.000 per hamburarvändare. Inte hur som helst till vilken vårdprofitör som helst. (sen har i och för sig fusket blivit lättare genom att "jobb, jobb, jobb, landsbygden" tagit bort all rimlig kontroll av aktiebolag.
Jo det var till vilket företag som helst, allt från privata till kommunen. Vissa företag hade den ena praktikanten efter den andra. Ofta flera samtidigt.

En praktikant skulle inte ersätta en anställd som det så vackert sades. Jo tjena, eller hur :meh:

Tror att din skönhetsmålning om hur det var förr är en aning felaktig.
 
Jo det var till vilket företag som helst, allt från privata till kommunen. Vissa företag hade den ena praktikanten efter den andra. Ofta flera samtidigt.

En praktikant skulle inte ersätta en anställd som det så vackert sades. Jo tjena, eller hur :meh:

Tror att din skönhetsmålning om hur det var förr är en aning felaktig.

Som sagt, grader i helvetet. "jobb, jobb, jobb, landsbygden" lyckades subventionera ett arbete med 1.600.000. per arbete. Sen var det oerhörda bekymmer när vi fick för oss att kronan till varje pris skulle ha en fast växelkurs (lärde också ut på handels, där "jobb jobb jobb landsbygden", hämtat sina villfarelser. Men en praktikplats på 90-talet kostade aldrig 1.600.000.
 
Mig ville de ha in på Samhall. :meh: Jag var väl ett hopplöst fall enligt dem, eftersom jag inte hade grundskolebetyg och inte kunde studera just där och då. Jag höll på att bryta ihop vid besöket på Samhall men blev sen arg :devil: och hittade till slut ett riktigt jobb (vikariat men ändå) genom att söka själv i Platsbanken. Min handläggare på AF blev lite imponerad när jag fixade jobb själv redan på andra intervjun + än mer imponerad när han fick höra att jag fått en ingångslön som låg ca 2000:- över kollektivavtalets ingångslön. :angel:

När jag senare ville sluta på det jobbet så hade jag lite kontakt med AF igen, gick nån jobbsökarkurs (värdelöst). Fick några brev med konstiga jobbförslag men då hade jag redan börjat plugga heltid så behövde ju inte söka några jobb. :D

Så nä, jag vet inte vad AF gör egentligen. Samlar ihop statistik?
 
Som sagt, grader i helvetet. "jobb, jobb, jobb, landsbygden" lyckades subventionera ett arbete med 1.600.000. per arbete. Sen var det oerhörda bekymmer när vi fick för oss att kronan till varje pris skulle ha en fast växelkurs (lärde också ut på handels, där "jobb jobb jobb landsbygden", hämtat sina villfarelser. Men en praktikplats på 90-talet kostade aldrig 1.600.000.
Hur vet du det?

Sån enorm subvention som diverse arbetsgivare fick med gratis arbetskraft (främst ungdomar) gång på gång så skulle jag inte vara för säker.

Du verkar har någon form av tro att arbetsförmedlingen förr skulle ha varit någon rosa lullull moln. Så var det inte. Slöseri med pengar fanns lika mycket då som nu. Det kallades bara annat och det pratades inte om det.
 
inte 1.600.000 per hamburarvändare. Inte hur som helst till vilken vårdprofitör som helst. (sen har i och för sig fusket blivit lättare genom att "jobb, jobb, jobb, landsbygden" tagit bort all rimlig kontroll av aktiebolag.
Nej då fick alla företag som ville ha gratis arbetskraft genom "praktikplatser" jag var på arbetsförmedlingen -97 första och sista gången, då kunde man som ung inte få ett jobb, trots att arbetsplatsen behövde folk utan man skulle gå igenom arbetsförmedlingen, man skulle själva hitta praktikplats och fick då betalt av arbetsförmedlingen... Den varade sex månader, därefter blev man tvungen att hitta en ny praktikplats eftersom arbetsgivaren inte hade lust att börja betala lön när de kunde få in en ny praktikant... Man fick inte ens söka jobb utan det var enbart praktikplatser för oss unga... Själv såg jag till att hanka mig fram på små jobb tills jag fick fast jobb och har efter det aldrig haft kontakt med arbetsförmedlingen igen.
Stället jag började på genom arbetsförmedlingen hade två praktikanter som skötte en varsin heltidstjänst, en anställd som de fick bidrag för och ingen som anställd på "riktigt", och så rullade det på under många år.

Och det var under Perssons regering, det rödaste vi har haft på länge...
 
Så nä, jag vet inte vad AF gör egentligen. Samlar ihop statistik?
De är en kontrollmyndighet, vilket verkar behövas. Jag är emot att få bidrag utan kontrollerad motprestation. (i detta falla ska man se till att hålla igång sitt jobbsökeri när man får A-kassa)
Mig ville de ha in på Samhall. :meh: Jag var väl ett hopplöst fall enligt dem, eftersom jag inte hade grundskolebetyg och inte kunde studera just där och då. Jag höll på att bryta ihop vid besöket på Samhall men blev sen arg
Ja du ser!! I ditt fall var det "risken" eller vad jag nu ska kalla det för, att ett arbete på Samhall som skapade drivkraft hos dig att ta fram dina inre krafter och fixade biffen själv. Bra gjort tycker jag.
Min handläggare på AF blev lite imponerad när jag fixade jobb själv redan på andra intervjun + än mer imponerad när han fick höra att jag fått en ingångslön som låg ca 2000:- över kollektivavtalets ingångslön. :angel:
Låter lite som att du tror att din handläggare inte "trodde" på dig.Att du någonsin skulle kunna fixa något jobb själv? Kan ju ha fel här men jag tror att alla handläggare som får besked om när en inskriven har fixat allt på egen hand -blir uppriktigt sagt glada.
När rätta drivkrafter finns fixar människor det allra mesta själva sinom tid. Alla som varit arbetslösa och förtvivlat gärna vill ha arbete vet hur snabbt nedbrytande det är att inte få något arbete. Bara nej och nej tack från arbetsgivare. Att hamna i den nedåtgående spiralen är förödande tror jag.
gulan
 
Så istället för att förmedla arbeten, göra folk anställningsbara genom utbildning, så får alla lära sig att skriva jobbansökningar av privata vårdprofiörer.
Ja, det där med privata vårdprofitörer håller jag med om. Men kanske att det blir billigare för AF att anlita såna och sänka sin egna personalstyrka och rikta in sig på andra åtgärder, än att lära skrivkunnigt folk att skriva CV och personliga brev.
Däremot det där med utbildningar. Nu förtiden duger det inte ens att ha gått en jädra massa bra utbildningar för att pliisa företagen. Nu är det även 3-5 års erfarenhet av dina relaterade utbildningar också. Det är en svår nöt att knäcka.
gulan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 697
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 432
Senast: Korven
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 145
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp