Arbetssökande och förskola

BuenoBull

Trådstartare
Dottern började förskolan i höstas samtidigt som jag började studera. Sedan i början på december har jag hoppat av studierna och tagit ut föräldraledigt tillsammans med henne. I januari kommer hon börja förskolan igen. Eftersom hon varit borta över en månad från fsk då ska hon ha en kortare inskolning igen, den 7-9 jan.

Jag undrar:

*hur tar jag ut föräldraledighet i samband med inskolningen? Jag vet att jag måste ta ut föräldrapenning (eller ha annan sysselsättning) för att behålla min SGI. Men tanken är ju med inskolningen att jag inte ska vara med henne hela dagarna. Låt säga att sista inskolningsdagen kanske jag lämnar henne där i ett par timmar innan jag hämtar henne. Då får jag ju egentligen inte ta ut fp på heltid, hur fyller jag ut luckan så att jag inte riskerar att förlora min SGI? Springer till arbetsförmedlingen under de timmarna?

*Vem reglerar antal timmar barnet får vara på förskola när man är arbetssökande? Kommunen?
Jag har a-kassadagar kvar att ta ut. Jag har fått för mig att barn till arbetssökande endast har rätt till 15 timmar på fsk. Hur blir det då? Betalar a-kassan ändå ut full ersättning trots att jag har barn hemma och på så vis inte kan vara arbetssökande på heltid?

Känner mig rätt förvirrad...
 
Du får ta ut fp under inskolningen även om barnet är på fsk några timmar just eftersom det handlar om inskolning och fsk kan ringa när som helst. När barnet är inskolat får du dock inte ta ut föräldrapenning för den tid barnet är på fsk.

Som arbetssökande får du i normalfallet ha ditt barn 15 timmar i veckan på fsk. Det är kommunen som bestämmer hur många timmar som gäller. A-kassan betalar ut full ersättning ändå eftersom du anses söka jobb som är på heltid. När du får jobb så får ju barnet gå upp i tid på fsk och du anses då uppfylla villkoren för att få full ersättning ifrån a-kassan. Det är alltså inte den faktiska tiden som du söker jobb på som spelar roll. Jag tror att det är ett fåtal som söker jobb aktivt 8 timmar/dag oavsett om de har barn eller inte utan det som spelar roll är om du när du får jobb har tänkt arbeta heltid.
 
Tack för svar utförligt svar!

Just det där med att ha barn 15 timmar och söka jobb på heltid har faktiskt varit ganska förvirrande, men då har jag fått klarhet i det.
Så säg att jag vill jobba 75%, då betalar a-kassan endast ut 75% ersättning?
 
Det var en knivigare fråga. Det vågar jag faktiskt inte svara på. Jag tror att de betalar ut fullt om man är helt arbetslös men jag vet faktiskt inte säkert.
 
*Vem reglerar antal timmar barnet får vara på förskola när man är arbetssökande? Kommunen?
Jag har a-kassadagar kvar att ta ut. Jag har fått för mig att barn till arbetssökande endast har rätt till 15 timmar på fsk. Hur blir det då? Betalar a-kassan ändå ut full ersättning trots att jag har barn hemma och på så vis inte kan vara arbetssökande på heltid?

De 15 timmar som barn till arbetssökande föräldrar har rätt till är just för BARNETS skull, inte för föräldern. Barnet får vara på förskolan dessa timmar trots att föräldern egentligen inte har något barnomsorgsbehov (dvs inget jobb och inga studier). Sedan antar jag att de flesta förskolor beviljar extratid om föräldern t.ex. behöver gå på jobbintervju.
 
Det är jag helt med på, även om jag finner det rätt lustigt hur man ska vara heltidsarbetssökande när man samtidigt ska vara hemma och ta hand om barn. Å andra sidan är det nog så som TinyWiny säger, ingen söker väl jobb 8h/dag oavsett om man har barn eller inte.
 
Tack för svar utförligt svar!

Just det där med att ha barn 15 timmar och söka jobb på heltid har faktiskt varit ganska förvirrande, men då har jag fått klarhet i det.
Så säg att jag vill jobba 75%, då betalar a-kassan endast ut 75% ersättning?
Du kan ju ansöka om 75% eller heltid från a-kassan det bestämmer du själv, det har inget att göra med om du söker heltid eller deltidssjobb, bara du söker jobb. Glöm för guds skull inte skicka in aktivitetsrapporten sen :)
 
Om man byter ut "heltids arbetssökande" mot "heltids arbetslös" tror jag att de 15 timmarna känns mer motiverade att inte vara fler. Är ju bara olika ord men arbetssökande är det som används officiellt.

Dock är tiden faktiskt till för föräldern att aktivt söka jobb och för barnet att få gå i förskola och du har definitivt rätt att lämna andra tider eller mer tid T ex i samband med intervju etc.

Lycka till :-)!
 
Dock är tiden faktiskt till för föräldern att aktivt söka jobb och för barnet att få gå i förskola och du har definitivt rätt att lämna andra tider eller mer tid T ex i samband med intervju etc.
Värt att tänka på bara - om man nyttjar kostnadsfri allmän förskola 15 timmar/vecka så är risken stor att INGA andra tider accepteras än de som är överenskomna för detta ändamål.
OM man däremot har en betald plats för dessa timmar så har man rätt att själv välja hur timmarna ska förläggas.
 
Du får ta ut fp under inskolningen även om barnet är på fsk några timmar just eftersom det handlar om inskolning och fsk kan ringa när som helst. När barnet är inskolat får du dock inte ta ut föräldrapenning för den tid barnet är på fsk.

Som arbetssökande får du i normalfallet ha ditt barn 15 timmar i veckan på fsk. Det är kommunen som bestämmer hur många timmar som gäller. A-kassan betalar ut full ersättning ändå eftersom du anses söka jobb som är på heltid. När du får jobb så får ju barnet gå upp i tid på fsk och du anses då uppfylla villkoren för att få full ersättning ifrån a-kassan. Det är alltså inte den faktiska tiden som du söker jobb på som spelar roll. Jag tror att det är ett fåtal som söker jobb aktivt 8 timmar/dag oavsett om de har barn eller inte utan det som spelar roll är om du när du får jobb har tänkt arbeta heltid.

Det med föräldrarpenning stämmer inte. Du får INTE ta ut sjukpenninggrundande fp när barnet är på inskolning och du inte är med. T.ex lämnar du barnet 4 tim på förskolan utan att du är med får du endast ta ut ½ dags fp. Det spelar ingen roll att du har jour, detta har diskuterats flitigt på försäkringskassans facebook sida. Och det är svaret dom gett.
Sen vet jag att många fuskar, men det finns en viss risk med det om dom väljer att kolla upp det. Tror inte dock att det är någon risk att dom gör det.
Lite ot, men det är likadant du får egentligen inte ta ut fp och sen säger farmor att hon vill vara barnvakt så barnet är där lör-sön o du har tagit ut fp dom dagarna. Det är fusk ;)

Däremot kan man ta ut lägsta nivå dagar så länge du umgås med barnet minst 1 tim den dagen. Så lämnar du på fsk i 7 tim så får du ta ut lägsta nivå hel dag. :)
 
Tack för svar utförligt svar!

Just det där med att ha barn 15 timmar och söka jobb på heltid har faktiskt varit ganska förvirrande, men då har jag fått klarhet i det.
Så säg att jag vill jobba 75%, då betalar a-kassan endast ut 75% ersättning?

Barnet måste inte vara där dom 15 timmarna om man inte vill. Det a-kassan kräver är att du kan ordna barnomsorg för barnet om du får ett jobb. Det kan även vara en släkting som ställer upp och passar barnet om det händer. Jag kommer ha så då vi inte fått den förskoleplatsen vi vill ha, så farmor passar dottern (sonen har fsk plats) vid behov (är timmis) eller om jag får jobb till fsk platsen är fixad :)

Men barnet får vara där 15 timmar (eller mer beroende på kommun) när man är arbetslös, barnet får även vara där andra tider vid intervjuer eller ev. möten hos af.

Tänk på att tar du inte ut 100% på a-kassan så nollas din SGI, om du inte har annan sysselsättning för resten av de 25%.

När det gäller att söka jobba, så kommer af "tvinga" dig att söka alla jobb som går, och sträva efter en 100% anställning, men minst 75%. Får du ett jobb på 75% så kan du även välja att stämpla upp dom sista 25% för att skydda din SGI. Dock kommer dessa dagar varje vecka att dras på dina deltidsdagar (dom man bara har 75 dagar av).
 
Det med föräldrarpenning stämmer inte. Du får INTE ta ut sjukpenninggrundande fp när barnet är på inskolning och du inte är med. T.ex lämnar du barnet 4 tim på förskolan utan att du är med får du endast ta ut ½ dags fp. Det spelar ingen roll att du har jour, detta har diskuterats flitigt på försäkringskassans facebook sida. Och det är svaret dom gett.
Sen vet jag att många fuskar, men det finns en viss risk med det om dom väljer att kolla upp det. Tror inte dock att det är någon risk att dom gör det.
Lite ot, men det är likadant du får egentligen inte ta ut fp och sen säger farmor att hon vill vara barnvakt så barnet är där lör-sön o du har tagit ut fp dom dagarna. Det är fusk ;)

Däremot kan man ta ut lägsta nivå dagar så länge du umgås med barnet minst 1 tim den dagen. Så lämnar du på fsk i 7 tim så får du ta ut lägsta nivå hel dag. :)

Aha! Vad bra att du skrev det. Då har det ändrats.
 
Gah! Vilken djungel det här är :wtf: Men tack för att ni informerar, det är ju så jäkla lätt att missa nån liten detalj. Det med att ha 75% a-kassa hade jag aldrig tänkt på, att SGI:n skulle gå förlorad menar jag.
Tack å bock, hörrni! :bow:
 
Kolla med din kommun, hur kommuner har det upplagt med barnomsorg och fritimmar är upp till varje kommun. I min kommun är det till exempel 15 timmar, tisdag,onsdag och torsdag. Båda grannkommunerna har 20 timmar och den ena av dem har möjlighet att lägga barnomsorgen på 25 timmar för arbetssökande (dock ej föräldralediga).
 
Men.... Hur många timmar kan man rimligen söka arbete? Även om det heter att man söker på heltid, hur mycket effektiv tid spenderar man på det egentligen? Nu menar jag inte intervjuer och ev. möten på arbetsförmedlingen, utan "det andra". Så många jobb finns det väl knappast inte att man rimligen lägger mer än max ett par timmar om dagen på att söka på internet/ringa samtal? Eller? Och om man har en CV skriven, så är det väl inte så mycket fix med den heller hela tiden? Så mycket ändrar man väl inte på? :confused:
 
Föräldrapenning på lägsta nivå kan man ta ut hel dag om man är med barnet minst en timma tror jag det är. Så då kan du skydda sgi genom att ta ut en sådan de dagar barnet lämnas men du förväntas vara i närheten. försäkringskassan har förresten en facebooksida där man kan fråga typ sådana här frågor och få ganska snabbt svar.

När man har A-kassa har man rätt till 15 eller 25 h på dagis, säkert olika för olika kommuner, en del har t o m heltid. Men här i Göteborg får man faktiskt välja.
När man har aktivitetsstöd så har man rätt till heltid på dagis.

Det är en djungel av regler och det gäller att ha tungan rätt i mun!
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 828
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: _FiA_
·
Gravid - 1år Sitter och försöker läsa på hur det funkar om jag skulle behöva vara hemma mer innan BF pga. foglossning eller så. Så som jag förstått...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: ako
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp