Bukefalos 28 år!

Arbetstiderna

Sv: Arbetstiderna

Och sedan så ska vanliga inackorderingsstall konkurrera med ridskolor om privatryttare/boxuthyrning, när ridskolor har hästskötare med lönebidrag...

Nej, de konkurrerar på exakt samma villkor. Finns inte specialregler om lönebidrag hos just ridskolor.
 
Sv: Arbetstiderna

Det finns vita jobb i branschen. Problemet är bara alla oseriösa företagare som inte vill betala för arbetskraften och som snedvrider konkurrensen.
//Fridatycker

Fast du glömmer bort faktumet att många av de "seriösa" företagarna faktiskt har både vit och svart arbetskraft. Så har det iaf varit i de stall jag jobbat. Och de som jobbar vitt får skitlön oavsett den svarta arbetskraften.. De "seriösa" som betalar vitt har oftast minst lika dåliga villkor för sina arbetare, bara det att man iaf får vit lön med lite pension och sånt.. Arbetstidsmässigt och så har jag märkt ingen skillnad alls- och ofta har övertid inte gett mer pengar heller. Så även vita företagare vill inte betala för sej..

Sen använder många stall dessa praktikanter som arbetar gratis för "erfarenhet". Ett av problemen där tror jag är att många tror att den praktik som behövs inför tex Flyinge måste vara just praktik- dvs oavlönat arbete- och så är det inte.

/ Lavinia, som övergett hästbranschen
 
Sv: Arbetstiderna

Hästjobb är skitjobb, ska mna jobba med hästar så ska det vara ens egna, punkt!

Jag jobbade 10h dag x 6,5 dagar i veckan, lördag var vi "lediga" var annan vecka.... Kan ju säga som så; jag stack!:devil: Stället lät bra och seriöst och allt, men lönen vägde inte upp slitet, man jobbade inte, utan levde i stallet. Efter jobbet orkade man oftast inte mer än att duscha, laga mat och sova.
Finns ju folk som älskar att leva såhär, men ingenting för mig i alla falll. Jag skottar hellre snö om dagarna än att jobba åt någon annan än mina egna hästar framöver.
 
Sv: Arbetstiderna

Det låter jättekul att jobba i england. :banana:Det skulle jag vilja med även fast det är lika slitigt som här hemma. Men jag älskar hästarna....och då går det ju bra.. än sålänge:laugh:
 
Sv: Arbetstiderna

Fast ibland e de svårt att säga ifrån....
 
Sv: Arbetstiderna

Knapplàn..

Jag har jobbat minst 60 h i veckan nu i snart tvà àr. Skit att jobba med hástar, slitigt och dàligt betalt. Man har inte tid eller ràd att göra nàgot annat.

Sà nu ger jag upp (nästan) jag ger i alla fall upp hástar och det där med att jobba som beridare och hästskötare. Tänkte ge mig in i de mer betalande delen av hästeriet istället.
 
Sv: Arbetstiderna

Knapplàn..

Jag har jobbat minst 60 h i veckan nu i snart tvà àr. Skit att jobba med hástar, slitigt och dàligt betalt. Man har inte tid eller ràd att göra nàgot annat.

Sà nu ger jag upp (nästan) jag ger i alla fall upp hástar och det där med att jobba som beridare och hästskötare. Tänkte ge mig in i de mer betalande delen av hästeriet istället.

Samma här jag har gett upp mina egna hästar och att jobba åt andra gav jag upp för flera år sedan! Som PLs dotter gjorde sa upp sig och började med något annat är det bästa man kan göra! :bow::bow:
 
Sv: Arbetstiderna

Ja det kan du räkna med. Jag har inte jobbat i ridhäststall men i travstall. Vitt givetvis.

I ett var arbetstiden 8 h/dag enligt anställningsavtalet. Det jobbade jag så gott som aldrig. Man jobbar tills man är klar, punkt. Sen jobbade man var tredje helg utan att få nåt extra för det. Sen när man åker på tävling handlar det om flera timmar + restiden och det får man inte betalt för, utan endast utselningspeng som det heter på typ några hundra per häst. Sen ska du upp och jobba samma tid som vanligt på morgonen oavsett när du kommer hem. Antar att det är nåt liknande inom ridsport? Vet inte.

Det är slitigt, dåligt betalt, och du har inget liv utöver jobbet typ, för du orkar inte.

När jag slutade där ställde jag mina hästar på bete och sen sov jag i 2 veckor. Jag gjorde verkligen ingenting annat än att sova och åka och titta till hästarna på betet en gång per dag. Så slut var jag, men mestadels psykiskt slut. Och då hade jag bara jobbat på det stället i ett halvår.

Har jobbat i andra stall med och de har inte varit riktigt lika illa men fortfarande samma skit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 410
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
606
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 940
Senast: sjoberga
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp