Bukefalos 28 år!

Arbetstiderna

B

Boxholmsbruden

är de vanligt att man måste jobba 50 timmar i vecka när man jobbar med hästar?:confused:
 
Sv: Arbetstiderna

På bra/seriösa arbetsplatser - nej.
På sämre arbetsplatser - ja.


Det är klart det förekommer övertidsarbete i alla yrken, men det ska ju inte gälla som "normal vecka" sas.
 
Sv: Arbetstiderna

Jag håller på och kollar jobb, är utbildad hästskötare Ringde ett företag som sa sig ge lön enligt kollektivavtalet. Men de ville ändå att jag skulle jobba 6 dagar i veckan, vilket var helt normalt enligt dem.:confused: De ville oxå att jag skulle bo i ett rum ovanpå ridhuset. Tjejen har tidigare ridit i landslaget så jag trodde hon var serriös.

Hälsningar

Ämma
 
Sv: Arbetstiderna

Jag jobbade 5.30 - 13.00 6 dagar i veckan. 3 dager i veckan joabbde jag även 16.00 - 19.00 3 dagar i veckan.

Många timmar jag vet och troligen inte efter några avtal men jag fick pengarna helt vitt. Jag stog ut eftersom jag älskade mitt jobb.
 
Sv: Arbetstiderna

På oseriösa ställen vill jag påstå att det är vanligt. Jag jobbar på stuteri och vi jobbar 40h per vecka.
 
Sv: Arbetstiderna

Har bara erfarenhet av min dotter som jobbar på ett stuteri att det inte alltid funkar att jobba från 07.00-16.00, fika/lunch på bestämd tid 5 dagar i veckan. Kan vara nån häst som blir sjuk, veterinär som är sen, hovslagare som inte blir klar i tid för att nåt strulat, hon kan ju inte bara gå hem 16.00 och lämna allt, hon måste ju vara där tills hästen eller vad det nu är e klart. Jobba lördag/söndag med kort varsel efter att den som ska jobba blivit sjuk eller halkat av vägen, man får anpassa allt efter djuren, man har tur om man kan få fika o lunch varje dag och gå hem i tid.
 
Sv: Arbetstiderna

är de vanligt att man måste jobba 50 timmar i vecka när man jobbar med hästar?:confused:

Det är nog vanligare att man jobbar mer än så än mindre tyvärr, även om det blivit bättre med åren.

När jag började jobba med häst så var det oftast 10-12h/dag och 2dagar ledigt i månaden.
 
Sv: Arbetstiderna

Är det ett hästgymnasium som har "intervju"-läxa? Detta är den andra oneliner tråden i ämnet.

Om du är seriös med frågan TS så kan du fråga i någon av de otaliga aktiva trådar om detta ämne, där kan du både läsa om svar som redan skrivits i ämnet och få ytterligare svar från hästskötare.
 
Sv: Arbetstiderna

var det där till mig?
Självklart kan man som hästskötare inte släppa allt man har i händerna och gå hem halv fem om man håller på att behandla en häst eller liknande. Men det ska ju ändå inte vara så att man har bestämt innan att man tvingas jobba övertid varje dag. Där jag jobbar är det 07-16.30 varje vardag, med en kvarts frukost, en halvtimmes fm-fika och en timmes lunch. Vissa dagar, men det är inte ofta, måste man snåla in dessa tider för att det är något som kommer ivägen och inte går att flytta eller vänta med.
 
Sv: Arbetstiderna

Du kan räkna med otaliga timmar obetald övertid.
Jag har jobbat åt "seriösa" stora tränare och mindre tränare med små verksamheter samt haft eget stall, och det finns inget hästjobb med fasta arbetstider. Man måste alltid arbeta tills allt är klart o avsätt om klockan är 17.00 eller om den är 19.00. Och jag har då (nästan) aldrig fått en krona extra för att jobbat över många timmar. Som många sagt så är hästjobb inte ett arbete utan en livs stil.:cool:
 
Sv: Arbetstiderna

Fast det är ju ett roooligt jobb och då orkar man ju...eller hur.Det är ju både jobb och hobby, tycker jag o min kompis.
 
Sv: Arbetstiderna

Jag håller på och kollar jobb, är utbildad hästskötare Ringde ett företag som sa sig ge lön enligt kollektivavtalet. Men de ville ändå att jag skulle jobba 6 dagar i veckan, vilket var helt normalt enligt dem.:confused: De ville oxå att jag skulle bo i ett rum ovanpå ridhuset. Tjejen har tidigare ridit i landslaget så jag trodde hon var serriös.

Ämma

Låter som mitt gamla jobb i sverige för några år sen :) (ung och naiv, men lärde mig mycket fast det var slitigt och dåligt betalt)

Nu jobbar jag som ridinstruktör i London sen 2 år, och det är lika vanligt med skitiga jobbtider här med. Just nu jobbar jag från 6.45 till 17.15 vilket är väldigt mycket MEN vi har egna hästar som vi rider och tränar så håller inte lektioner hela tiden och har satta raster för te tre ggr/dag + lång lunch. (väldigt mycket te drickandes här) ;)

Men det finns så många arbetsgivare därute som utnyttjar speciellt unga tjejer och får dom jobba väldigt mycket mer än vad som är lagligt, och ofta minimilön, utan att få betalt för övertid. Så man ska helt klart kolla upp allting i förväg innan man tar ett jobb som 'låter jättebra'!
 
Sv: Arbetstiderna

Jag tycker att det är vanligt att man förespeglas en vanlig arbetstid, som sedan redan efter 2 månader har blivit till ngn helt annat. Att sluta 16.oo har blivit till minst 19.00, rasterna blir kortare, betald lunch, blir till lunch ibland.
Dålig behandling, med ett kränkande tilltal är inte alltför ovanligt.
Man läser i tidningarna om utnyttjad utländsk arbetskraft ibland. Stackars människor som får jobba svart för 60 kr/timme, utan försäkringar o.d.
Jo, tack. Ta och titta på hur det ser ut i hästvärlden- där är det många som jobbar för under 60 kr/timme, och utan försäkringar i ett yrke med hög skaderisk.
Jag tycker det är skandal att det kan se ut så i Sverige 2010 !
 
Sv: Arbetstiderna

Är det ett hästgymnasium som har "intervju"-läxa? Detta är den andra oneliner tråden i ämnet./---/

:D

Undrar hur dessa gymnasier informerar sina elever om den den framtida arbetsmarknaden:
"Räkna inte med vettiga arbetstider eller en lön som det går att leva på. Men hästjobb är en livsstil, så det gör väl inget? Men se till att få bra betyg så ni har något att falla tillbaka på när ni inte orkar längre, och vill ha ett "vanligt" jobb om ett par. tre år."
 
Sv: Arbetstiderna

både ja och nej.. många bor ju på gården, och har egen häst uppstallad på arbetsplatsen och därefter får fickpengar.. att få ut 6-10tusen efter skatt och ha boende, mat, häst betalt är bättre betalt än många andra har som har hederliga jobb och egen häst..

vad räknar ni med att man ska tjäna om man inte har något mer än gymnasieutbildning? att man ska tjäna mycket över 20 000 på ett 7-16 jobb är inte särskillt vanligt..

man accepterar ju faktiskt arbetsvilkoren när man tar jobbet, så jag tycker inte man ska komma och klaga i efterhand på att man exempelvis får jobba 6-dagars vecka.
 
Sv: Arbetstiderna

man accepterar ju faktiskt arbetsvilkoren när man tar jobbet, så jag tycker inte man ska komma och klaga i efterhand på att man exempelvis får jobba 6-dagars vecka.

Visst gör man det. Men arbetsgivaren är skyldig att följa den lagstiftning som finns. Och då är det inte tillåtet med fler än 40h på en ordinarie arbetsvecka. Dessutom krävs sammanhängande viloperioder osv.

Annars håller jag med dig, är bara villkoren kända och följer den lagstiftning som finns så är det upp till arbetstagaren att bestämma sig. Man kan ju alltid säga upp sig om det inte passar också.
 
Sv: Arbetstiderna

Jag tycker tyvärr hästjobb är rent ut sagt skit!!

Ledsen för r som tycker det e bra när jag tycker så här, men det är mitt val och det är grundat på de erfarenehter som jag har fått. Jag är utbildad inom hästar och har jobbat hos flertal proffs, flera av jobben har varit vita men jag tycker endå inte att jobben har varit bra.

Jag skulle hellre sitta i konsum kassan en jobba med hästar. Dåligt betalt, dåliga arbetstider, man ska kunna ställa upp o va flexibel precis när som helst.

Jag som både har fam, egna djur o bor på gård har inte den möjligheten. jag önskar att jag någon gång kunde hitta ett hästjobb som var seriöst, fasta arbetstider, 5 dagar i veckan med normal vit lön. De hade jag älskat, för så som det ser ut nu så säger jag att jag aldrig mer kommer vilja jobba med hästar åt någon annan, förutom om jag är egenföretagar o äger/driver det själv.
 
Sv: Arbetstiderna

Jag tycker att det är vanligt att man förespeglas en vanlig arbetstid, som sedan redan efter 2 månader har blivit till ngn helt annat. Att sluta 16.oo har blivit till minst 19.00, rasterna blir kortare, betald lunch, blir till lunch ibland.
Dålig behandling, med ett kränkande tilltal är inte alltför ovanligt.
Man läser i tidningarna om utnyttjad utländsk arbetskraft ibland. Stackars människor som får jobba svart för 60 kr/timme, utan försäkringar o.d.
Jo, tack. Ta och titta på hur det ser ut i hästvärlden- där är det många som jobbar för under 60 kr/timme, och utan försäkringar i ett yrke med hög skaderisk.
Jag tycker det är skandal att det kan se ut så i



:bow::bow: Exakt så tycker jag! Det är pinsamt att det inte kan gå bättre till med vita jobb, god lön och framförallt försäkring.
 
Sv: Arbetstiderna

Har man valt att arbeta med djur (galler inte bara hastar), sa kommer man att fa anpassa sitt live efter dem. Visst vore det bra i en drom varld att ha 40hr/vecka men det fungerar inte sa. Man far ta vad det blir eller inte arbeta dar alls.

Pa de stallen jag har arbetat, har det varit 5 1/2 dag per vecka start 0700h ibland tidigare, och sen tid for lunch och kanske koffeebreak. Dagen slutas nar allt ar fardigt, mestadels vis 5-7pm, beroende pa vad som hander. Och det ar inte sakert att man ar ledig lor son men man-tis istallet. Pa de flesta stallen ar weekenden de stora dagarna med kunder och elever etc som kommer.

Om man sen far rum och mat pa kopet, och kanske ha med egen hast, ar det ju ocksa sett som en loneforman.

Om arbetet ar vitt, far du skatta for vad du arbetar. Om det ar 40hr eller mer. Dock ar det val ganska ovanligt att hastarbete ar vita pengar, men jag har nog fel dar..

Det ar helt upp till arbetstagaren tycker jag. Om man inte vill ha arbetet sa sager man nej, det finns fler i kon bakom som skulle arbeta for situationen.

Om det sen ar ratt eller inte, det far man avgora sjalv...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag jobbar i nuläget som timvikarie och vi har hitills haft dottern på förskola 15h/vecka. Nu krockar våra arbetstider för mycket för...
Svar
1
· Visningar
532
Senast: falukorw
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 421
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 400
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp