Ardenneravel

Fille

Trådstartare
Jag blev medryttare på en ardenner strax innan jul, så nu har jag blivit nyfiken på rasen i sig. Är det några här i forumet som håller på med ardenner?
Vad vill man se hos individerna man avlar på? Finns det olika egenskaper som premieras högre? (Har förstått att temperament är viktigt) Avlar man nåt för att få fram en lättare ardenner som passar ännu mer som ”allroundhäst” (för körning och ridning men kanske med lite mer fokus på ridning) Har läst i rasbeskrivningen att de bör ha korta ryggar, finns det några linjer som ger något längre ryggar? Finns det något ärftligt att ta hänsyn till eller nåt annat ”spännande” man bör veta om ardenneravel?

(Bild på medryttarhästen Maja som jag tror är e:tudor)
 

Bifogade filer

  • 654C8356-EBD9-4903-A865-AC36B672D4AA.jpeg
    654C8356-EBD9-4903-A865-AC36B672D4AA.jpeg
    367,4 KB · Visningar: 49
förstått att temperament är viktigt) Avlar man nåt för att få fram en lättare ardenner som passar ännu mer som ”allroundhäst” (för körning och ridning men kanske med lite mer fokus på ridning)
Vad skulle syftet vara med att få fram en lättare modell tänker du? :)
 
För mig enbart egoistiskt, för att få högre ridbarhet, men jo jag vet att många ardennrar går väldigt bra i dressyren :)

Vad roligt att du intresserar dig för denna fina ras!!

När det gäller egoistiska skäl tycker jag man ska välja individ. Det är klart det finns lättare ardenner och "mer ridbara" men att avla på de egenskaperna som "nytt" mål känns ju knappast aktuellt. Då finns det andra raser att välja, om man väljer egenskapaer efter ras, snarare än individ, menar jag.

Däremot är jag övertygad att alla raser oavsett byggnad kan tränas och tävla upp till L:a utan problem. Det är ju knappast något jätteavancerat och relativt naturliga rörelser. Vad man sedan får för resultat på tävling är ju en helt annan sak men godkänt tycker jag inte ska vara några problem.

Om man kollar på min egen ras (fjordhäst) så återgår vi t.ex till det mer lätta kallblodet som det var från början. Efterkrigstiden gav tyvärr ett litet avsteg från det ursprungliga avelsmålet och gav lågställda, tunga individer och en fjordhäst av mer utpräglad brukstyp.

En fjording ska vara ett lätt kallblod som ska fylla glappet efter ardenner och nordsvensk och före ponny. De ska alltså vara både drag- och ridhästar. Inte sagt att ardenner för är tunga och lågställda utan bara som en referens.
 
Senast ändrad:
Vad roligt att du intresserar dig för denna fina ras!!

När det gäller egoistiska skäl tycker jag man ska välja individ. Det är klart det finns lättare ardenner och "mer ridbara" men att avla på de egenskaperna som "nytt" mål känns ju knappast aktuellt. Då finns det andra raser att välja, om man väljer egenskapaer efter ras, snarare än individ, menar jag.

Däremot är jag övertygad att alla raser oavsett byggnad kan tränas och tävla upp till L:a utan problem. Det är ju knappast något jätteavancerat och relativt naturliga rörelser. Vad man sedan får för resultat på tävling är ju en helt annan sak men godkänt tycker jag inte ska vara några problem.

Om man kollar på min egen ras (fjordhäst) så återgår vi t.ex till det mer lätta kallblodet som det var från början. Efterkrigstiden gav tyvärr ett litet avsteg från det ursprungliga avelsmålet och gav lågställda, tunga individer och en fjordhäst av mer utpräglad brukstyp.

En fjording ska vara ett lätt kallblod som ska fylla glappet efter ardenner och nordsvensk och före ponny. De ska alltså vara både drag- och ridhästar. Inte sagt att ardenner för är tunga och lågställda utan bara som en referens.
Jag är inte intresserad av att tävla, bara träna! :) Men har tränat på LA nivå på en gammal medryttarhäst, en fjording vid namn Pinoccio, en större fjording som jag tror är(/var) e:enar :) maja som jag rider nu, är väldigt lätt och känslig för hjälper, vilket är väldigt kul :) tack för bra svar!
 
Jag blev medryttare på en ardenner strax innan jul, så nu har jag blivit nyfiken på rasen i sig. Är det några här i forumet som håller på med ardenner?
Vad vill man se hos individerna man avlar på? Finns det olika egenskaper som premieras högre? (Har förstått att temperament är viktigt) Avlar man nåt för att få fram en lättare ardenner som passar ännu mer som ”allroundhäst” (för körning och ridning men kanske med lite mer fokus på ridning) Har läst i rasbeskrivningen att de bör ha korta ryggar, finns det några linjer som ger något längre ryggar? Finns det något ärftligt att ta hänsyn till eller nåt annat ”spännande” man bör veta om ardenneravel?

(Bild på medryttarhästen Maja som jag tror är e:tudor)

Vi föder upp ardenner i mindre skala. Vi föredrar dock den lite grövre och större modellen. Jag tror inte att det finns något uttalat mål för att få en nättare ardenner, däremot så finns det ju hingstar av den lite lättare typen om man vill avla på de egenskaperna. Men eftersom du läst rasstandarden så har du säkert också läst att det är rastypiskt att de ska ha ett bra djup så det går ju lite emot att avla åt en nättare modell. Det finns några hingstar som är lite mer långlinjerade. Framförallt den numer avlidne SuperElithingsten Rubon. Han har däremot en del söner som är verksamma i aveln som har ärvt hans modell. Till exempel Bolon, Cavat och Regent.
 
Jag har aldrig ridit (eller ens träffat en ardenner) men har en gammal barndomsdröm om skritta barbacka på en bred Ardennerrygg en vacker sommardag :love: Jag tycker att de är så fina! Maffiga!
 
Min särbo avlar ardenner, mitt tips är att åka på en sommarpremiering där det visas några ardenner eller på hingstpremieringen på Grevagården i mars för att lära mer om avelsmål och hur en ardenner bör se ut. Eller åk till en uppfödare och gör studiebesök. Min uppfattning är att det är en väldigt vänlig ras, men att temperamentet kan vara varierande vilket till viss del kan ligga i olika stammar. Så ingen nackdel att läsa på lite!
 
Min särbo avlar ardenner, mitt tips är att åka på en sommarpremiering där det visas några ardenner eller på hingstpremieringen på Grevagården i mars för att lära mer om avelsmål och hur en ardenner bör se ut. Eller åk till en uppfödare och gör studiebesök. Min uppfattning är att det är en väldigt vänlig ras, men att temperamentet kan vara varierande vilket till viss del kan ligga i olika stammar. Så ingen nackdel att läsa på lite!

Vet du vilka stammar som har ”sämre” temperament? Får åka till Kvinnersta i sommar, brukar i alla fall vara sommarpremiering där :)
 
Jag har aldrig ridit (eller ens träffat en ardenner) men har en gammal barndomsdröm om skritta barbacka på en bred Ardennerrygg en vacker sommardag :love: Jag tycker att de är så fina! Maffiga!

Maja är jättehärlig att rida barbacka på! Väldigt härlig rygg!
 
Vet du vilka stammar som har ”sämre” temperament? Får åka till Kvinnersta i sommar, brukar i alla fall vara sommarpremiering där :)

Även om jag förstår vad du menar så skulle jag ju inte slänga mig med de termerna, eftersom avelsindividerna (hingstar framförallt) går genom bruksprov där just mentaliteten testas.
Att vissa individer är annorlunda kan ju ha med miljö lika väl som gener.
 
Vet du vilka stammar som har ”sämre” temperament? Får åka till Kvinnersta i sommar, brukar i alla fall vara sommarpremiering där :)

Jag skulle inte säga sämre temperament utan olika temperament. Vissa hingstar ger känsligare hästar (som kan uppfattas som mer nervösa av vissa), andra ger coolare som då i stället kan upplevas lite sega. Så det beror ju lite på vad man vill ha!

Jag brukar av särbons hästar ofta fastna för Casbinavkommorna, de är väldigt vänliga och coola!
 
Jag skulle inte säga sämre temperament utan olika temperament. Vissa hingstar ger känsligare hästar (som kan uppfattas som mer nervösa av vissa), andra ger coolare som då i stället kan upplevas lite sega. Så det beror ju lite på vad man vill ha!

Jag brukar av särbons hästar ofta fastna för Casbinavkommorna, de är väldigt vänliga och coola!

Jag vill ha en häst som är pigg och framåt men cool ;) tack för svar för övrigt :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 035
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
491
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 708
Senast: Maoam
·
Ridning in häst är jättemysig å alla sätt men han blir rädd(några av er kanske läst mina tidigare inlägg om detta problemet) men han blir jätte...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp