Årets första lussekatter

Jag bakade igår och testade för första gången att göra hälften lussebullar och hälften saffransbullar (med smör, socker och vaniljsocker som fyllning). Det blev gott, men det blev tyvärr inte riktigt lika bra fart på jäsningen som vanligt så bullarna blev inte riktigt så fluffiga och goda som de brukar bli. Fullt ätbart ändå, dock!

lb1_5c03da399606ee592086643c.jpg

lb2_5c03dacb9606ee594471313d.jpg
 
Tack! Om det är fyllningen du tänker på så var det bara 200 gram smör, 200 gram mandelmassa och 1tsk kardemumma. Snabbt och lätt! Hade tänkt ha mandelflagor på men jag skrev havreflarn på inköpslistan pga gravidhjärna... Maken undrade lite men ville inte ifrågasätta :D
Tack! Ja, det var den jag tänkte på.

Hahaha, nej inte riktigt samma sak! :rofl:
 
Jag har fått hel saffran i present, har förstått att det är bra att marinera den i sprit. Men hur mycket tar man sen när den marinerats till en halv sats lussebullar? Om man ska räkna om ett paket man köper med 0,5 gram hur mycket motsvarar det då i hel saffran? Nån som vet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
425
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 764
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp