Svullna lymfkörtlar?

Sazlight

Trådstartare
Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en lymfkörtel på vänster sida av nacken mot örat, som kändes större än den på höger sida. Kunde själv inte avgöra om det var en lymfkörtel då den inte enligt mig var rörlig som det andra lymfkörtlarna är.

Läkaren på vårdcentralen kände också att den var större, men sa att det var godartat och mest troligast berodde på att jag då hade lite inflammation i öronen pga vaxpropp.

Detta var i april/maj 2023, knölen/lymfkörteln har inte minskat något. Utan är kvar, typ i storlek som en halv vindruva eller något större och jag tycker inte den är rörlig som dom andra lymfkörtlarna är. På andra sidan av nacken kan jag inte känna lymfkörteln alls. Så en markant skillnad.

Tycker till och från att lymfkörtlarna runt halsen och armhålorna gör ont och ömmar, fast jag inte känner mig sjuk.

Jag har Ulcerös Kolit och tar Biologisk Medicin och vet inte om det var något med saken att göra.

I tisdags fick jag medicin på sjukhuset, och under onsdag natt började lymfkörtlarna runt halsen gör ont och ömma. Trodde först jag skulle bli sjuk. Men nej, känner mig inte sjuk. Bara att dom gör ont, samt även i armhålorna gör lymfkörtlarna ont/ömmar.

Vet inte om det är en biverkning av medicin eller om det är något helt annat?

Har tidigare känt att dom kan ömma utan att jag är sjuk, var så även förra året innan jag gick till
Läkaren men nämnde nog inte det då.

Hade tänkt boka tid igen till vårdcentralen om den lymfkörtel i nacken, men kommer nu även nämna det här andra. Jag har ju även nedsänkt immunförsvar pga min medicin.

Någon som haft liknande symptom?
 
@Sazlight: Har du tagit upp det med din behandlande magläkare? Det där är typiskt sådant de brukar vilja veta med tanke på medicinerna du står på.
Jag skrev till dom om det i höstas att jag hade en förstorad lymfkörtel och var till vårdcentralen under våren. Frågade om jag borde kolla upp det men det hänvisade bara till vårdcentralen.
Har dock inte sagt att det andra lymfkörtlarna ömmar och att det varit så några gånger tidigare. Men nu kom det ju ganska direkt efter jag tog medicinen, då slog tanken om det var ett samband.

Ska höra av mig till vårdcentralen på måndag.
 
Jag skrev till dom om det i höstas att jag hade en förstorad lymfkörtel och var till vårdcentralen under våren. Frågade om jag borde kolla upp det men det hänvisade bara till vårdcentralen.
Har dock inte sagt att det andra lymfkörtlarna ömmar och att det varit så några gånger tidigare. Men nu kom det ju ganska direkt efter jag tog medicinen, då slog tanken om det var ett samband.

Ska höra av mig till vårdcentralen på måndag.

Jag hade faktiskt hört av mig till mag-tarmkliniken också. VC brukar inte vilja ta i eventuella medicineringsproblem från andra kliniker enligt min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 808
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 047
Kropp & Själ Jag går på Remsima som jag tar var sjätte vecka på sjukhuset, den är för min Ulcerös kolit. För 1,5v sen var jag hos tandläkaren och...
Svar
1
· Visningar
436
Senast: Tjingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp